Verejné obstarávanie po novom od januára 2022
17. 9. 2021
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa sleduje dosiahnutie štyroch hlavných cieľov.
Medzi tieto ciele patrí:
• zrýchlenie a zjednodušenie postupu verejného obstarávania,
• revidovanie národnej úpravy z pohľadu rozsahu transpozičnej povinnosti vo vzťahu k smerniciam EÚ,
• zrýchlenie procesu aj z pohľadu uplatňovania práv dotknutých záujemcov, uchádzačov, účastníkov a iných osôb,
• zlepšenie kontroly verejného obstarávania prostredníctvom automatizácie zadávania a vyhodnocovania zákaziek a zabezpečenia efektívneho zberu a analýzy údajov o cenách.
Medzi najvýznamnejšie zmeny zákona o verejnom obstarávaní, ktorými sa sleduje naplnenie vyššie uvedených cieľov patria:
• v oblasti zjednodušenia postupov
- úprava niektorých existujúcich pravidiel, ktoré majú charakter národného goldplatingu,
- úprava finančných limitov pre zákazku, koncesiu a súťaž návrhov, so zachovaním úpravy finančných limitov pre podlimitné zákazky, zákazky s nízkou hodnotou a finančného limitu na uplatňovanie zákona priamo v zákone,
- zriadenie centrálnej obstarávacej organizácie pre štátne orgány,
- používané elektronické prostriedky budú musieť podporovať aj podávanie žiadostí o nápravu a námietky (jedno prostredie pre všetky úkony),
- flexibilnejšia úprava vylúčenia v prípade podozrení na existenciu dohôd obmedzujúcich súťaž,
- umožní sa v žiadosti o účasť a v ponuke predkladať aj elektronické kópie (skeny) a nielen elektronické originály,
- umožní sa uzatvárať zmluvu s ďalším uchádzačom v poradí, ak predošlý neposkytol súčinnosť, a to bez obmedzenia na prvých troch, ako je tomu dnes,
- zavedenie zjednodušeného režimu obstarávania zákaziek na sociálne a iné služby podľa prílohy č. 1 k zákonu,
- zjednotia a zjednodušia sa informačné povinnosti v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou,
- postihovanie špekulatívnych postupov hospodárskych subjektov pri využívaní námietok,
- podpora a zavedenie nástrojov na automatizáciu procesu zadávania zákaziek v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou a realizácia podlimitných zákaziek prostredníctvom jednotnej elektronickej platformy, ktorá bude upravená nielen na verejné obstarávanie bežne dostupných tovarov a služieb, ale aj na verejné obstarávanie tovarov, služieb a stavebných prác, ktoré nie sú bežne dostupné na trhu a na používanie iných kritérií než je cena,
• v oblasti skrátenia procesu
- rozšírenie katalógu postupov verejného obstarávania, pri ktorých bude obmedzené využitie revíznych prostriedkov (so zachovaním možnosti kontroly zo strany ÚVO),
- úpravy revíznych postupov a dohľadu nad verejným obstarávaním, cieľom ktorých je skrátenie dĺžky procesu verejného obstarávania,
- posilnenie koncentrácie v konaní o námietkach,
- v špecifických prípadoch osobitné odklony procesnej úpravy konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného,
- mierne skrátenie lehôt a koncentrácia úkonov v podlimitných zákazkách,
• v oblasti zvýšenia transparentnosti
- jednotná a verejne dostupná elektronická platforma na celý proces verejného obstarávania pre všetky podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotu (ak sa budú obstarávať oslovením viacerých záujemcov),
- zverejňovanie úmyslu zadať zákazku s nízkou hodnotou na jednotnej elektronickej platforme, pričom ak bude na predloženie ponuky vyzvaných viac hospodárskych subjektov, bude takýto postup prebiehať cez jednotnú elektronickú platformu,
• úprava smerujúca k zvýšeniu profesionalizácie vo verejnom obstarávaní a zvýšeniu zodpovednosti osôb, ktoré pri verejnom obstarávaní porušia zákon.
Na účely zrýchlenia procesu verejného obstarávania bude navrhnutá úprava procesných ustanovení revíznych postupov, vrátane konania o preskúmaní úkonov pred podpisom zmluvy na základe námietok. Cieľom je skrátanie konania so zachovaním potrebnej úrovne ochrany práv dotknutých subjektov vrátane možnosti súdnej ochrany.
Na účely zabezpečenia efektívneho zberu a vyhodnocovania údajov verejného obstarávania budú v rámci jednotnej elektronickej platformy, ktorá vznikne spojením existujúcich informačných systémov, realizované nasledujúce úpravy:
• automatizácia jednotnej elektronickej platformy (vytvorenie inteligentných formulárov pre zadávanie zákaziek s použitím viacerých, aj kvalitatívnych kritérií, automatické zoraďovanie došlých ponúk na základe týchto kritérií),
• umožní sa plnohodnotné fungovanie jednotnej elektronickej platformy pre všetky podlimitné zákazky, ako platforma na realizáciu elektronického verejného obstarávania nielen bežných tovarov a služieb,
• bude vytvorený systém na sledovanie vývoja cien, ako funkčná súčasť jednotnej elektronickej platformy, použiteľný aj v podlimitných zákazkách a aj na účely určenia predpokladanej hodnoty zákazky v nadlimitných zákazkách,
• zrealizuje sa integrácia na spoločný modul procesnej integrácie a integrácie údajov (IS CSRÚ) na účely automatizovaného získavania údajov, ktoré sú potrebné vo verejnom obstarávaní.
Účinnosť navrhovanej právnej úpravy sa navrhuje od 1. marca 2022, vo vzťahu k povinnosti používať elektronické prostriedky zapísané v zozname na 1. júla 2022 a vo vzťahu k povinnosti využívania odborných garantov vo verejnom obstarávaní od 1. marca 2024.
K
Ceny sa medziročne zvýšili o 3,4 percenta
12. 12. 2012
Spotrebiteľské ceny sa v novembri 2012 oproti novembru 2011 zvýšili v úhrne o 3,4 %, pričom v novembri 2012 sa v porovnaní s októbrom 2012 v úhrne nezmenili.
Na októbrovej úrovni zostali ceny za bývanie, vodu, elektrinu, plyn a iné palivá, zdravie, poštové a telekomunikačné služby, vzdelávanie, za hotely, kaviarne a reštaurácie.
Index spotrebiteľských cien v novembri 2012 medziročne vzrástol za domácnosti zamestnancov o 3,3 % a za domácnosti dôchodcov o 3,5 %.
Dlhy nemocníc rekordne rastú, dôvodom sú aj platy
12. 12. 2012
Nemocnice sa tento rok zadlžujú oveľa rýchlejšie ako po minulé roky.
Nepomohlo ani 300 miliónov eur, ktoré minulá vláda vyčlenila na ich oddlženie.
Podľa údajov ministerstva zdravotníctva celkový dlh nemocníc je 139 miliónov eur. Za narastajúcimi dlhmi sú platy zamestnancov, nákup liekov, zdravotníckych pomôcok a nedostatočné platby od zdravotných poisťovní. Ministerstvo zdravotníctva navrhuje tento stav riešiť aj spájaním oddelení či redukciou personálu. Podľa odborníkov to však veľké úspory nemusí priniesť.
Štát chce určovať ceny plynu
11. 12. 2012
Slovenská vláda bude vlastniť 100 percent akcií Slovenského plynárenského priemyslu.
Je to už čierne na bielom. Premiér Robert Fico získa väčší dosah na ceny plynu. Vyplýva to z dokumentu o odpredaji časti akcií Slovenského plynárenského priemyslu českému Energetickému a průmyslovému holdingu (EPH), podľa ktorého má štátu do konca budúceho roka patriť 100 percent akcií materskej firmy SPP. Na druhej strane, nový súkromný vlastník bude mať 49-percentné podiely a manažérsku kontrolu v dcérskych firmách SPP.
Na konečnú cenu plynu pre domácnosti totiž okrem samotnej komodity majú vplyv aj distribučné poplatky.
Tie sa môžu pohybovať od 30 do 60 percent z celkovej ceny.
Ľudí bez práce u nás pribudlo
10. 12. 2012
Počet nezamestnaných v 3. štvrťroku 2012 medziročne vzrástol o 16.700 na 371.300 osôb.
Miera nezamestnanosti sa medziročne zvýšila o 0,5 percentuálneho bodu (p. b.) na 13,7 %. U žien vzrástla o 1,2 p. b. na 14,5 % a u mužov klesla o 0,1 p. b. na 13 %. V 3. štvrťroku 2012 oproti 2. štvrťroku 2012 vzrástla sezónne očistená nezamestnanosť o 2600, teda o 0,7 % na 376.300 osôb