Verejné obstarávanie po novom od januára 2022
17. 9. 2021
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa sleduje dosiahnutie štyroch hlavných cieľov.
Medzi tieto ciele patrí:
• zrýchlenie a zjednodušenie postupu verejného obstarávania,
• revidovanie národnej úpravy z pohľadu rozsahu transpozičnej povinnosti vo vzťahu k smerniciam EÚ,
• zrýchlenie procesu aj z pohľadu uplatňovania práv dotknutých záujemcov, uchádzačov, účastníkov a iných osôb,
• zlepšenie kontroly verejného obstarávania prostredníctvom automatizácie zadávania a vyhodnocovania zákaziek a zabezpečenia efektívneho zberu a analýzy údajov o cenách.
Medzi najvýznamnejšie zmeny zákona o verejnom obstarávaní, ktorými sa sleduje naplnenie vyššie uvedených cieľov patria:
• v oblasti zjednodušenia postupov
- úprava niektorých existujúcich pravidiel, ktoré majú charakter národného goldplatingu,
- úprava finančných limitov pre zákazku, koncesiu a súťaž návrhov, so zachovaním úpravy finančných limitov pre podlimitné zákazky, zákazky s nízkou hodnotou a finančného limitu na uplatňovanie zákona priamo v zákone,
- zriadenie centrálnej obstarávacej organizácie pre štátne orgány,
- používané elektronické prostriedky budú musieť podporovať aj podávanie žiadostí o nápravu a námietky (jedno prostredie pre všetky úkony),
- flexibilnejšia úprava vylúčenia v prípade podozrení na existenciu dohôd obmedzujúcich súťaž,
- umožní sa v žiadosti o účasť a v ponuke predkladať aj elektronické kópie (skeny) a nielen elektronické originály,
- umožní sa uzatvárať zmluvu s ďalším uchádzačom v poradí, ak predošlý neposkytol súčinnosť, a to bez obmedzenia na prvých troch, ako je tomu dnes,
- zavedenie zjednodušeného režimu obstarávania zákaziek na sociálne a iné služby podľa prílohy č. 1 k zákonu,
- zjednotia a zjednodušia sa informačné povinnosti v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou,
- postihovanie špekulatívnych postupov hospodárskych subjektov pri využívaní námietok,
- podpora a zavedenie nástrojov na automatizáciu procesu zadávania zákaziek v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou a realizácia podlimitných zákaziek prostredníctvom jednotnej elektronickej platformy, ktorá bude upravená nielen na verejné obstarávanie bežne dostupných tovarov a služieb, ale aj na verejné obstarávanie tovarov, služieb a stavebných prác, ktoré nie sú bežne dostupné na trhu a na používanie iných kritérií než je cena,
• v oblasti skrátenia procesu
- rozšírenie katalógu postupov verejného obstarávania, pri ktorých bude obmedzené využitie revíznych prostriedkov (so zachovaním možnosti kontroly zo strany ÚVO),
- úpravy revíznych postupov a dohľadu nad verejným obstarávaním, cieľom ktorých je skrátenie dĺžky procesu verejného obstarávania,
- posilnenie koncentrácie v konaní o námietkach,
- v špecifických prípadoch osobitné odklony procesnej úpravy konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného,
- mierne skrátenie lehôt a koncentrácia úkonov v podlimitných zákazkách,
• v oblasti zvýšenia transparentnosti
- jednotná a verejne dostupná elektronická platforma na celý proces verejného obstarávania pre všetky podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotu (ak sa budú obstarávať oslovením viacerých záujemcov),
- zverejňovanie úmyslu zadať zákazku s nízkou hodnotou na jednotnej elektronickej platforme, pričom ak bude na predloženie ponuky vyzvaných viac hospodárskych subjektov, bude takýto postup prebiehať cez jednotnú elektronickú platformu,
• úprava smerujúca k zvýšeniu profesionalizácie vo verejnom obstarávaní a zvýšeniu zodpovednosti osôb, ktoré pri verejnom obstarávaní porušia zákon.
Na účely zrýchlenia procesu verejného obstarávania bude navrhnutá úprava procesných ustanovení revíznych postupov, vrátane konania o preskúmaní úkonov pred podpisom zmluvy na základe námietok. Cieľom je skrátanie konania so zachovaním potrebnej úrovne ochrany práv dotknutých subjektov vrátane možnosti súdnej ochrany.
Na účely zabezpečenia efektívneho zberu a vyhodnocovania údajov verejného obstarávania budú v rámci jednotnej elektronickej platformy, ktorá vznikne spojením existujúcich informačných systémov, realizované nasledujúce úpravy:
• automatizácia jednotnej elektronickej platformy (vytvorenie inteligentných formulárov pre zadávanie zákaziek s použitím viacerých, aj kvalitatívnych kritérií, automatické zoraďovanie došlých ponúk na základe týchto kritérií),
• umožní sa plnohodnotné fungovanie jednotnej elektronickej platformy pre všetky podlimitné zákazky, ako platforma na realizáciu elektronického verejného obstarávania nielen bežných tovarov a služieb,
• bude vytvorený systém na sledovanie vývoja cien, ako funkčná súčasť jednotnej elektronickej platformy, použiteľný aj v podlimitných zákazkách a aj na účely určenia predpokladanej hodnoty zákazky v nadlimitných zákazkách,
• zrealizuje sa integrácia na spoločný modul procesnej integrácie a integrácie údajov (IS CSRÚ) na účely automatizovaného získavania údajov, ktoré sú potrebné vo verejnom obstarávaní.
Účinnosť navrhovanej právnej úpravy sa navrhuje od 1. marca 2022, vo vzťahu k povinnosti používať elektronické prostriedky zapísané v zozname na 1. júla 2022 a vo vzťahu k povinnosti využívania odborných garantov vo verejnom obstarávaní od 1. marca 2024.
K
Zásada „Jeden za všetkých“ v spotrebiteľských zmluvách
4. 1. 2010
Podľa novely Občianskeho zákonníka firmy od marca už nebudú môcť v spotrebiteľských zmluvách opakovane používať neprijateľné podmienky. V prípade, že firma so spotrebiteľom prehrá súdny spor o nejakej neprijateľnej podmienke v zmluve, túto podmienku už nebude môcť používať ani v iných prípadoch. Podľa ministerky spravodlivosti je v zmluvách v súčasnosti veľa takýchto prípadov.
Občania sa preto boja súdiť so spoločnosťami, ktoré majú tímy špičkových právnikov. Ak aj niekto tento zápas vyhrá, spoločnosti nekalé praktiky používajú aj naďalej. V Občianskom zákonníku preto došlo k zmenám. Od marca začne platiť pravidlo, pracovne nazvané „jeden za všetkých“. Malo by zabrániť, aby sa v spotrebiteľských zmluvách nevyskytovali bežne napríklad 90-percentné úroky či iné nemorálne sankcie. Samozrejmosťou by malo byť, že po právoplatnom rozhodnutí súdu o neprijateľnosti zmluvnej podmienky túto už firma viac nepoužije.
Rezort spravodlivosti pripravuje aj ďalšie zmeny, napr. novelu Exekučného poriadku, zmena taríf pre advokátov, či paragrafové znenie zákona o preukazovaní pôvodu majetku. Samostatný zákon by mal zaviesť trestnú zodpovednosť právnických osôb. K viacerým zmenám by malo dôjsť vo väzenstve.
Prevod bezcenných akcií na FNM možno urobiť aj budúci rok
31. 12. 2009
Majitelia spoplatnených účtov môžu bezcenné akcie na štát prevádzať bez obmedzení aj celý budúci rok. Na prevod zlých akcií či družstevných podielových listov budú mať ich majitelia aj celý budúci rok 2010 a neprídu o nijaké peniaze.Novelu zákona o veľkej privatizácie podpísal prezident tesne pred Vianocami. Informácie o tom dnes priniesol denník Sme.
Nominálna hodnota jedného cenného papiera je zvyčajne bývalých tisíc korún. Skutočná trhová hodnota je v mnohých prípadoch nulová. Ľudí preto rozčúlilo, keď im tento rok na jar centrálny depozitár poslal faktúry na zaplatenie poplatkov za vedenie účtu za rok 2008.
Poplatky sa pohybovali od 10 € do cca 330 € za účet v závislosti od nominálnej hodnoty cenných papierov na účte. Väčšinovým vlastníkom depozitára je Bratislavská burza cenných papierov, v ktorej majoritný podiel vlastní Fond národného majetku.
Neskôr sa FNM rozhodol, že ľuďom tieto poplatky vráti. Tým, ktorí nezaplatili, poplatky odpustil. V oboch prípadoch si to podmienil tým, že majitelia bezodplatne prevedú svoje akcie na fond najneskôr do konca tohto roka. Akcie sa dajú prevádzať cez vybrané pobočky Slovenskej pošty a obchodníka s cennými papiermi RM-S Market.
Ako sa ukázalo, pôvodný termín bol prikrátky. Pracoviská pošty a RM-S Market navštívilo doteraz okolo 40.000 ľudí. Väčšina z nich však akcie prevádzať ešte nemusela, keďže nominálna hodnota na ich účtoch nepresahovala 6638,78 eura (199.999 Sk). Ľudia tak nemuseli platiť ani poplatky.
Fond tým, ktorí naň akcie prevedú, vráti poplatky za roky 2008, 2009 a 2010.
Siemens vyhral súťaž na dátové centrum
30. 12. 2009
Spoločnosť Siemens vyhrala tender za 20 miliónov eur na vytvorenie a prevádzkovanie dátového centra pre výskum a vývoj. Uspela aj v dvoch tendroch ministerstva školstva, pre ktoré buduje dátové centrum za viac ako 12 miliónov eur. Hovorca spoločnosti si myslí, že jedným z hlavných dôvodov, prečo si Centrum vedecko-technických informácií vybralo vo verejnom obstarávaní na dodávku dátového centra spoločnosť Siemens, bola dobrá spolupráca pri budovaní prvého dátového centra.
Užšia súťaž na dátové centrum pre výskum a vývoj bola vypísaná v máji. Okrem Siemensu dala ponuku len jedna spoločnosť - žilinská akciovka versity, ktorá do roku 2009 existovala pod názvom K+K kancelárska technika. Podľa oznámení o výsledku verejného obstarávania víťazný Siemens uspel s ponukou 19,8 až 20,0 milióna €.
Dátové centrum pre výskum a vývoj by sa malo vybudovať v Žiline na pôde Žilinskej univerzity. Toto centrum by okrem prostredia pre prevádzku informačných systémov a databáz pre slovenských vedcov malo slúžiť aj ako záložné centrum pre dátové centrum rezortu školstva. Projekt bude financovaný z fondov Európskej únie z prostriedkov operačného programu Výskum a vývoj.
Koruny za eurá banky vymenia už len na Silvestra
30. 12. 2009
Od 1. januára bude výmenu korún uskutočňovať už len Národná banka Slovenska. Korunové mince bude NBS vymieňať do konca roku 2013, na výmenu bankoviek neexistuje žiadne časové obmedzenie. Za výmenu si centrálna banka neúčtuje žiaden poplatok, môže však požadovať, aby jednotlivé mince a bankovky boli roztriedené podľa ich nominálnych hodnôt. Výmenu korún, ktorých hodnota presahuje pätnásťtisíc eur, je potrebné nahlásiť to banke aspoň jeden deň vopred.
Ku koncu novembra ľudia mali doma vyše päť miliárd slovenských korún. Predstavuje to 3,2 % celkovej korunovej hotovosti, ktorá bola v obehu. Najviac korún stiahla centrálna banka z obehu v januári. Na konci mesiaca zostávalo v obehu 10 % korunovej hotovosti.