Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Európski socialisti požadujú znížiť úroky Grécku a Írsku
9. 3. 2011
Európski socialisti vyzvali EÚ a Medzinárodný menový fond (MMF), aby znížili úrokové sadzby na záchranné úvery pre Grécko a Írsko.
Okrem toho požadujú ďalšie opatrenia na podporu ekonomiky, vrátane emitovania spoločných európskych dlhopisov a dane na finančné transakcie.
ECB budúci mesiac asi zvýši sadzby
7. 3. 2011
Európska centrálna banka (ECB) by mohla už na svojom ďalšom zasadnutí, ktoré je v apríli, zvýšiť základné úrokové sadzby.
Ak sa tak stane, nemožno ale očakávať, že sadzby vzrastú výrazne. Analytici až doteraz očakávali, že ECB začne so zvyšovaním úrokov až na konci budúceho roku. Prezident ECB Trichet tiež povedal, že riziko inflácie v krajinách eurozóny sa v poslednej dobe zvýšilo a ak bude pokračovať doterajší rast cien komodít, výsledkom by mohol byť pomalší rast ekonomiky.
Ekonomika eurozóny aj EÚ rástla vlani pomalšie
4. 3. 2011
Ekonomika eurozóny aj EÚ v 4. štvrťroku minulého roka rástla pomalšie než očakávali trhy.
HDP eurozóny vzrástol medzikvartálne o 0,3 % a v celej európskej dvadsaťsedmičky o 0,2 %. V 3. štvrťroku minulého roka hospodárstvo krajín platiacich európskou jednotnou menou rástlo o 0,3 % a celej EÚ o 0,5 %.
Nové záťažové testy bánk v EÚ
3. 3. 2011
Záťažové testy bánk v EÚ, ktoré majú odhaliť odolnosť finančných ústavov pri ďalšej prípadnej kríze, odštartujú už v piatok.
Testy by mali byť prísnejšie než v minulom roku, kedy vyvolali značnú kritiku kvôli veľmi mierne nastaveným parametrom. Zatiaľ čo pri poslednom pokuse sa testy zameriavali predovšetkým na objem dlhopisov krajín, ktoré sa dostali do problémov, v jednotlivých bankách, tentoraz sa testy zamerajú aj na presuny majetku, úrokové sadzby a opäť aj na nákupy rizikových dlhopisov.