Verejné obstarávanie po novom od januára 2022
17. 9. 2021
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa sleduje dosiahnutie štyroch hlavných cieľov.
Medzi tieto ciele patrí:
• zrýchlenie a zjednodušenie postupu verejného obstarávania,
• revidovanie národnej úpravy z pohľadu rozsahu transpozičnej povinnosti vo vzťahu k smerniciam EÚ,
• zrýchlenie procesu aj z pohľadu uplatňovania práv dotknutých záujemcov, uchádzačov, účastníkov a iných osôb,
• zlepšenie kontroly verejného obstarávania prostredníctvom automatizácie zadávania a vyhodnocovania zákaziek a zabezpečenia efektívneho zberu a analýzy údajov o cenách.
Medzi najvýznamnejšie zmeny zákona o verejnom obstarávaní, ktorými sa sleduje naplnenie vyššie uvedených cieľov patria:
• v oblasti zjednodušenia postupov
- úprava niektorých existujúcich pravidiel, ktoré majú charakter národného goldplatingu,
- úprava finančných limitov pre zákazku, koncesiu a súťaž návrhov, so zachovaním úpravy finančných limitov pre podlimitné zákazky, zákazky s nízkou hodnotou a finančného limitu na uplatňovanie zákona priamo v zákone,
- zriadenie centrálnej obstarávacej organizácie pre štátne orgány,
- používané elektronické prostriedky budú musieť podporovať aj podávanie žiadostí o nápravu a námietky (jedno prostredie pre všetky úkony),
- flexibilnejšia úprava vylúčenia v prípade podozrení na existenciu dohôd obmedzujúcich súťaž,
- umožní sa v žiadosti o účasť a v ponuke predkladať aj elektronické kópie (skeny) a nielen elektronické originály,
- umožní sa uzatvárať zmluvu s ďalším uchádzačom v poradí, ak predošlý neposkytol súčinnosť, a to bez obmedzenia na prvých troch, ako je tomu dnes,
- zavedenie zjednodušeného režimu obstarávania zákaziek na sociálne a iné služby podľa prílohy č. 1 k zákonu,
- zjednotia a zjednodušia sa informačné povinnosti v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou,
- postihovanie špekulatívnych postupov hospodárskych subjektov pri využívaní námietok,
- podpora a zavedenie nástrojov na automatizáciu procesu zadávania zákaziek v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou a realizácia podlimitných zákaziek prostredníctvom jednotnej elektronickej platformy, ktorá bude upravená nielen na verejné obstarávanie bežne dostupných tovarov a služieb, ale aj na verejné obstarávanie tovarov, služieb a stavebných prác, ktoré nie sú bežne dostupné na trhu a na používanie iných kritérií než je cena,
• v oblasti skrátenia procesu
- rozšírenie katalógu postupov verejného obstarávania, pri ktorých bude obmedzené využitie revíznych prostriedkov (so zachovaním možnosti kontroly zo strany ÚVO),
- úpravy revíznych postupov a dohľadu nad verejným obstarávaním, cieľom ktorých je skrátenie dĺžky procesu verejného obstarávania,
- posilnenie koncentrácie v konaní o námietkach,
- v špecifických prípadoch osobitné odklony procesnej úpravy konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného,
- mierne skrátenie lehôt a koncentrácia úkonov v podlimitných zákazkách,
• v oblasti zvýšenia transparentnosti
- jednotná a verejne dostupná elektronická platforma na celý proces verejného obstarávania pre všetky podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotu (ak sa budú obstarávať oslovením viacerých záujemcov),
- zverejňovanie úmyslu zadať zákazku s nízkou hodnotou na jednotnej elektronickej platforme, pričom ak bude na predloženie ponuky vyzvaných viac hospodárskych subjektov, bude takýto postup prebiehať cez jednotnú elektronickú platformu,
• úprava smerujúca k zvýšeniu profesionalizácie vo verejnom obstarávaní a zvýšeniu zodpovednosti osôb, ktoré pri verejnom obstarávaní porušia zákon.
Na účely zrýchlenia procesu verejného obstarávania bude navrhnutá úprava procesných ustanovení revíznych postupov, vrátane konania o preskúmaní úkonov pred podpisom zmluvy na základe námietok. Cieľom je skrátanie konania so zachovaním potrebnej úrovne ochrany práv dotknutých subjektov vrátane možnosti súdnej ochrany.
Na účely zabezpečenia efektívneho zberu a vyhodnocovania údajov verejného obstarávania budú v rámci jednotnej elektronickej platformy, ktorá vznikne spojením existujúcich informačných systémov, realizované nasledujúce úpravy:
• automatizácia jednotnej elektronickej platformy (vytvorenie inteligentných formulárov pre zadávanie zákaziek s použitím viacerých, aj kvalitatívnych kritérií, automatické zoraďovanie došlých ponúk na základe týchto kritérií),
• umožní sa plnohodnotné fungovanie jednotnej elektronickej platformy pre všetky podlimitné zákazky, ako platforma na realizáciu elektronického verejného obstarávania nielen bežných tovarov a služieb,
• bude vytvorený systém na sledovanie vývoja cien, ako funkčná súčasť jednotnej elektronickej platformy, použiteľný aj v podlimitných zákazkách a aj na účely určenia predpokladanej hodnoty zákazky v nadlimitných zákazkách,
• zrealizuje sa integrácia na spoločný modul procesnej integrácie a integrácie údajov (IS CSRÚ) na účely automatizovaného získavania údajov, ktoré sú potrebné vo verejnom obstarávaní.
Účinnosť navrhovanej právnej úpravy sa navrhuje od 1. marca 2022, vo vzťahu k povinnosti používať elektronické prostriedky zapísané v zozname na 1. júla 2022 a vo vzťahu k povinnosti využívania odborných garantov vo verejnom obstarávaní od 1. marca 2024.
K
Absolventská prax sa získa ťažšie. Nájsť prácu nepomáha
10. 1. 2013
Štátom dotovaná prax podľa pracovného portálu Profesia.sk nezvyšuje šance na trhu práce.
Absolventi už budú môcť získať štátom dotovanú prax len vo svojom odbore a dostanú za ňu menej peňazí.
Okrem toho nebudú mať na ňu automaticky nárok po splnení kritérií. Schváliť ju bude musieť výbor pri úrade práce.
Platiť majú od mája.
Takýmto spôsobom sa má zamedziť zneužívanie tohto príspevku. Absolventi totiž často robia práce, ktoré nezodpovedajú ich vzdelaniu.
Slovenská pošta zvyšuje ceny: Slováci už listom neholdujú
9. 1. 2013
Slovenská pošta od januára 2013 zvyšuje ceny poštových služieb v tuzemskom styku.
Za posielanie balíkov či listov ľudia po novom zaplatia v priemere o 13,61 % viac.
Napríklad poslanie listu prvej triedy (50 g) bude stáť od januára 65 centov namiesto súčasných 60 centov. Cena za list druhej triedy (50 g) sa zvýši na 45 centov z terajších 40 centov. Poslanie doporučeného listu druhej triedy (100 g) namiesto súčasných 1,10 eura vyjde na 1,25 eura.
Živnostníkom sa obmedzujú paušálne výdavky a rastú odvody
7. 1. 2013
Tohtoročný január priniesol pre živnostníkov viaceré legislatívne zmeny.
Obmedzujú sa im maximálne sumy paušálnych výdavkov či rastie minimálny aj maximálny vymeriavací základ na platenie odvodov.
Obmedzuje sa tiež možnosť uplatnenia 40-% paušálnych výdavkov na maximálnu hodnotu 5040 eur ročne alebo 420 eur mesačne. Takisto sa ruší možnosť uplatnenia paušálnych výdavkov pri prenájme nehnuteľností.
Zmenou prešli aj vymeriavacie základy na platenie odvodov do Sociálnej poisťovne. Minimálny vymeriavací základ predstavuje 393 eur. To znamená mesačnú platbu 130,27 eura, teda 18,66 eura na rezervný fond, 17,29 eura na nemocenské a 104,32 eura na dôchodkové poistenie.
Naopak, maximálny vymeriavací základ je 3930 eur, čo prináša mesačnú platbu 1302,79 eura. Z toho ide najviac, 943,20 eura, na dôchodkové poistenie. Ďalej 172,92 eura na nemocenské poistenie a 186,67 eura do rezervného fondu.
So zvýšenými nákladmi musia počítať aj vybrané fyzické osoby, ktorým daň z príjmu vzrastie z 19 % na 25 %.
Union posiela preplatky za lieky
18. 12. 2012
Union zdravotná poisťovňa začala od utorka vyplácať preplatky za lieky.
Preplatky dostanú oprávnené osoby najneskôr do 31. decembra, a to na účet alebo poštovou poukážkou.
Nárok na úhradu preplatkov za lieky za tretí kvartál tohto roku vznikol v Union ZP podľa podmienok vyplývajúcich zo zákona 850 poistencom, pričom v predchádzajúcom kvartáli to bolo 1 024 poistencov.
Poistencov, ktorým vznikol nárok na úhradu preplatkov za lieky, poisťovňa písomne informuje o konkrétnej výške úhrady.
Nemusia do zdravotnej poisťovne nahlasovať žiadne údaje ani predkladať žiadne doklady, preplatky za lieky dostanú automaticky na účet alebo poštovou poukážkou.