Sociálne služby po zmenách
5. 10. 2021
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol predložený v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb krízovej intervencie, potreby zlepšiť legislatívny rámec a financovanie poskytovania sociálnych služieb a zrovnoprávniť ich poskytovateľov.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a zaviesť určovanie (valorizáciu) výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením vlády SR, a to v záujme zabezpečenia dostupnosti a udržateľnosti sociálnych služieb krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb poskytujú sociálne služby krízovej intervencie najmä ľuďom bez domova a fyzickým osobám ohrozených správaním iných osôb, t. j. aj osobám prežívajúcim násilie vo svojej domácnosti, kde zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti tejto sociálnej služby je v rámci zabezpečenia ich základných životných podmienok osobitne naliehavým. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát.
V časti právnej úpravy súvisiacej so zavádzaním Informačného systému sociálnych služieb sa pristupuje k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom vo svojom územnom obvode vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť. Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a vyššieho územného celku poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby podľa tohto zákona. Navrhovaná právna úprava, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, explicitne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov podľa tohto zákona (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (FPP), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (FPO), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. vyšším územným celkom na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa tohto zákona.
K
Poisťovňu Dôvera štát potrestal vysokou pokutou
1. 4. 2009
Súkromná zdravotná poisťovňa Dôvera musí podľa rozhodnutia Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vypracovať ozdravný plán. Poisťovňa podľa predsedu úradu nepredložila všetky potrebné dokumenty, ktoré by potvrdzovali, že dokáže splácať svoje záväzky.
Ak by predložený ozdravný plán
úrad neschválil, môže na
poisťovňu uvaliť nútenú správu. Úrad zároveň potrestal poisťovňu pokutou vyše
165 tisíc €. Voči sankcii sa poisťovňa môže odvolať.
Úrad prostredníctvom ozdravného plánu Dôveru zaviazal, aby predkladala
všetky požadované údaje o svojom
hospodárení.
Ďalšie štyri zdravotné poisťovne, ktoré na Slovensku pôsobia, predložili
Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou všetky žiadané informácie.
Investori radia - investuje menšie sumy v pravidelných intervaloch
1. 4. 2009
Ruka v ruke s finančnou krízou prišiel výrazný prepad na akciových trhoch, úroky centrálnych bánk sa priblížili k nule a klesajú ceny nehnuteľností. Ľudí to prinútilo pozerať sa inak na to, kam vložia svoje peniaze.
Tí, čo sa živia investovaním peňazí iných,
radia: netreba panikáriť. Napriek
neistým časom by ľudia dočasným výkyvom nemali podliehať. Vhodnou stratégiou,
ako výkyvy na trhoch nakloniť vo svoj prospech, je napríklad investovanie
menších súm v pravidelných intervaloch. Ak cena podielu klesá, dá sa za rovnakú sumu nakúpiť viac podielov. Potom, keď cena vzrastie, človek zarobí.
Akcie a burzové indexy sú v súčasnosti na minime, takmer všetky poklesli o viac ako
50 percent. Ešte pred koncom leta by
však podľa niektorých investičných poradcov mohlo dôjsť k ich nárastu o 35 až 50 percent.
Zásady, ktoré v čase krízy treba
dodržiavať:
- byť ostražitý
- nepodliehať emóciám a aktuálnym trendom
- nevyberať bez rozmyslu peniaze pri dočasnom
poklese výnosov
- zvážiť si každé nasmerovanie peňazí
- zvážiť si riziko, ktoré ste ochotný
podstúpiť
- stanoviť si
obdobie, na ktoré ste peniaze ochotný investovať
- vypočuť si názor viacerých odborníkov, ale
urobiť si vlastný úsudok
- investovať menšiu sumu v pravidelných
intervaloch.
Benzín na Slovensku zdražuje
1. 4. 2009
Napriek tomu, že cena ropy zostáva pod hladinou 50 dolárov za barel, benzín sa na Slovensku zdražuje. Oddnes by mal stáť na liter priemerne o dva centy viac.
Dôvodom zdraženia je pravdepodobne vývoj cien benzínov na burze v Rotterdame,
ktoré sa počas minulého týždňa zdvihli približne o desať percent.
V najbližšej budúcnosti sa priemerná cena
95-oktánového benzínu dostane tesne pod 1,05 eura za liter a v najbližšej
budúcnosti by už rásť nemala. Cena
nafty by sa dokonca mohla mierne znížiť.
Bude to však závisieť od ďalšieho vývoja na svetových trhoch.
Pohonné látky na Slovensku patria k najdrahším v
Európe. Za liter nafty platíme piatu najvyššiu cenu. Ešte hlbšie musia do peňaženky
siahnuť motoristi vo Švajčiarsku, Nórsku a vo Veľkej Británii.
Dnes končí štandardná lehota na podanie daňového priznania
31. 3. 2009
Štandardná lehota na podanie daňového priznania za minulý rok 2008 uplynie práve dnes (31. 3. 2009).
Platí to
pre všetkých, ktorí si aspoň 15 dní pred skončením tejto lehoty nepožiadali o
jej predĺženie. Daňový úrad na základe takejto žiadosti alebo z vlastného
podnetu mohol predĺžiť štandardný
termín o tri mesiace, príp. o šesť mesiacov, ak mal daňovník príjmy aj zo
zahraničia.