Žiadosť o materské
27. 1. 2023
O materské musí žena požiadať príslušným formulárom od gynekológa. Tlačivo Sociálnej poisťovne „Žiadosť o materské” vystaví lekár na tehotenskej poradni najskôr na začiatku ôsmeho týždňa, spravidla však na začiatku šiesteho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu.
Vystavenie tohto tlačiva sa realizuje spravidla v 32. týždni tehotenstva, pričom lekár v ňom uvedie aj dátum očakávaného dňa pôrodu.
Žiadosť o materské je potrebné doručiť osobne alebo poštou príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne.
Pred odoslaním Sociálnej poisťovni je poistenec povinný:
• vyznačiť údaje vo vyhlásení (či si uplatňuje nárok na dávku zo súbehu poistení a spôsob poukazovania dávky),
• podpísať vyhlásenie,
• v prípade zamestnanca, predložiť potvrdenie aj zamestnávateľovi.
Zamestnankyňa, ktorá počas tehotenstva musí nastúpiť na rizikové tehotenstvo, je posudzovaná ako práceneschopná. Má nárok na vznik nemocenskej dávky z dôvodu dočasnej pracovnej neschopnosti, ktorý vzniká až do obdobia poberania materského (§ 33 a nasl. zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov).
K
Štátna správa v školstve a školskej samospráve
25. 6. 2021
Cieľom novely zákona je plnenie záväzku z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 – 2024, ktorého zámerom je „zjednotenie financovania škôl a školských zariadení pod ministerstvom školstva a bude priamo výkonom prenesených kompetencií financovať vzdelávanie vo všetkých typoch a druhoch škôl bez ohľadu na zriaďovateľov“.
V roku 2013 prišlo k nesystémovému kroku v riadení a financovaní škôl a školských zariadení na Slovensku (tzv. ESO). V dôsledku tejto zmeny časť škôl a školských zariadení riadi a financuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a časť Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“).
Nesystémovosť a komplikovanosť je najmarkantnejšia pri (ne)dosahu rezortu školstva na špeciálne školy a školské zariadenia, ktoré riadi a financuje rezort vnútra. Dôsledkom toho je, že v niektorých prípadoch prichádza k segregácii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít, k chybnému alebo cielenému zaraďovaniu žiakov bez mentálneho znevýhodnenia do prúdu špeciálneho školstva.
Dôsledkom je, že žiaci, ktorí sú takýmto spôsobom neprávom zaraďovaní do špeciálnej školy, po ukončení vzdelávania nezískavajú tzv. nižšie stredné vzdelanie (ekvivalent ukončeného druhého stupňa bežnej základnej školy, v medzinárodnom kontexte označovaný ako ISCED 2), tiež títo žiaci získavajú iba primárne vzdelanie, teda ekvivalent ukončeného prvého stupňa bežnej základnej školy (ISCED 1), následne nemajú možnosť pokračovať vo vzdelávaní na bežnej strednej škole, a tým sa signifikantne znižujú ich šance zamestnať sa a nájsť uplatnenie v dospelom živote.
Základom riešenia je nutná systematická podpora a prípadne kontrola fungovania špeciálnych škôl, diagnostiky, zaraďovania špeciálnych škôl a špeciálnych tried do siete škôl a školských zariadení, možnosti zlúčiť špeciálne školy s bežnými základnými školami v prípade, že sa potvrdí chybná či cielená diagnostika a teda neopodstatnenosť špeciálnej školy, cielene reintegrovať žiakov zo špeciálnych škôl do bežných základných škôl.
Zákon má za cieľ odstrániť aktuálne nesystémové prerozdelenie kompetencií, riadenie a financovanie škôl a školských zariadení zjednotiť kompetencie pod rezort školstva s cieľom prispieť k efektívne fungujúcemu rezortu, dohliadnuť na efektívne fungovanie špeciálnych škôl určených pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä s mentálnym znevýhodnením, eliminovať prípady chybnej či cielenej segregácie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl.
K
Rok 2021 bude pre cestovný ruch na Slovensku ešte horší ako minulý
23. 6. 2021
Ukazuje sa, že rok 2021 bude pre slovenský cestovný ruch ešte horší ako bol vlaňajší. Uviedol to na brífingu prezident Zväzu cestovného ruchu Marek Harbuľák.
Čerpanie služieb cestovného ruchu sa podľa neho bude kumulovať pravdepodobne do troch až štyroch týždňov tohto roka, najmä na prelome júla a augusta.
"Rok 2020 bol pre cestovný ruch určite najhorším rokom od samostatnosti Slovenka. Počet návštevníkov a prenocovaní klesol v porovnaní s obdobím pred pandémiou o viac ako 47 percent, čiže de facto na polovicu. To isté tvrdenie platí aj o tržbách. V roku 2021 predstavy, ktoré sme prezentovali v marci tohto roka, keď sme tvrdili, že tento rok bude ešte o niečo horší ako minulý, sa, bohužiaľ, zatiaľ napĺňajú. Údaje poukazujú na ešte výraznejší prepad aj návštevníkov, aj tržieb, a to aj napriek tomu, že opatrenia sa uvoľňujú," priblížil.
Zdôraznil, že pre zariadenia cestovného ruchu stále platia výrazné obmedzenia, ktoré limitujú, či už počty návštevníkov, alebo obmedzujú iným spôsobom podnikanie v cestovnom ruchu.
Pripomenul zároveň, že sektor cestovného ruchu na Slovensku pre pandémiu stratil už viac ako 40-tisíc pracovníkov.
V
Slováci si budú musieť priplatiť za nedojedený obed
18. 6. 2021
Nepoužité zvyšky pri varení či konzumácii jedla. Veľa domácností ich vyhadzuje do komunálneho odpadu. Síce je to jednoduché riešenie, ale ani zďaleka ideálne pre naše životné prostredie.
Plytvanie potravinami a vytváranie odpadu má obmedziť vyhláška ministerstva životného prostredia, ktorá od nového roka zaviedla povinnosť triediť kuchynské zvyšky.
S tou však prišlo aj veľa komplikácií, keďže samosprávy museli celý prechod na triedenie tohto odpadu zabezpečiť v náročnom pandemickom roku.
„Prechod bol sprevádzaný mnohými nedorozumeniami a komplikáciami,“ vraví hovorca Združenia miest a obcí Slovenska Michal Kaliňák. Podarilo sa však vyrokovať aspoň odklad a mestá, ktoré to vlani nestihli, dostali ešte pol roka. Aj pre tie už začne nová povinnosť platiť o niekoľko dní, od začiatku júla.
V
Kia Slovakia preruší výrobu, dôvodom je príprava na nový model
11. 6. 2021
Spoločnosť Kia Slovakia preruší v piatok výrobu v Tepličke nad Váhom na všetkých troch pracovných zmenách. Dôvodom je príprava na nový model. Uviedol to hovorca automobilky Tomáš Potoček.
Kia Slovakia vyrobila v máji štvormiliónte auto, ktorým bol model Kia Sportage. Sériovú výrobu vozidiel spustila automobilka v roku 2006. "Prvé vozidlá v tomto závode boli z modelového radu Ceed, ktorý sa vyrába doteraz. Je neustále navrhovaný a produkovaný v Európe, predovšetkým pre európskych zákazníkov. Modely Ceed predstavili spolu s unikátnou sedemročnou zárukou, čo ich vynieslo medzi obľúbené modely," uviedol Potoček.
Kia Slovakia zamestnáva 3700 ľudí, ktorým podľa hovorcu spoločnosti vypomáhajú moderné roboty. "Nedávna investícia vo výške 70 miliónov eur umožňuje vyrábať a montovať nové benzínové motory, doplnené o 1,6-litrový naftový 'SmartStream' motor," dodal Potoček.
V