Verejné obstarávanie po novom od januára 2022
17. 9. 2021
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa sleduje dosiahnutie štyroch hlavných cieľov.
Medzi tieto ciele patrí:
• zrýchlenie a zjednodušenie postupu verejného obstarávania,
• revidovanie národnej úpravy z pohľadu rozsahu transpozičnej povinnosti vo vzťahu k smerniciam EÚ,
• zrýchlenie procesu aj z pohľadu uplatňovania práv dotknutých záujemcov, uchádzačov, účastníkov a iných osôb,
• zlepšenie kontroly verejného obstarávania prostredníctvom automatizácie zadávania a vyhodnocovania zákaziek a zabezpečenia efektívneho zberu a analýzy údajov o cenách.
Medzi najvýznamnejšie zmeny zákona o verejnom obstarávaní, ktorými sa sleduje naplnenie vyššie uvedených cieľov patria:
• v oblasti zjednodušenia postupov
- úprava niektorých existujúcich pravidiel, ktoré majú charakter národného goldplatingu,
- úprava finančných limitov pre zákazku, koncesiu a súťaž návrhov, so zachovaním úpravy finančných limitov pre podlimitné zákazky, zákazky s nízkou hodnotou a finančného limitu na uplatňovanie zákona priamo v zákone,
- zriadenie centrálnej obstarávacej organizácie pre štátne orgány,
- používané elektronické prostriedky budú musieť podporovať aj podávanie žiadostí o nápravu a námietky (jedno prostredie pre všetky úkony),
- flexibilnejšia úprava vylúčenia v prípade podozrení na existenciu dohôd obmedzujúcich súťaž,
- umožní sa v žiadosti o účasť a v ponuke predkladať aj elektronické kópie (skeny) a nielen elektronické originály,
- umožní sa uzatvárať zmluvu s ďalším uchádzačom v poradí, ak predošlý neposkytol súčinnosť, a to bez obmedzenia na prvých troch, ako je tomu dnes,
- zavedenie zjednodušeného režimu obstarávania zákaziek na sociálne a iné služby podľa prílohy č. 1 k zákonu,
- zjednotia a zjednodušia sa informačné povinnosti v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou,
- postihovanie špekulatívnych postupov hospodárskych subjektov pri využívaní námietok,
- podpora a zavedenie nástrojov na automatizáciu procesu zadávania zákaziek v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou a realizácia podlimitných zákaziek prostredníctvom jednotnej elektronickej platformy, ktorá bude upravená nielen na verejné obstarávanie bežne dostupných tovarov a služieb, ale aj na verejné obstarávanie tovarov, služieb a stavebných prác, ktoré nie sú bežne dostupné na trhu a na používanie iných kritérií než je cena,
• v oblasti skrátenia procesu
- rozšírenie katalógu postupov verejného obstarávania, pri ktorých bude obmedzené využitie revíznych prostriedkov (so zachovaním možnosti kontroly zo strany ÚVO),
- úpravy revíznych postupov a dohľadu nad verejným obstarávaním, cieľom ktorých je skrátenie dĺžky procesu verejného obstarávania,
- posilnenie koncentrácie v konaní o námietkach,
- v špecifických prípadoch osobitné odklony procesnej úpravy konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného,
- mierne skrátenie lehôt a koncentrácia úkonov v podlimitných zákazkách,
• v oblasti zvýšenia transparentnosti
- jednotná a verejne dostupná elektronická platforma na celý proces verejného obstarávania pre všetky podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotu (ak sa budú obstarávať oslovením viacerých záujemcov),
- zverejňovanie úmyslu zadať zákazku s nízkou hodnotou na jednotnej elektronickej platforme, pričom ak bude na predloženie ponuky vyzvaných viac hospodárskych subjektov, bude takýto postup prebiehať cez jednotnú elektronickú platformu,
• úprava smerujúca k zvýšeniu profesionalizácie vo verejnom obstarávaní a zvýšeniu zodpovednosti osôb, ktoré pri verejnom obstarávaní porušia zákon.
Na účely zrýchlenia procesu verejného obstarávania bude navrhnutá úprava procesných ustanovení revíznych postupov, vrátane konania o preskúmaní úkonov pred podpisom zmluvy na základe námietok. Cieľom je skrátanie konania so zachovaním potrebnej úrovne ochrany práv dotknutých subjektov vrátane možnosti súdnej ochrany.
Na účely zabezpečenia efektívneho zberu a vyhodnocovania údajov verejného obstarávania budú v rámci jednotnej elektronickej platformy, ktorá vznikne spojením existujúcich informačných systémov, realizované nasledujúce úpravy:
• automatizácia jednotnej elektronickej platformy (vytvorenie inteligentných formulárov pre zadávanie zákaziek s použitím viacerých, aj kvalitatívnych kritérií, automatické zoraďovanie došlých ponúk na základe týchto kritérií),
• umožní sa plnohodnotné fungovanie jednotnej elektronickej platformy pre všetky podlimitné zákazky, ako platforma na realizáciu elektronického verejného obstarávania nielen bežných tovarov a služieb,
• bude vytvorený systém na sledovanie vývoja cien, ako funkčná súčasť jednotnej elektronickej platformy, použiteľný aj v podlimitných zákazkách a aj na účely určenia predpokladanej hodnoty zákazky v nadlimitných zákazkách,
• zrealizuje sa integrácia na spoločný modul procesnej integrácie a integrácie údajov (IS CSRÚ) na účely automatizovaného získavania údajov, ktoré sú potrebné vo verejnom obstarávaní.
Účinnosť navrhovanej právnej úpravy sa navrhuje od 1. marca 2022, vo vzťahu k povinnosti používať elektronické prostriedky zapísané v zozname na 1. júla 2022 a vo vzťahu k povinnosti využívania odborných garantov vo verejnom obstarávaní od 1. marca 2024.
K
Penta predá polovicu svojich firiem
5. 12. 2012
Investičná skupina Penta sa chystá predať asi polovicu svojich firiem.
Skupina sa chce zamerať už len na veľké podniky a realitný biznis.
Finančná skupina sa zbavuje podnikov už niekoľko rokov. Od svojho vzniku v roku 1994 mala vždy okolo 30 firiem, momentálne ich má na území Slovenska, Česka, Poľska, Maďarska a Nemecka dvadsať.
Cieľom je ponechať si najviac pätnásť firiem. Zbaviť sa firma nechystá siete lekární Dr. Max ani poľského maloobchodného reťazca Empik.
Skupine Penta Investments vlani stúpol čistý zisk na 126,7 milióna eur. Pôsobí vo viac ako desiatich krajinách Európy a má svoje zastúpenie v Prahe, Bratislave, Varšave, Limassole, Amsterdame a na Jersey.
Odchodom do dôchodku Slovinsko zvýši vek o 7 rokov
5. 12. 2012
Slovinský parlament v utorok schválil návrh vládneho zákona, v rámci ktorého sa postupne zvýši vek odchodu do dôchodku v krajine so súčasných 58 rokov na 65 rokov.
Dôchodková reforma je súčasťou opatrení, ktoré majú Slovinsku pomôcť zvládnuť svoju finančnú situáciu.
Dôchodková reforma zabezpečí finančnú stabilitu dôchodkového systému.
Získalo tým dostatočné množstvo prostriedkov na odvrátenie bankrotu na najmenej šesť mesiacov.
Vláda plánuje znižovanie miezd vo verejnom sektore, prepúšťanie a škrtane výdavkov na školy a zdravotnícke zariadenia.
Štát nevyrobí dostatok potravín, zvláda to len na 60 %
4. 12. 2012
Slovensko nie je v produkcii základných potravín sebestačné ani na 60 percent, uviedol to predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.
Táto úroveň je hlboko pod akceptovateľnou mierou, ktorá sa podľa potravinárov začína aspoň na 80 percentách. V roku 1990 bolo Slovensko vo výrobe základných agropotravinárskych produktov sebestačné.
Krajina musí podniknúť razantné kroky na zvrátenie tohto nepriaznivého stavu, inak bude naďalej pokračovať úpadok poľnohospodárskej produkcie a klesať zamestnanosť na vidieku.
Hlboko pod prijateľnou hranicou je podľa potravinárov aj podiel domácich potravín na pultoch slovenských obchodov.
Podľa NBS nový Zákonník práce škodil už v októbri
30. 11. 2012
Nezamestnanosť podľa Národnej banky dvíha recesia v eurozóne aj Zákonník práce.
Nezamestnanosť na Slovensku vyskočila v októbri podľa dát ústredia práce na 13,7 percenta.
Počet ľudí bez práce evidovaných na úradoch práce za mesiac stúpol takmer o desaťtisíc. V októbri bolo na Slovensku vyše 410-tisíc nezamestnaných.
Ficova vláda zmenila na jeseň Zákonník práce. Od januára sa posilní postavenie odborov a opäť sa zavedie súbeh výpovednej lehoty a odstupného, ak zamestnanec pracoval vo firme aspoň dva roky. Dohodári získajú v niektorých oblastiach postavenie zamestnanca.
Zisky firiem sa od budúceho roka zdania sadzbou 23 percent.