Verejné obstarávanie po novom od januára 2022
17. 9. 2021
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa sleduje dosiahnutie štyroch hlavných cieľov.
Medzi tieto ciele patrí:
• zrýchlenie a zjednodušenie postupu verejného obstarávania,
• revidovanie národnej úpravy z pohľadu rozsahu transpozičnej povinnosti vo vzťahu k smerniciam EÚ,
• zrýchlenie procesu aj z pohľadu uplatňovania práv dotknutých záujemcov, uchádzačov, účastníkov a iných osôb,
• zlepšenie kontroly verejného obstarávania prostredníctvom automatizácie zadávania a vyhodnocovania zákaziek a zabezpečenia efektívneho zberu a analýzy údajov o cenách.
Medzi najvýznamnejšie zmeny zákona o verejnom obstarávaní, ktorými sa sleduje naplnenie vyššie uvedených cieľov patria:
• v oblasti zjednodušenia postupov
- úprava niektorých existujúcich pravidiel, ktoré majú charakter národného goldplatingu,
- úprava finančných limitov pre zákazku, koncesiu a súťaž návrhov, so zachovaním úpravy finančných limitov pre podlimitné zákazky, zákazky s nízkou hodnotou a finančného limitu na uplatňovanie zákona priamo v zákone,
- zriadenie centrálnej obstarávacej organizácie pre štátne orgány,
- používané elektronické prostriedky budú musieť podporovať aj podávanie žiadostí o nápravu a námietky (jedno prostredie pre všetky úkony),
- flexibilnejšia úprava vylúčenia v prípade podozrení na existenciu dohôd obmedzujúcich súťaž,
- umožní sa v žiadosti o účasť a v ponuke predkladať aj elektronické kópie (skeny) a nielen elektronické originály,
- umožní sa uzatvárať zmluvu s ďalším uchádzačom v poradí, ak predošlý neposkytol súčinnosť, a to bez obmedzenia na prvých troch, ako je tomu dnes,
- zavedenie zjednodušeného režimu obstarávania zákaziek na sociálne a iné služby podľa prílohy č. 1 k zákonu,
- zjednotia a zjednodušia sa informačné povinnosti v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou,
- postihovanie špekulatívnych postupov hospodárskych subjektov pri využívaní námietok,
- podpora a zavedenie nástrojov na automatizáciu procesu zadávania zákaziek v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou a realizácia podlimitných zákaziek prostredníctvom jednotnej elektronickej platformy, ktorá bude upravená nielen na verejné obstarávanie bežne dostupných tovarov a služieb, ale aj na verejné obstarávanie tovarov, služieb a stavebných prác, ktoré nie sú bežne dostupné na trhu a na používanie iných kritérií než je cena,
• v oblasti skrátenia procesu
- rozšírenie katalógu postupov verejného obstarávania, pri ktorých bude obmedzené využitie revíznych prostriedkov (so zachovaním možnosti kontroly zo strany ÚVO),
- úpravy revíznych postupov a dohľadu nad verejným obstarávaním, cieľom ktorých je skrátenie dĺžky procesu verejného obstarávania,
- posilnenie koncentrácie v konaní o námietkach,
- v špecifických prípadoch osobitné odklony procesnej úpravy konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného,
- mierne skrátenie lehôt a koncentrácia úkonov v podlimitných zákazkách,
• v oblasti zvýšenia transparentnosti
- jednotná a verejne dostupná elektronická platforma na celý proces verejného obstarávania pre všetky podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotu (ak sa budú obstarávať oslovením viacerých záujemcov),
- zverejňovanie úmyslu zadať zákazku s nízkou hodnotou na jednotnej elektronickej platforme, pričom ak bude na predloženie ponuky vyzvaných viac hospodárskych subjektov, bude takýto postup prebiehať cez jednotnú elektronickú platformu,
• úprava smerujúca k zvýšeniu profesionalizácie vo verejnom obstarávaní a zvýšeniu zodpovednosti osôb, ktoré pri verejnom obstarávaní porušia zákon.
Na účely zrýchlenia procesu verejného obstarávania bude navrhnutá úprava procesných ustanovení revíznych postupov, vrátane konania o preskúmaní úkonov pred podpisom zmluvy na základe námietok. Cieľom je skrátanie konania so zachovaním potrebnej úrovne ochrany práv dotknutých subjektov vrátane možnosti súdnej ochrany.
Na účely zabezpečenia efektívneho zberu a vyhodnocovania údajov verejného obstarávania budú v rámci jednotnej elektronickej platformy, ktorá vznikne spojením existujúcich informačných systémov, realizované nasledujúce úpravy:
• automatizácia jednotnej elektronickej platformy (vytvorenie inteligentných formulárov pre zadávanie zákaziek s použitím viacerých, aj kvalitatívnych kritérií, automatické zoraďovanie došlých ponúk na základe týchto kritérií),
• umožní sa plnohodnotné fungovanie jednotnej elektronickej platformy pre všetky podlimitné zákazky, ako platforma na realizáciu elektronického verejného obstarávania nielen bežných tovarov a služieb,
• bude vytvorený systém na sledovanie vývoja cien, ako funkčná súčasť jednotnej elektronickej platformy, použiteľný aj v podlimitných zákazkách a aj na účely určenia predpokladanej hodnoty zákazky v nadlimitných zákazkách,
• zrealizuje sa integrácia na spoločný modul procesnej integrácie a integrácie údajov (IS CSRÚ) na účely automatizovaného získavania údajov, ktoré sú potrebné vo verejnom obstarávaní.
Účinnosť navrhovanej právnej úpravy sa navrhuje od 1. marca 2022, vo vzťahu k povinnosti používať elektronické prostriedky zapísané v zozname na 1. júla 2022 a vo vzťahu k povinnosti využívania odborných garantov vo verejnom obstarávaní od 1. marca 2024.
K
Registrácia prenájmu sa po novele týka všetkých
17. 12. 2009
Po novom roku si budú musieť registrovať prenájom čo i len časti nehnuteľnosti (okrem pozemku) napokon aj tí ľudia, ktorí už dávnejšie prenajímali. K vládnemu návrhu daňového poriadku bol pridaný celý nový článok, ktorým sa dopĺňa aj zákon o správe daní a poplatkov. Podľa nového znenia sa musia do 28. februára budúceho roka zaregistrovať aj fyzické osoby, ktoré prenajímajú časť nehnuteľnosti už dnes. Zmenu podpísal prezident.
Táto povinnosť sa zaviedla z dôvodu rôznych špekulácií. Stávalo sa napríklad, že aby sa nemuseli registrovať, ľudia prenajímali napríklad byt bez balkónu.
Posledná novela okruh povinných osôb rozšírila aj na tých, ktorí prenajali časť bytu či nebytového priestoru už aj pred 1. januárom 2010.
Daňové úrady sú podľa hovorcu Daňového riaditeľstva pripravené na prílev ľudí, ktorí sa budú musieť spätne doregistrovať, či dodatočne prenájom nehnuteľnosti oznámiť.
Registračná povinnosť sa vzťahuje na prenájmy poskytnuté za úplatu, či inú, aj nepeňažnú odmenu.
Prenajímateľov pozemkov od registračnej povinnosti oslobodila novelizácia cez živnostenský zákon.
Zamestnancov automobiliek čakajú celozávodné dovolenky
17. 12. 2009
Automobilky na Slovensku sa cez sviatky už tradične na dva týždne zastavia a zamestnanci budú čerpať celozávodnú dovolenku. Ľudia vo Volkswagene či PSA Peugeot budú mať však voľno kratšie. Baníci budú mať sviatkov menej.
Tohtoročná decembrová výroba v automobilovom sektore bude dokonca o desať až pätnásť percent vyššia ako vlani. V bratislavskej automobilke pracujú tento rok ľudia posledný deň ešte 23. decembra, späť do roboty nastupujú až 7. januára.
Vo firmách sa počas odstávok robí údržba, kontrolujú sa zásoby, v automobilkách sa prerábajú linky.
Nie všetky veľké závody budú však oddychovať. Vzhľadom na situáciu na trhu sa napríklad manažment v najväčšom podniku na východe krajiny U. S. Steel Košice dohodol s odbormi v decembri na skrátenom štvordňovom pracovnom týždni.
Baníci z Hornonitrianskych baní Prievidza budú mať dokonca voľno len na sviatočný Štedrý deň a Silvester. V ťažobnom úseku Cigeľ a Nováky budú mať baníci vo všetkých troch pracovných zmenách celé sviatky dovolenku. V bani Handlová počas týchto dní nastúpi do práce len ranná zmena.
Pribúdajú sťažnosti na nevyžiadanú reklamu
15. 12. 2009
Ministerstvo hospodárstva SR v poslednom období zaznamenalo nárast sťažností občanov na doručovanie nevyžiadanej reklamy. Občania sa sťažujú na zasielanie neobjednaných výrobkov priamo do poštových schránok. Ide napríklad o prírodné produkty, ponožky, holiace strojčeky atď.
Stáva sa, že spotrebitelia dostávajú do poštových schránok nevyžiadaný propagačný materiál so vzorkou na vyskúšanie "zadarmo", respektíve za úhradu poštovného a balného. Ak spotrebiteľ so zaplatením poštovného nesúhlasí a svoj súhlas na jeho úhradu predávajúcemu nedal, nie je povinný poštovné a balné uhradiť.
Ak si spotrebiteľ takéto poštové zásielky neželá, mal by o tom informovať odosielateľa. Podľa zákona o reklame reklama nesmie zasahovať do práv iných osôb bez ich súhlasu. Za takýto zásah sa považuje aj vymáhanie poštovného a balného bez právneho titulu. Občania sa sťažujú aj na to, že dostávajú neobjednané výrobky, za ktoré predávajúci požaduje úhradu ceny výrobku, poštovného a balného.
V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji predávajúci spotrebiteľovi nesmie dodať tovar alebo poskytnúť službu, ktorú si spotrebiteľ neobjednal, ak súčasne s dodávkou takého tovaru alebo s poskytnutím takej služby žiada ich zaplatenie. Ak by bol napriek tomu takýto tovar dodaný, právny úkon je neplatný a neoprávňuje predávajúceho, aby sa domáhal zaplatenia pohľadávky, konštatovalo ministerstvo.
Slovnaft nemusí zaplatiť pokutu Protimonopolnému úradu
15. 12. 2009
Bratislavský krajský súd dnes zrušil rozhodnutie Protimonopolného úradu (PMÚ). PMÚ potrestal rafinériu Slovnaft 300 miliónov korún (takmer desať miliónov eur) za zneužitie dominantného postavenia na trhu. Súd vrátil prípad PMÚ na nové konanie. Voči rozsudku krajského súdu nie je možné odvolanie.
Podľa zistenia súdu výrok rozhodnutia PMÚ neobsahoval všetky potrebné náležitosti podľa zákona o správnom poriadku. Podľa súdu PMÚ nepresne špecifikoval, akého previnenia sa rafinéria dopustila. V skoršom verdikte PMÚ sa nachádzali aj iné nedostatky.
Slovnaft, ktorý je dominantným výrobcom pohonných látok v krajine, dostal sankciu od Protimonopolného úradu ešte začiatkom roka 2007.