Sociálne služby po zmenách
5. 10. 2021
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol predložený v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb krízovej intervencie, potreby zlepšiť legislatívny rámec a financovanie poskytovania sociálnych služieb a zrovnoprávniť ich poskytovateľov.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a zaviesť určovanie (valorizáciu) výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením vlády SR, a to v záujme zabezpečenia dostupnosti a udržateľnosti sociálnych služieb krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb poskytujú sociálne služby krízovej intervencie najmä ľuďom bez domova a fyzickým osobám ohrozených správaním iných osôb, t. j. aj osobám prežívajúcim násilie vo svojej domácnosti, kde zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti tejto sociálnej služby je v rámci zabezpečenia ich základných životných podmienok osobitne naliehavým. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát.
V časti právnej úpravy súvisiacej so zavádzaním Informačného systému sociálnych služieb sa pristupuje k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom vo svojom územnom obvode vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť. Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a vyššieho územného celku poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby podľa tohto zákona. Navrhovaná právna úprava, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, explicitne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov podľa tohto zákona (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (FPP), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (FPO), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. vyšším územným celkom na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa tohto zákona.
K
Noví investori mieria na Slovensko
19. 3. 2010
Prichádzajú lepšie časy a prepúšťať vo veľkom by sa už nemalo. Nezamestnanosť síce vo februári stúpla, no iba mierne o 0,08 percentuálneho bodu na 12,97 percenta. Podľa odborníkov je to dobrý signál, ktorého sme sa dočkali skôr, než sa pôvodne očakávalo. S nábehom sezónnych prác a postupným oživovaním ekonomiky by už na jar miera nezamestnanosti mohla začať klesať.
Už dnes zlepšenie badať v mnohých okresoch na Slovensku. Dokonca aj v takých, ktoré rekordérmi v miere nezamestnanosti sú tradične. Konkrétne napríklad v Trebišove, kde vlani pribudlo najviac ľudí, ktorí skončili pre výpoveď z práce až na dávkach v hmotnej núdzi.
Viac príležitostí zamestnať sa sľubujú tiež investori prichádzajúci na Slovensko. Minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek avizoval na včerajšom HNClube, že jeho rezort rokuje s firmou, ktorá by k nám mohla priniesť výrobu s vysokou tvorbou pridanej hodnoty. Ešte v prvom polroku 2010 by mal byť schválený investičný projekt, ktorým by sa zriadilo IT centrum pre určitý segment automobilového priemyslu. Je to prvá dôležitá lastovička.
Včera padlo aj definitívne rozhodnutie o výstavbe novej motorárne automobilky Kia Motors Slovakia, ktorá sa odštartuje už začiatkom apríla. Žilinská firma už čoskoro preto prijme 270 nových pracovníkov. Podľa slov prezidenta Kia Motors Slovakia firma aj naďalej chce vplývať na zamestnanosť v žilinskom regióne, ako aj na celkový ekonomický rast Slovenska.
Podvody pri obchodoch so zlatom
18. 3. 2010
Podvodné obchody s investičným zlatom odhalila Daňová správa. Podľa generálneho riaditeľa Daňového riaditeľstva SR Igora Šulaja podvodníci využili fakt, že investičné zlato sa pri nákupe a predaji nezdaňuje daňou z pridanej hodnoty (DPH). DPH však podlieha zlato, ktoré sa predáva v inej forme ako investičné, napríklad vo forme prútov, odliatkov či zlatníckych výrobkov.
Zo Slovenska bolo do podvodu zapojených 61 daňových subjektov. Daňové úrady po odhalení podvodu dorubili daňovú povinnosť vo výške 15,8 milióna eur a stále zadržiavajú nadmerné odpočty pri obchodoch so zlatom v hodnote 1,5 milióna eur. Štátny rozpočet nestratil ani euro.
Pri tomto podvode daňové úrady zistili nákup investičného zlata z členských štátov Európskej únie, pričom v zahraničných faktúrach bolo zlato uvedené ako zlaté tehličky resp. zlaté prúty. Následne, v rámci ďalšieho obehu v tuzemsku , daňové subjekty zámerne premenovali investičné zlato na zlaté pásy, zlaté zliatky, plech či tyčinky alebo ho uvádzali len ako zlato a fakturovali ho s DPH. Vývozcovia sa potom pri ďalšom predaji do zahraničia dostávali do nadmerných odpočtov DPH. Fakturovaný objem dodávok investičného zlata dosiahol zhruba 48 miliónov eur.
Na odhalení tohto podvodu Daňová správa pracovala od konca roku 2007. Daňové kontroly vykonávalo 20 daňových úradov, na kontrolách sa zúčastnilo 204 kontrolórov. Na základe zistení daňových úradov bolo podaných už aj deväť trestných oznámení. Daňová správa pracuje aj na odhalení podozrivých obchodov s potravinami, drahými kovmi a diamantmi.
Pre spor s nemocnicami hrozí Unionu zánik
17. 3. 2010
V prípade, že súkromnej zdravotnej poisťovni Union sa nepodporí dohodnúť na nových zmluvách s Asociáciou nemocníc Slovenska (ANS), môže to znamenať aj jej koniec na slovenskom trhu zdravotného poistenia.
Pripustil to aj minister zdravotníctva Richard Raši. ANS odporučila svojim členským nemocniciam, aby po uplynutí platnosti súčasných zmlúv so súkromnými zdravotnými poisťovňami Union a Dôvera nové zmluvy neuzatvárali. Dôvodom odporúčania malo byť odmietnutie navýšenia zdrojov na zvýšenie platov ich zamestnancov.
Minister objasnil, že v prípade nepodpísania nových zmlúv by Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou začal konanie a pokiaľ by poisťovňa nedodržala stanovené zákonné podmienky a lehoty, mohlo by to viesť aj k jej skončeniu na trhu.
Súčasné zmluvy s Dôverou sú platné do konca júna, v prípade poisťovne Union iba do konca marca. Malé nemocnice už avizovali, že pre jej poistencov od apríla budú poskytovať iba neodkladnú zdravotnú starostlivosť. Obe poisťovne deklarovali, že budú o nových zmluvách ešte rokovať.
Mzda v Trenčianskom kraji rástla najpomalšie
16. 3. 2010
V minulom roku dosiahla priemerná nominálna mesačná mzda zamestnancov veľkých podnikov v Trenčianskom samosprávnom kraji (TSK) úroveň 688,08 eura a bola o 120,01 eura nižšia, ako celoslovenský priemer. Medziročné zvýšenie bolo o 0,2 %, čo bol v rámci SR najnižší nárast.
Najvyššia priemerná mzda bola v sekcii odborné, vedecké a technické činnosti. Tá zahrnuje napr. právne a účtovnícke činnosti, vedenie firiem, poradenstvo v oblasti riadenia, architektonické a inžinierske činnosti, reklamu a prieskum trhu, veterinárne činnosti a iné. Mzda v tejto sekcii dosiahla hodnotu 987,76 eura. Bola o 299,68 eura vyššia ako priemer v kraji. Údaje poskytla pracovníčka krajského pracoviska Štatistického úradu SR v Trenčíne.
Podniky s počtom zamestnancov 20 a viac v roku 2009 zamestnávali v TSK v priemere 131.552 zamestnancov (fyzické osoby). Na celkovom počte zamestnancov veľkých podnikov Slovenskej republiky sa TSK podieľal 10,3 %. Vyšší podiel dosiahol iba Bratislavský kraj (31,5 %) a Košický kraj (10,7 %). Priemerný evidenčný počet zamestnancov sa oproti roku 2008 znížil o 7 %, čo predstavuje 9842 osôb.
Na jedného zamestnanca veľkého podniku v kraji pripadlo v minulom roku 1616 odpracovaných hodín.