Preddavky na daň z MV
15. 9. 2023
Niektorí z daňovníkov sa s daňou z motorových vozidiel stretávajú aj počas roka, a to ak majú povinnosť platiť preddavky na daň, teda ak je splnená podmienka dosiahnutia ustanovenej sumy predpokladanej dane, z ktorej sa tieto preddavky na daň počítajú.
Dôležitým je správny výpočet predpokladanej dane, z ktorej sa následne prepočítajú preddavky na daň. Výpočet predpokladanej dane je zákonom č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z motorových vozidiel“) priamo ustanovený v § 10 ods. 2, a to spôsobom jej zadefinovania ako súčtu ročnej sadzby dane upravenej podľa § 7 za každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia a nie je oslobodené od dane podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d).
Predpokladaná daň teda zahŕňa každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia (na ktoré sa majú preddavky na daň platiť) a nie je od dane oslobodené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d). Znamená to, že ak sa vozidlo používalo v predchádzajúcom zdaňovacom období a nezanikla daňová povinnosť pri tomto vozidle, teda bude sa používať na podnikanie naďalej, ročná sadzba dane za takéto vozidlo sa započíta do predpokladanej dane. Ročná sadzba dane z prílohy č. 1 a č. 1a k zákonu o dani z motorových vozidiel sa na účel započítania do predpokladanej dane podľa § 7 zákona o dani z motorových vozidiel upravuje a to pre každé vozidlo, ktoré spĺňa podmienku predmetu dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť. Znamená to teda, že každá jedna ročná sadzba dane, ktorá sa započítava do predpokladanej dane, sa musí „podrobiť“ úprave buď:
• v závislosti na veku vozidla - spôsobom zníženia ročnej sadzby dane alebo ponechania ročnej sadzby dane takej, aká reálne zodpovedá základu dane, alebo aj zvýšenia ročnej sadzby dane) a následne sa ešte, ak ide o motorové vozidlo, ktoré je hybridným motorovým vozidlom alebo vozidlom s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo vodík, zníži už táto upravená ročná sadzba dane o 50%,
• bez závislosti na veku vozidla - v prípade vozidiel kategórie O4 znížením o 60% paušálne.
Predpokladaná daň nezahŕňa ročné sadzby dane za tie vozidlá, ktoré spĺňajú podmienku oslobodenia od dane, ako už bolo uvedené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d); t. j. za tie vozidlá, ktoré slúžia zákonom vymedzenému účelu (zabezpečuje sa nimi ochrana ľudského zdravia alebo majetku, poskytuje sa nimi osobná pravidelná doprava vo verejnom záujme alebo sa tieto vozidlá využívajú výhradne v poľnohospodárskej výrobe a v lesnej výrobe). Ročné sadzby dane za tieto vozidlá, ktoré sú zo zákona o dani z motorových vozidiel oslobodené od dane, na základe tohto presného vyšpecifikovania, nie sú súčasťou predpokladanej dane. Na to, aby to tak skutočne bolo, je potrebné špecifikovať, či tieto vozidlá, okrem toho, že sú predmetom dane k 1. januáru toho zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť, sú používané skutočne na tú úlohu, pre ktorú sú zo zákona oslobodené od dane. Vypočítaná suma predpokladanej dane, z ktorej sa následne vypočítavajú preddavky na daň, je súčasťou podaného daňového priznania za príslušné zdaňovacie obdobie a uvádza sa na r. 40 v IV. oddiele daňového priznania v kolónke s názvom „predpokladaná daň“. Z jedného podaného daňového priznania je teda možné „vyčítať“ nielen daňovú povinnosť za príslušné zdaňovacie obdobie ale aj predpokladanú daň na „budúce“ zdaňovacie obdobie, z ktorej vyplýva (ne)povinnosť platenia preddavkov na daň. Povinnosť platiť preddavky na daň vzniká vždy, ak je predpokladaná daň vyššia ako 700 €.
S
(Zdroj: *)
Počet dôchodcov sa zvýši až o 43 %
14. 12. 2010
O pätnásť rokov bude na Slovensku viac dôchodcov ako ľudí produktívnom veku.
Podľa analytika D. Derníka sa v tomto období zvýši počet dôchodcov o 43 % a ľudí v produktívnom veku zase klesne o 9 %. Na jedného dôchodcu tak budú robiť približne iba dvaja pracujúci, pričom v súčastnosti pripadajú na jedného dôchodcu v SR takmer 4 ľudia v produktívnom veku. J.Mihál upozornil, že pri určovaní výšky dôchodkov treba zohľadňovať aj tento demografický vývoj.
Dopravcovia nechcú vyššiu daň z motorových áut
8. 12. 2010
Dopravcovia odmietajú zvýšenie dane z motorových vozidiel , ako aj jej nejednotný rast.
Informovalo o tom združenie Česmad Slovakia, ktorého členovia sa tak cítia byť obeťami nevyváženého hospodárenia vyšších územných celkov (VÚC). Zvýšenie uvedenej dane a ich prípadná realizácia by znamenali vážne ohrozenie až likvidáciu odvetvia autodopravy. Podľa P. Jančoviča je v Poľsku sadzba dane za návesovú súpravu 38 % sadzby dane v SR, v Maďarsku 49 % a v Česku 53 % sadzby dane na Slovensku.
Zrušia sa vybrané daňové výnimky
6. 12. 2010
Od januára 2011 by sa mali zrušiť viaceré výnimky a oslobodenia pri výpočte dane z príjmov.
O daňové zvýhodnenie prídu napr. doplnkové dôchodkové sporenie, životné poistenie a účelové sporenie. Vyplýva to z novely zákona o dani z príjmov, ktorú parlament definitívne schválil. Plénum schválilo aj zjednotenie paušálnych výdavkov pre živnostníkov na 40 %. Zdravotnícki pracovníci si nebudú môcť znížiť základ dane o náklady na špecializované vzdelávanie. Navrhované zmeny sú súčasťou balíka na ozdravenie verejných financií.
Slovensko uvalilo 80 % daň na predaj emisných kvót
6. 12. 2010
Slovenské firmy budú musieť v nasledujúcich dvoch rokoch platiť 80 % daň z predaja nadbytočných emisných kvót.
Vyplýva to z novely zákona o dani z príjmov, ktorú schválil slovenský parlament. Rezort financií odhaduje v nasledujúcich dvoch rokoch výnosy z tejto dane vo výške 150 miliónov eur. Podniky s touto novelou však nesúhlasia a tvrdia, že ich to poškodí. Opatrenie by sa malo dotknúť 133 slovenských podnikov.