Pracovné podmienky a podmienky zamestnávania
23. 1. 2023
Zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi písomnú informáciu o jeho pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania osobitne len v prípade, ak pracovná zmluva neobsahuje údaje stanovené Zákonníkom práce.
Pre poskytnutie osobitnej písomnej informácie sú určené nasledovné lehoty:
– do siedmich dní od vzniku pracovného pomeru, ak ide o údaje, medzi ktoré patrí spôsob určovanie miesta výkonu práce alebo určenie hlavného miesta výkonu práce, ak sú v pracovnej zmluve dohodnuté viaceré miesta výkonu práce, ustanovenie týždenného pracovného času, údaj o spôsobe a pravidlách rozvrhnutia pracovného času vrátane predpokladaných pracovných dní a vyrovnávacieho obdobia podľa § 86, § 87 a 87a, rozsah a čas poskytnutia prestávky v práci, nepretržitého denného odpočinku a nepretržitého odpočinku v týždni, pravidlá práce nadčas vrátane mzdového zvýhodnenia za prácu nadčas a splatnosť mzdy a výplata mzdy vrátane výplatných termínov,
– do štyroch týždňov od vzniku pracovného pomeru, ak ide o údaje, medzi ktoré patrí výmera dovolenky alebo spôsob jej určenia, pravidlá skončenia pracovného pomeru, dĺžka výpovednej doby alebo spôsob jej určenia, ak v čase poskytnutia informácie nie je známa, lehota na podanie žaloby o určenie neplatnosti skončenia pracovného pomeru, právo na odbornú prípravu poskytovanú zamestnávateľom, ak sa poskytuje, a jej rozsah.
Ak predpokladaná dĺžka trvania pracovného pomeru je kratšia ako 7 dní alebo štyri týždne, zamestnávateľ musí poskytnúť zamestnancovi všetky vyššie uvedené informácie najneskôr do skončenia pracovného pomeru.
Zamestnávateľ môže údaje poskytnúť vo forme odkazu
– na príslušné ustanovenie Zákonníka práce,
– na príslušné ustanovenie osobitného predpisu, alebo
– na príslušné ustanovenie kolektívnej zmluvy. Ak sa pracovné podmienky a podmienky zamestnávania spravujú kolektívnou zmluvou, súčasťou písomnej informácie je aj označenie príslušnej kolektívnej zmluvy a jej zmluvných strán.
Ak je miesto výkonu práce mimo územia Slovenskej republiky, zamestnávateľ v pracovnej zmluve dohodne podľa nového ustanovenia § 44a so zamestnancom aj
a) miesto výkonu práce v štáte alebo v štátoch mimo územia Slovenskej republiky,
b) dobu výkonu práce v štáte alebo v štátoch mimo územia Slovenskej republiky.
K
Nášmu priemyslu sa darí
19. 7. 2021
Slovenskému priemyslu sa tento rok darí, sektor v máji štvrtý mesiac po sebe zaznamenal výrazný medziročný rast objednávok, a to o takmer polovicu. Informoval o tom dnes štatistický úrad. Slovensko sa v Európskej únii radí k najviac priemyselným krajinám.
Hodnota nových objednávok v priemysle stúpla v máji o 46,1 percenta oproti rovnakému obdobiu vlaňajška, kedy hospodárstvo krajiny negatívne poznačili dopady prvej vlny koronavírusovej infekcie. V porovnaní s aprílom objednávky mierne klesli.
Viac objednávok hlásil aj sektor výroby automobilov, ktorý je hlavným motorom ekonomiky krajiny. Slovensko si napriek vlaňajšiemu poklesu produkcie áut udržalo pozíciu najväčšieho výrobcu vozidiel v prepočte na obyvateľa.
Tento rok prevádzku tovární automobiliek poznamenal nedostatok čipov. Kvôli nemu väčšina závodov opakovane odstavovala výrobné linky.
Slovensko tento rok očakáva návrat k hospodárskemu rastu. Vlani ekonomika krajiny kvôli dopadom epidémie choroby covid-19 klesla prvýkrát od roku 2009, a to o 4,8 percenta.
V
Tento rok sa na mýte vybralo už viac ako 113 miliónov eur
19. 7. 2021
Na mýte sa v júni tohto roka vybralo 20,81 milióna eur. Za prvých šesť mesiacov roku 2021 výber dosiahol sumu 113,97 milióna eur, čo je v porovnaní s vlaňajškom viac o 13,8 percenta. Oproti roku 2019 ide o 3,6-percentný nárast. Informoval o tom manažér pre komunikačnú stratégiu a PR mýtnej firmy SkyToll Anton Bódis.
Za využívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest sa v júni vybralo 14,17 milióna eur. Na vymedzených úsekoch ciest prvej triedy júnový výber predstavoval 6,64 milióna eur.
Za celý prvý polrok dosiahol výber mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách 77,71 milióna eur, na cestách prvej triedy sa vybralo 36,23 milióna eur.
"Z celkovej sumy júnového výberu mýta zaplatili prevádzkovatelia vozidiel zo zahraničia 47,2 percenta. Za pol roka sa na vybranom mýte podieľali zahraniční prevádzkovatelia 47,9 percenta," priblížil Bódis. Dňom s najvyšším denným výberom v sledovanom mesiaci bol 14. jún so sumou 936 563 eur.
V elektronickom mýtnom systéme bolo zároveň k 30. júnu tohto roka zaregistrovaných 283 325 palubných jednotiek. Oproti máju ich počet vzrástol o 1912 kusov. Z celkového počtu využívali 74,8 percenta vozidlá zo zahraničia.
V
Po pandémii je tu veľké zdražovanie
15. 7. 2021
Biznis počas pandémie utrpel obrovské straty, čo mnohé sektory riešia zdražovaním. Spotrebiteľské ceny sa tak v júni na Slovensku zdvihli až o 2,9 percenta a dosiahli najväčší posun od februára 2020. Jedným z ťahúňov inflácie sú stavebné materiály.
Slováci chceli hneď po druhej vlne pandémie začať s rekonštrukciami, no narazili na slabšiu ponuku. A tehly či dosky, ktoré zohnali, boli zrazu drahšie.
V
Motor slovenskej ekonomiky sa ocitol pod obrovským tlakom
12. 7. 2021
Na naše automobilky doliehajú popretŕhané dodávateľské reťazce spomaľujúce výrobné linky v Bratislave, Trnave, Nitre aj Žiline. Potvrdzujú to tiež najnovšie čísla Štatistického úradu, podľa ktorých ťahúň nášho zahraničného obchodu už druhý mesiac za sebou klesol.
Automotive sa počas mája ocitol pod obrovským tlakom a ukázalo sa to aj na exporte vozidiel zo Slovenska do zahraničia. Opakované odstávky výroby spôsobili, že podniky vyviezli za hranice vozidlá za 4,2 miliardy eur, čo bolo o pol miliardy menej ako v apríli. V porovnaní s marcovými 5,5 miliardami eur je tento rozdiel ešte vyšší.
V