Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
SR porušila európsku legislatívu
4. 10. 2010
Slovensko doteraz nezaslalo Európskej komisii (EK) akčný plán, ako chce do roku 2020 dosiahnuť 20-% podiel energie pochádzajúcej z obnoviteľných zdrojov na celkovom energetickom mixe.
EK preto proti SR začala konanie za porušenie európskej legislatívy. Cieľom tohto plánu je dosiahnuť v členských štátoch do roku 2020 ich 20-% podiel na celkovej spotrebe energie, pričom v sektore dopravy musia mať obnoviteľné zdroje energie aspoň 10-% zastúpenie. Európska únia sa týmto krokom snaží znížiť vypúšťanie skleníkových plynov, tradičné zdroje energie nahradiť inými typmi a dať dôraz na energiu solárnu, veternú alebo pochádzajúcu z biomasy a iných zdrojov.
Brusel sa chystá navrhnúť prísne sankcie
29. 9. 2010
Európska komisia sa dnes chystá zverejniť návrh sankcií za porušenie rozpočtových pravidiel EÚ.
Pokuty sa zatiaľ majú týkať len krajín eurozóny, postupom času by sa však mechanizmus mal aplikovať aj na tie štáty, ktoré ešte neprijali euro za svoju menu. Ak s týmto návrhom budú súhlasiť členské štáty, pri porušení týchto pravidiel bude potrestanie veľmi citeľné.
Európska komisia sa chystá navrhnúť, aby štáty, ktoré prekročia hranicu ročného rozpočtového deficitu vo výške 3 % HDP, alebo nebudú viditeľne znižovať celkové zadĺženie, ktoré by nemalo presiahnuť 60 % HDP, zaplatili pokutu vo výške 0,2 % HDP.
EÚ objavila voľnú miliardu eur, dá ju tretiemu svetu
27. 9. 2010
Európska komisia pri preverovaní stavu rozpočtu Európskej únie (EÚ) objavila voľnú miliardu eur. Rozhodla sa ju preto venovať na boj proti chudobe a hladu v krajinách tretieho sveta.
Predseda Európskej komisie José Manuel Barroso oznámil, že prostriedky sa použijú na splnenie tzv. miléniového cieľa. Peniaze na pomoc pôjdu cez Európsky rozvojový fond. Výdavky EÚ dosiahnu v tomto roku 123 miliárd eur a rozpočet na tento rok sa teda nemusí meniť.
EK chce zrušiť poplatky za roaming
24. 9. 2010
Európska komisia chce úplne zrušiť poplatky za hovory z mobilného telefónu v zahraničí.
Na konferencii telefónnych operátorov v Bruseli to povedala eurokomisárka Neelie Kroesová. Brusel zatiaľ poplatky za tzv. roaming nariaďoval operátorom iba postupne znižovať. Brusel od júla znížil maximálnu cenu za odchádzajúci roamingový hovor na 39 centov za minútu z predchádzajúcich 43 centov za minútu bez DPH a cena za prichádzajúci hovor je maximálne 15 centov za minútu namiesto predchádzajúcich 19 centov. Okrem toho komisia nastavila limit pre dátový roaming 50 eur bez DPH.