Preddavky na daň z MV
15. 9. 2023
Niektorí z daňovníkov sa s daňou z motorových vozidiel stretávajú aj počas roka, a to ak majú povinnosť platiť preddavky na daň, teda ak je splnená podmienka dosiahnutia ustanovenej sumy predpokladanej dane, z ktorej sa tieto preddavky na daň počítajú.
Dôležitým je správny výpočet predpokladanej dane, z ktorej sa následne prepočítajú preddavky na daň. Výpočet predpokladanej dane je zákonom č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z motorových vozidiel“) priamo ustanovený v § 10 ods. 2, a to spôsobom jej zadefinovania ako súčtu ročnej sadzby dane upravenej podľa § 7 za každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia a nie je oslobodené od dane podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d).
Predpokladaná daň teda zahŕňa každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia (na ktoré sa majú preddavky na daň platiť) a nie je od dane oslobodené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d). Znamená to, že ak sa vozidlo používalo v predchádzajúcom zdaňovacom období a nezanikla daňová povinnosť pri tomto vozidle, teda bude sa používať na podnikanie naďalej, ročná sadzba dane za takéto vozidlo sa započíta do predpokladanej dane. Ročná sadzba dane z prílohy č. 1 a č. 1a k zákonu o dani z motorových vozidiel sa na účel započítania do predpokladanej dane podľa § 7 zákona o dani z motorových vozidiel upravuje a to pre každé vozidlo, ktoré spĺňa podmienku predmetu dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť. Znamená to teda, že každá jedna ročná sadzba dane, ktorá sa započítava do predpokladanej dane, sa musí „podrobiť“ úprave buď:
• v závislosti na veku vozidla - spôsobom zníženia ročnej sadzby dane alebo ponechania ročnej sadzby dane takej, aká reálne zodpovedá základu dane, alebo aj zvýšenia ročnej sadzby dane) a následne sa ešte, ak ide o motorové vozidlo, ktoré je hybridným motorovým vozidlom alebo vozidlom s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo vodík, zníži už táto upravená ročná sadzba dane o 50%,
• bez závislosti na veku vozidla - v prípade vozidiel kategórie O4 znížením o 60% paušálne.
Predpokladaná daň nezahŕňa ročné sadzby dane za tie vozidlá, ktoré spĺňajú podmienku oslobodenia od dane, ako už bolo uvedené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d); t. j. za tie vozidlá, ktoré slúžia zákonom vymedzenému účelu (zabezpečuje sa nimi ochrana ľudského zdravia alebo majetku, poskytuje sa nimi osobná pravidelná doprava vo verejnom záujme alebo sa tieto vozidlá využívajú výhradne v poľnohospodárskej výrobe a v lesnej výrobe). Ročné sadzby dane za tieto vozidlá, ktoré sú zo zákona o dani z motorových vozidiel oslobodené od dane, na základe tohto presného vyšpecifikovania, nie sú súčasťou predpokladanej dane. Na to, aby to tak skutočne bolo, je potrebné špecifikovať, či tieto vozidlá, okrem toho, že sú predmetom dane k 1. januáru toho zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť, sú používané skutočne na tú úlohu, pre ktorú sú zo zákona oslobodené od dane. Vypočítaná suma predpokladanej dane, z ktorej sa následne vypočítavajú preddavky na daň, je súčasťou podaného daňového priznania za príslušné zdaňovacie obdobie a uvádza sa na r. 40 v IV. oddiele daňového priznania v kolónke s názvom „predpokladaná daň“. Z jedného podaného daňového priznania je teda možné „vyčítať“ nielen daňovú povinnosť za príslušné zdaňovacie obdobie ale aj predpokladanú daň na „budúce“ zdaňovacie obdobie, z ktorej vyplýva (ne)povinnosť platenia preddavkov na daň. Povinnosť platiť preddavky na daň vzniká vždy, ak je predpokladaná daň vyššia ako 700 €.
S
(Zdroj: *)
Obce zvýšia dane, budú prepúšťať, menej svietiť
30. 11. 2012
Viaceré obce a mestá s viac ako 2-tisíc obyvateľmi budú od nového roku zvyšovať miestne dane za nehnuteľnosti či odvoz komunálneho odpadu.
Samosprávy okrem niektorých výnimiek tiež počítajú s prepúšťaním úradníkov, krátením investícií a prevádzkových nákladov.
Ku škrtom obce pristupujú po tom, čo sa Združenie miest a obcí Slovenska pridalo k vládnej konsolidácii verejných financií. Vláda sa so samosprávami dohodla na šetrení, ktoré by malo medziročne dosiahnuť zhruba 200 miliónov eur.
Analytici rast majetkových daní, napríklad pri nehnuteľnostiach, považujú za lepší ako rast daní z príjmov či spotreby.
Teplo pre domácnosti zdražie asi o dve percentá
30. 11. 2012
Na budúci rok si ľudia objednali menej tepla.
Jeho cena má v priemere vzrásť o dve percentá.
Ak december neprekvapí extrémnymi mrazmi, mali by domácnosti zinkasovať za teplo spotrebované v tomto roku preplatky. Postaralo sa o to tohtoročné teplejšie počasie.
Asi o desať až pätnásť percent budú náklady nižšie.
Ani na budúci rok sa netreba báť extrémneho rastu cien tepla, ktorý pokrýva takmer 90 percent dodávok tepla. Náklady na nákup plynu na výrobu tepla sa podľa cenových návrhov teplárov oproti tomuto roku v priemere nemenia. Pritom tvoria dve tretiny z ceny tepla.
Záujem Slovákov o úvery na bývanie klesal
29. 11. 2012
Záujem slovenských domácností o úvery na nehnuteľností sa mierne znížil.
K poklesu došlo v treťom štvrťroku oproti predchádzajúcemu kvartálu, ale aj oproti rovnakému obdobiu minulého roka.
V priebehu tretieho štvrťroka 2012 tak poskytli banky slovenským domácnostiam úvery na nehnuteľnosti v celkovej hodnote 892 miliónov eur. V medziročnom porovnaní to predstavovalo pokles o 53 miliónov eur.
Zdravotné odvody z dividend sa majú zvýšiť
29. 11. 2012
Zdravotné odvody z dividend by mali od budúceho roka vzrásť.
Sadzba sa má zvýšiť zo súčasných 10 na 14 percent z vymeriavacieho základu. Vyplýva to z návrhu novely zákona o zdravotnom poistení.
Právna norma má reagovať na potrebu konsolidácie verejných financií a celkové zníženie deficitu verejných financií.
Právna norma má zároveň zúžiť okruh poistencov, za ktorých zdravotná poisťovňa nemusí vykonať ročné zúčtovanie poistného. V dôsledku toho bude poisťovňa robiť ročné zúčtovanie poistného aj za zamestnancov, ktorí majú viacero zamestnaneckých pomerov, z ktorých odvádzajú preddavky z maximálneho vymeriavacieho základu. Rovnakú povinnosť má mať aj v prípade samostatne zárobkovo činných osôb, ktoré uhrádzajú vyššie preddavky na poistné, a pritom majú nižší vymeriavací základ.
Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia si samy zrejme nebudú musieť robiť ani osoby, ktoré boli časť roka v zahraničí a časť roka na Slovensku ako zamestnanci, ktorí majú viacero zamestnaneckých pomerov, z ktorých odvádzajú preddavky z maximálneho vymeriavacieho základu.