Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
EK predpovedá tohtoročný rast SR o 4,1 %
30. 11. 2010
Slovenská ekonomika tento rok podľa novej prognózy Európskej komisie vzrastie o 4,1 %, kým ešte na jar Brusel čakal zvýšenie o 2,7 %.
V eurozóne je to najvyšší očakávaný rast. V celej Európskej únii si vyššie číslo pripíše už len Švédsko, a to 4,8 %. Budúci rok by slovenské hospodárstvo malo rásť o 3 % a o rok neskôr až o 3,9 %. Komisia však prehodnotila tohtoročný odhad schodku rozpočtu z jarnej prognózy 6 % na 8,2 % hrubého domáceho produktu.
Najdrahší benzín s daňou v EÚ
26. 11. 2010
Motoristi na Slovensku tankovali v 46. týždni tohto roku 14.najdrahší benzín s daňou v EÚ, a to za priemernú cenu 1,271 eura za liter.
Spotrebitelia v SR čerpali 17. najdrahšiu motorovú naftu s daňou v rámci Európy, a to za cenu 1,146 eura/l.
Priemyselné objednávky z eurozóny v septembri klesli
25. 11. 2010
Počet nových priemyselných objednávok z krajín eurozóny v septembri oproti augustu 2010 klesol o 3,8 %.
Na základe tohto výsledku sa tempo rastu priemyselnej produkcie spomalí. Množstvo objednávok je totiž dôležitým ukazovateľom budúcej aktivity sektora.
Írska vláda plánuje najväčšie škrty vo svojej histórii.
25. 11. 2010
Celková výška záchranného úveru pre Írsko by mala dosiahnuť 85 miliárd eur, ale táto suma zatiaľ nebola schválená.
Informoval o tom írsky premiér B.Cowen. Írsko potrebuje zredukovať svoje výdavky o 10 miliárd eur a zvýšiť príjmy z daní o 5 miliárd eur, aby do konca roka 2014 stlačilo rozpočtový schodok pod hranicu 3 % HDP.