Verejné obstarávanie po novom od januára 2022
17. 9. 2021
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa sleduje dosiahnutie štyroch hlavných cieľov.
Medzi tieto ciele patrí:
• zrýchlenie a zjednodušenie postupu verejného obstarávania,
• revidovanie národnej úpravy z pohľadu rozsahu transpozičnej povinnosti vo vzťahu k smerniciam EÚ,
• zrýchlenie procesu aj z pohľadu uplatňovania práv dotknutých záujemcov, uchádzačov, účastníkov a iných osôb,
• zlepšenie kontroly verejného obstarávania prostredníctvom automatizácie zadávania a vyhodnocovania zákaziek a zabezpečenia efektívneho zberu a analýzy údajov o cenách.
Medzi najvýznamnejšie zmeny zákona o verejnom obstarávaní, ktorými sa sleduje naplnenie vyššie uvedených cieľov patria:
• v oblasti zjednodušenia postupov
- úprava niektorých existujúcich pravidiel, ktoré majú charakter národného goldplatingu,
- úprava finančných limitov pre zákazku, koncesiu a súťaž návrhov, so zachovaním úpravy finančných limitov pre podlimitné zákazky, zákazky s nízkou hodnotou a finančného limitu na uplatňovanie zákona priamo v zákone,
- zriadenie centrálnej obstarávacej organizácie pre štátne orgány,
- používané elektronické prostriedky budú musieť podporovať aj podávanie žiadostí o nápravu a námietky (jedno prostredie pre všetky úkony),
- flexibilnejšia úprava vylúčenia v prípade podozrení na existenciu dohôd obmedzujúcich súťaž,
- umožní sa v žiadosti o účasť a v ponuke predkladať aj elektronické kópie (skeny) a nielen elektronické originály,
- umožní sa uzatvárať zmluvu s ďalším uchádzačom v poradí, ak predošlý neposkytol súčinnosť, a to bez obmedzenia na prvých troch, ako je tomu dnes,
- zavedenie zjednodušeného režimu obstarávania zákaziek na sociálne a iné služby podľa prílohy č. 1 k zákonu,
- zjednotia a zjednodušia sa informačné povinnosti v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou,
- postihovanie špekulatívnych postupov hospodárskych subjektov pri využívaní námietok,
- podpora a zavedenie nástrojov na automatizáciu procesu zadávania zákaziek v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou a realizácia podlimitných zákaziek prostredníctvom jednotnej elektronickej platformy, ktorá bude upravená nielen na verejné obstarávanie bežne dostupných tovarov a služieb, ale aj na verejné obstarávanie tovarov, služieb a stavebných prác, ktoré nie sú bežne dostupné na trhu a na používanie iných kritérií než je cena,
• v oblasti skrátenia procesu
- rozšírenie katalógu postupov verejného obstarávania, pri ktorých bude obmedzené využitie revíznych prostriedkov (so zachovaním možnosti kontroly zo strany ÚVO),
- úpravy revíznych postupov a dohľadu nad verejným obstarávaním, cieľom ktorých je skrátenie dĺžky procesu verejného obstarávania,
- posilnenie koncentrácie v konaní o námietkach,
- v špecifických prípadoch osobitné odklony procesnej úpravy konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného,
- mierne skrátenie lehôt a koncentrácia úkonov v podlimitných zákazkách,
• v oblasti zvýšenia transparentnosti
- jednotná a verejne dostupná elektronická platforma na celý proces verejného obstarávania pre všetky podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotu (ak sa budú obstarávať oslovením viacerých záujemcov),
- zverejňovanie úmyslu zadať zákazku s nízkou hodnotou na jednotnej elektronickej platforme, pričom ak bude na predloženie ponuky vyzvaných viac hospodárskych subjektov, bude takýto postup prebiehať cez jednotnú elektronickú platformu,
• úprava smerujúca k zvýšeniu profesionalizácie vo verejnom obstarávaní a zvýšeniu zodpovednosti osôb, ktoré pri verejnom obstarávaní porušia zákon.
Na účely zrýchlenia procesu verejného obstarávania bude navrhnutá úprava procesných ustanovení revíznych postupov, vrátane konania o preskúmaní úkonov pred podpisom zmluvy na základe námietok. Cieľom je skrátanie konania so zachovaním potrebnej úrovne ochrany práv dotknutých subjektov vrátane možnosti súdnej ochrany.
Na účely zabezpečenia efektívneho zberu a vyhodnocovania údajov verejného obstarávania budú v rámci jednotnej elektronickej platformy, ktorá vznikne spojením existujúcich informačných systémov, realizované nasledujúce úpravy:
• automatizácia jednotnej elektronickej platformy (vytvorenie inteligentných formulárov pre zadávanie zákaziek s použitím viacerých, aj kvalitatívnych kritérií, automatické zoraďovanie došlých ponúk na základe týchto kritérií),
• umožní sa plnohodnotné fungovanie jednotnej elektronickej platformy pre všetky podlimitné zákazky, ako platforma na realizáciu elektronického verejného obstarávania nielen bežných tovarov a služieb,
• bude vytvorený systém na sledovanie vývoja cien, ako funkčná súčasť jednotnej elektronickej platformy, použiteľný aj v podlimitných zákazkách a aj na účely určenia predpokladanej hodnoty zákazky v nadlimitných zákazkách,
• zrealizuje sa integrácia na spoločný modul procesnej integrácie a integrácie údajov (IS CSRÚ) na účely automatizovaného získavania údajov, ktoré sú potrebné vo verejnom obstarávaní.
Účinnosť navrhovanej právnej úpravy sa navrhuje od 1. marca 2022, vo vzťahu k povinnosti používať elektronické prostriedky zapísané v zozname na 1. júla 2022 a vo vzťahu k povinnosti využívania odborných garantov vo verejnom obstarávaní od 1. marca 2024.
K
Zlá prognóza pre stavebníctvo
9. 12. 2009
Tento rok je zlý, no budúci môže byť ešte horší. Takáto nepriaznivá je podľa ekonómov prognóza pre stavebníctvo. Naznačujú to však nielen ekonómovia ale aj Zväz stavebných podnikateľov a firmy z odvetvia.
Situáciu potvrdzuje aj Štatistický úrad. V októbri bola produkcia stavebníkov bola až o pätinu nižšia ako pred rokom. Znamená to druhý najväčší pád od januára.
Zdá sa, že kríza udrela na stavebníctvo najviac práve teraz, zatiaľ čo priemysel, od ktorého sú stavbári dosť závislí, trpí krízou menej.
Dôvodov prudkého pádu výkonnosti stavebných firiem v októbri je viac. Okrem toho, že sa končia staré projekty a firmy sa sťažujú, že nových je málo, je to aj takzvaný bázický efekt. Vlani v októbri sa stavbárom darilo najmä pre mimoriadne veľké zákazky vo výstavbe ciest a od železníc.
Rozbiehajúca sa výstavba diaľnic cez PPP projekty v plnom rozsahu nenahradí výpadok produkcie spôsobený krízou. Ani klesajúce ceny nehnuteľností v súčasnosti nedávajú developerom dostatočnú motiváciu rozbiehať nové projekty.
Nad budúcnosťou stavebníctva, priemyslu aj celej ekonomiky stále visí otáznik. Ekonómovia si nedovolia predpovedať, či zmenšujúci sa prepad v priemysle naznačuje ústup krízy.
Stále totiž panuje neistota, či súčasné oživenie priemyslu vo vyspelých štátoch je skutočné, alebo je to len umelý dôsledok veľkých vládnych dotácií.
Obchodníci tvrdia, že euro ceny nezdvihne ani na budúci rok
9. 12. 2009
Podľa ľudí euro prispelo k zdražovaniu. Obchodníci naopak sľubujú, že po skončení duálneho zobrazovania cien ich zvyšovať nebudú.
V novom roku budú obchodníci postupne končiť s duálnym označovaním cien v eurách a zároveň aj v korunách, a na cenovkách ostane už len euromena. Spotrebiteľom to sťaží orientáciu v cenách, čo by mohli niektorí podnikatelia využiť a zdražovať.
Októbrový prieskum Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku pripravený v spolupráci s Inštitútom pre verejné otázky a agentúrou Focus ukázal totiž, že ceny "výlučne v korunách" ešte stále sleduje až 49 percent ľudí.
Generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš však tvrdí, že konkurencia medzi obchodníkmi je veľká a navzájom si ceny "ustrážia". Predstavitelia organizácií na ochranu spotrebiteľov nie sú takí optimistickí.
Ceny podľa nich ceny porastú bez ohľadu na to, či obchodníci s duálnym označovaním cien skončia, alebo nie, lebo o tom rozhoduje trh. Proti prípadnému zdražovaniu by spotrebitelia mali „bojovať nohami“. Nemali by chodiť do obchodov, ktoré zdvihnú ceny. Odporúča to prezidentka Asociácie spotrebiteľských subjektov. Podľa nej by bolo dobré, keby obchodníci v duálnom označovaní cien pokračovali aj v budúcom roku. Legislatíva to nezakazuje a obchodníkov časovo neobmedzuje. V duálnych cenách môžu dobrovoľne pokračovať bez časového obmedzenia.
Viac vlakov počas vianočných a novoročných sviatkov
8. 12. 2009
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) osobnú železničnú dopravu posilní počas sviatkov o 67 vlakov. V porovnaní s vlaňajškom je to viac o 11 vlakov. Toto posilnenie sa bude týkať obdobia od 18. decembra 2009 do 11. januára 2010.
Najviac posilových vlakov pôjde v nedeľu 20. Decembra (13). V stredu 6. januára 2010 bude vypravených navyše 11 vlakov a v nedeľu 10. januára 13 vlakov oproti bežnému grafikonu.
Niektoré pravidelné vlaky InterCity (IC), expresné vlaky (Ex), rýchliky (R), zrýchlené (Zr) a osobné (Os) vlaky zároveň budú mať vozne navyše. Všetky posilové vlaky sú v platnom cestovnom poriadku na rok 2009/ 2010 uvedené.
Podrobnosti o cestovaní vlakom záujemcovia získajú na čísle kontaktného centra 18 188, v osobných pokladniciach Železničnej spoločnosti Slovensko, na e-mailovej adrese info@slovakrail.sk alebo na internetovej adrese www.slovakrail.sk.
Ďalšie prepúšťania
7. 12. 2009
Zamestnávatelia nahlasujú ďalšie prepúšťania. Ohrozených je 270 pracovných miest. Od začiatku tohto roka bolo ohrozených vyše dvadsaťdeväťtisíc miest, reálne však o prácu prišlo vyše štrnásťtisíc ľudí.
V súčasnosti je na Slovensku podľa internetovej stránky ministerstva hospodárstva voľných vyše päťtisíc pracovných miest. V počte voľných miest si dlhodobo drží prvenstvo Bratislavský kraj. Ďalšie poradie je nasledovné: Trenčiansky kraj, Trnavský kraj, Banskobystrický kraj, Nitriansky kraj, Žilinský kraj, Prešovský kraj a Košický kraj.
(Zdroj: ATLAS, 24HOD, TASR, SITA)