Zmeny v Civilnom sporovom poriadku
5. 6. 2023
Podľa súčasnej právnej úpravy o nároku na náhradu trov konania rozhodne aj bez návrhu súd v rozhodnutí, ktorým sa konanie končí. Pokiaľ bol v takomto rozhodnutí nárok priznaný, o výške náhrady trov konania rozhodne súd prvej inštancie po právoplatnosti rozhodnutia, ktorým sa konanie končí, samostatným uznesením, ktoré vydá súdny úradník.
V súčasnej právnej úprave tak absentovala lehota, do ktorej má byť uznesenie obsahujúce výšku náhrady trov konania vydané, po tom, ako bol už nárok súdnym rozhodnutím priznaný.
Podľa predchádzajúcej právnej úpravy obsiahnutej v Občianskom súdnom poriadku, o povinnosti nahradiť trovy konania rozhodol súd spravidla na návrh v rozhodnutí, ktorým sa konanie končilo, pričom účastník, ktorému bol nárok na náhradu trov priznaný bol povinný trovy konania vyčísliť najneskôr do troch pracovných dní odo dňa vyhlásenia takéhoto rozhodnutia. Ak bolo vyhlásené rozhodnutie, ktorým súd priznal nárok na náhradu trov konania, účastník konania následne v lehote zaslal vyčíslenie trov konania. Do vyhotovenia písomného znenia rozhodnutia súd mohol ustáliť presnú výšku náhrady, ktorá bola priznaná a účastníkovi bolo doručené rozhodnutie už s vymedzením výšky priznanej náhrady trov konania, pričom uplynutím lehoty na prípadne podanie opravného prostriedku účastník konania disponoval exekučným titulom nielen k nároku, ktorý bol predmetom súdneho konania, ale aj k nároku na náhradu trov konania, čo umožňovalo začať s vymáhaním oboch nárokov súčasne v rámci jedného vykonávacieho konania.
Nezakotvenie žiadnej lehoty pre vydanie uznesenia k náhrade trov konania viedlo k tomu, že v praxi dochádzalo k situáciám, kedy bol síce účastníkovi súdneho konania nárok na náhradu trov konania priznaný súdnym rozhodnutím, ale ani po niekoľkých mesiacoch od vydania takéhoto rozhodnutia nie je výška nároku ustálená a nie je ju možné vymáhať. V praxi tak nastávali situácie, kedy si účastník konania, ktorému bol priznaný nárok na náhradu trov konania, musel v samostatnom vykonávacom konaní uplatňovať nárok, ktorý bol predmetom súdneho konania a až následne, s časovým odstupom, nárok na náhradu trov konania. To viedlo jednak k zvýšenej administratívnej, časovej, ale aj finančnej záťaži účastníka konania, ale aj k zhoršeniu jeho situácie v prípadnom exekučnom konaní, keďže medzi časom si môžu nároky voči tomu istému dlžníkovi začať vymáhať aj ďalší veritelia a plynutím času sa tiež zvyšujú možnosti dlžníka účelovo sa zbavovať majetku.
Zakotvením lehoty na vydanie uznesenia k náhrade trov konania dochádza k posilneniu právnej istoty účastníkov konania a zvýšeniu kvality fungovania súdneho systému. Predpokladá sa, že ubudnú prípady, kedy vydanie uznesenia o náhrade trov konania trvá neprimerane dlho a zároveň bude určená objektívna hranica, od ktorej sa bude možné odraziť pri posúdení, či nedochádza k prieťahom v konaní. Taktiež je potrebné zdôrazniť, že lehota je pomerne dlhá a aj vzhľadom na minulú prax by jej dodržiavanie nemalo súdy neprimerane zaťažovať ani im spôsobovať problém.
K
Nebezpečná klávesa F1
3. 3. 2010
Spoločnosť Microsoft informovala o novoobjavenej bezpečnostnej chybe v starších operačných systémoch Windows. Tá umožňuje útočníkovi prostredníctvom upravenej webovej stránky získať kontrolu nad počítačom užívateľa. Stačí k tomu zatlačiť klávesu F1.
Novoobjavená bezpečnostná chyba ohrozuje len užívateľov starších operačných systémov Windows, vo verzii 2000, XP a Server 2003, v prípade, že pri surfovaní na internete používajú prehliadač Internet Explorer. Útočník, ktorý sa rozhodne využiť chybu vo svoj prospech, požiada užívateľa prostredníctvom špeciálnej webovej stránky o stlačenie „klávesy pomoci“ F1, čím sa mu otvoria možnosti pre získanie úplnej kontroly nad systémom. V takom prípade systém môže byť zneužitý pri komunikácii spusteného skriptu s pomocníkom Windows Help.
Bezpečnostné riziko obišlo používateľov systémov Vista, 7 či najnovších serverových riešení. Do doby uvedenia opravného balíčku skupine ohrozovaných užívateľov Microsoft odporúča, aby na stránkach ignorovali podozrivé žiadosti o stláčanie klávesy F1.
Po Toyote sa k poruchám vozidiel prihlásil aj Nissan
3. 3. 2010
Svoje vozidlá po Toyote musí opravovať aj Nissan. Do autoservisov sa automobily tejto značky dostanú v dôsledku poruchových bŕzd a nesprávne fungujúceho ukazovateľa paliva na palubnej doske. Celkom pôjde o vyše 540 000 vozidiel. Z nich asi tretina sa dostala na trh Spojených štátov, väčšina však bola určená na Blízky východ a do niektorých ázijských regiónov.
S brzdovými pedálmi majú problémy aj vozidlá Titan Pinup, Armada, Infiniti QX56 a Quest Minivans. Ide o vozidlá vyrobené v rokoch 2008 a 2010.
Na modeloch Nissan Titan, Armada a Infiniti QX56, ktoré zišli z montážnych pásov v rokoch 2005 až 2008 sa zistili problémy s nesprávne fungujúcim ukazovateľom paliva v nádrži. K rovnakej chybe mohlo dôjsť aj na modeloch Nissan Frontier, Pathfinder a Xterra, ktoré sa dostali na trh od januára do marca 2006 a od októbra 2007 do januára 2008.
Informovala o tom agentúra DPA.
Finančná skupina J&T kúpila pre svojho klienta Pravdu
2. 3. 2010
Finančná skupina J&T v úlohe sprostredkovateľa pre svojho klienta kúpila denníky Pravda a Avízo. Novým vlastníkom vydavateľstiev zmienených médií Perex a Avízo sa stala neznáma česká spoločnosť Florena. Jej majiteľ je tajný.
Podľa výpisu z českého obchodného registra je jediným akcionárom Floreny slovenská spoločnosť Insfin. Podľa hovorcu J&T však v súčasnosti už Insfin nie stopercentným akcionárom Floreny. Meno nového klienta je obchodným tajomstvom. Zverejnená nebola ani výška ceny oboch vydavateľstiev, za ktorú britská skupina Daily Mail & General Trust Pravdu a Avízo predala.
Banky menia cenníky
1. 3. 2010
Klienti štyroch bánk (VÚB, UniCredit Bank, OTP Banky a mBank) by sa mali tento mesiac pozrieť pozornejšie ako inokedy na výpis z účtu. Tieto banky majú od 1. marca nové cenníky, niektoré aj s novými poplatkami.
VÚB aktualizovala svoj cenník , ktorý naposledy menila v roku 2007. Upravila ceny bežných účtov, pre klientov zatraktívnila produkty vo Flexiúčte a tiež vernostný program k tomuto účtu. Ceny sú upravené väčšinou na celé eurá, niekedy smerom nahor, inokedy nadol. Napríklad najlacnejší flexiúčet bude po novom stáť 1 €, oproti 1,23 €, ktoré si banka účtova vo februári. Bežný účet, ktorý vo februári stál 1,63 €, bude stáť 2 €. Tretia úroveň balíčka, ktorú využíva najviac klientov, sa zvýšila z 2,89 na 3,50 €. Ďalšie dve úrovne balíčka zlúčila VÚB do jednej, v cene 5 €. Klient za viac peňazí dostane aj viac služieb. Zvýšil sa počet bezplatných transakcií (výberov z bankomatu VÚB z 2 na 4, počet platieb kartou zo 4 na 6, počet trvalých príkazov a povolení na inkaso z 3 na 6). V ponuke má VÚB aj ďalšie zvýhodnenia.
OTP Banka podobne ako VÚB upravovala poplatky týkajúce sa balíčkov služieb. Klienti pri všetkých štyroch balíčkoch služieb od marca zaplatia o niečo viac. Služby navyše však za to nezískajú. Najlacnejší balík Base zdražel od marca o 20 centov, stojí 2,49 eura mesačne, balík Plus je drahší o 37 centov a stojí 2,99 eura mesačne, cena za balík Extra sa zvýšila o 24 centov a stojí 4,19 eura mesačne a najdrahší balík Max stojí po novom 7,79 eura mesačne, teda o 19 centov viac ako vo februári. Drahšie sú ďalšie služby OTP.
UniCredit Bank v cenníku urobila zmeny menšieho rozsahu. V rámci balíkov služieb nastali zmeny v spôsobe preberania výpisov z účtov. Vo všetkých balíkoch služieb okrem balíku Gold Balík a Silver Balík sa mení frekvencia a spôsob preberania výpisov. môcť prebrať Svoje výpisy si klienti raz mesačne budú vyberať na pobočke a túto službu budú mať zahrnutú v cene balíka. Bezplatne bude zasielaný aj elektronický výpis. Zmeny sa týkajú aj platobných kariet, blokovanie všetkých kariet je od marca bez poplatku a cena za platobnú kartu Maestro sa zvýši – namiesto 5 eur bude stáť 6,70 eur.
V mBank sú tiež len mierne zmeny. Zmenu si vyžiadalo predovšetkým zavádzanie nových produktov (mFondy a platby SEPA). Zmenili sa niektoré poplatky za operácie prostredníctvom mLinky a upomienky. Zvyxšuje sa poplatok za vydanie novej platobnej karty pri strate. Základné bankové služby budú klienti mBank využívať naďalej bez poplatku tak, ako doteraz.