Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Dôvera v ekonomiku EÚ rástla aj v tomto mesiaci
31. 8. 2010
Dôvera v ekonomiku eurozóny aj celej Európskej únie sa zlepšovala po výraznom júlovom náraste aj v auguste.
Index ekonomickej nálady (ESI) vzrástol v krajinách platiacich európsku jednotnou menou o 0,6 bodu na 102,7 bodu a v celej európskej únie o 0,7 bodu na 101,8 bodu. Počas posledných dvoch mesiacov sa tak dôvera v hospodárstvo únie dostala nad úroveň dlhodobého priemeru, ktorý je 100 bodov. Rast možno podľa Európskej komisie pripísať predovšetkým všeobecnému optimizmu v hospodárstve a menšiemu strachu z vývoja na trhu práce.
Kríza menovej únie prekonaná
30. 8. 2010
Podľa šéfa ochranného fondu pre ohrozené krajiny eurozóny K.Regling, je kríza menovej únie prekonaná.
Pre denník Welt am Sonntag uviedol, že kurz eura vzrástol a aj celkovo sa trhy upokojili. Ochranný val má pomôcť členom eurozóny vo finančnej tiesni a bol zriadený na jar tohto roku, po hroziacom štátnom bankrote Grécka a problémoch iných krajín. Ochranný val, ktorý pozostáva zo 750 miliárd eur, bol zriadený v máji a začal fungovať od 1.júla. Kritiku, že nemeckí daňoví poplatníci budú platiť účty Grékov, Regling odmietol.
Rakúsko sa už pracovníkov z EÚ nebojí.
24. 8. 2010
Rakúsko sa už neobáva toho, že by pracovníci z nových členských krajín v budúcom roku po prechodných opatreniach ohrozili jeho pracovný trh.
Na zamestnancov z európskych nováčikov je krajina pripravená. Novinárov o tom v pondelok informoval rakúsky minister zahraničia Michael Spindelegger. Ľudia z nových členských štátov, medzi ktoré patrí aj Slovensko, sa zatiaľ nemôžu v Rakúsku uchádzať o prácu bez pracovného povolenia. Tieto prekážky by mali padnúť od mája 2011. Rakúsky pracovný úrad pritom vlani evidoval tisíce voľných miest pre čašníkov, kuchárov a chyžné.
V EÚ je 23 tisíc ľudí bez práce
19. 8. 2010
Podľa posledného prieskumu bolo v júli v Európskej únii 23 062 tisíc občanov bez práce. Miera nezamestnanosti tak v EÚ dosahuje 9,6%.
Nezamestnanosť v Európskej únii je však nižšia ako v krajinách eurozóny o 0,4%. V súčasnej dobe je najnižšia nezamestnanosť v Rakúsku (3,9%), Holandsku (4,4%) a Luxembursku (5,3%). Najvyššia nezamestnanosť je v Španielsku (20%), Lotyšsku (20%) a Estónsku (19%). Slovensku, so 14,1-percentnou nezamestnanosťou, patrí piata priečka. Nezamestnanosť žien v EÚ predstavuje 10,2% a mužov 9,8% .