Zákon o odpadoch - zmeny
19. 5. 2021
Cieľom novely zákona, ktorá nadobudne účinnosť až 1. 1. 2023, je zrušiť povinnosť zabezpečiť vybavenie zberných vozidiel vážiacim systémom zaradeným do skupiny určených meradiel a spĺňajúcim požiadavky na určené meradlo.
Ten, kto vykonáva zber zmesového odpadu alebo triedený zber komunálnych odpadov z obalov a komunálnych odpadov z neobalových výrobkov v obci, je povinný zabezpečiť vybavenie zberných vozidiel vážiacim systémom zaradeným do skupiny určených meradiel a spĺňajúcim požiadavky na určené meradlo. Ustanovenie sa zruší z nasledujúcich dôvodov:
1. Povinnosť vybavenia zberných vozidiel vážiacim systémom je kontraproduktívna, nakoľko mnohé obce takýto systém nepotrebujú. Všetky zberné vozidlá sú totiž pred vysypaním vážené na certifikovaných váhach v spaľovniach, taktiež na skládkach a v zariadeniach na spracovanie triedeného odpadu. Väčšie obce a mestá preto majú k dispozícii informáciu o tom, koľko komunálneho odpadu bolo vyprodukovaného obyvateľmi obce. Menšie obce sa môžu naďalej dohodnúť na inštalovaní systému dobrovoľne, podobne ako doteraz.
2. Na niektoré staršie typy áut sa zariadenie nedá domontovať. Súčasné vozidlá nie je v mnohých prípadoch z technického hľadiska možné vybaviť vážiacim systémom. Týka sa najmä starších vozidiel, ktoré sú využívané predovšetkým menšími zberovými a zvozovými spoločnosťami.
3. Súčasné opatrenie spôsobí neprimerane vysoké investičné náklady, nakoľko vážiaci systém bude potrebné zabezpečiť aj pre stovky vozidiel, ktoré ho nebudú v praxi vyžívať, keďže túto informáciu by zvozové spoločnosti získavali zbytočne dvakrát: pri zbere aj pri odovzdaní odpadu. Cena jedného vážiaceho zariadenia sa podľa informácií od prevádzkovateľov vozidiel pohybuje od 5-30 tisíc eur.
4. Súčasná úprava by sa premietla do cien za zber komunálneho odpadu, čo bude mať negatívny vplyv nielen na zvozové spoločnosti, výrobcov vyhradených výrobkov, ale aj na obyvateľov. Neprimeranú finančnú záťaž spôsobia predovšetkým menším zberovým spoločnostiam vo vlastníctve miest a obcí (napríklad technické služby).
5. Povinnosť vážiaceho systému, ktorú tento návrh ruší, vykazuje znaky klientelisticky motivovanej regulácie, ktorá vnucuje nákup zariadení aj pre tých, ktorí ho nepotrebujú.
6. Vážiaci systém namontovaný na vozidlách je užitočný napríklad v prípadoch, kedy vozidlo nakladá v rámci jedného zvozu odpad z viacerých obcí. K tomu však postačuje namontovanie váhy na dobrovoľnej báze, podobne ako je to v iných krajinách EÚ.
7. Viacero systémov v menších obciach využíva sofistikovanejšie a ekologickejšie riešenia než je váženie, napríklad čipovanie nádob, či elektronická indentifikácia naplnenosti nádob. Údaje o hmotnosti vyzbieraného odpadu z jednotlivých nádob sú nadbytočné, pokiaľ obec eviduje objem vyzbieraných nádob (viaceré súčasné elektronické evidenčné systémy). Povinné váženie nádob je pre nich technologickým krokom späť.
8. Predkladatelia nemajú vedomie o tom, že by povinnosť vážiaceho systému bola zavedená v iných krajinách.
9. K nevýhodám vážiaceho systému na vozidlách treba pripočítať negatívne environmentálne externality, najmä zníženie úžitkovej hmotnosti vozidla a pomalší prejazd obcou. Vyklápanie odpadu bude s vážiacim systémom automatické, nie ručné, pričom spomalenie oproti ručnému vyklápaniu je významné. Vzrastú teda aj náklady na výsyp nádob a ekologická záťaž zvýšením počtu prejazdov a spotreby palív. Vážiaci systém je citlivým zariadením, ktoré sa v praxi často poškodzuje, najmä pri jazde na skládke či pri preťažení nadstavby. Systém je nevhodný pre použitie na svahových terénoch, napríklad v horských a podhorských oblastiach.
K
Sociálne služby po novom
17. 5. 2021
Základný cieľ novely zákona o sociálnych službách je od 1. 7. 2021 zlepšenie postavenia prijímateľov sociálnych služieb, ktorým sa poskytuje pobytová forma sociálnej služby.
Ide napríklad o osoby, ktoré majú ťažké zdravotné postihnutie alebo nepriaznivý zdravotný stav alebo osoby, ktoré dovŕšili dôchodkový vek (seniori). Zákon má posilniť ochranu základných ľudských práv týchto tzv. “zraniteľných osôb“. Na dosiahnutie základného cieľa sa preto v zákone č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách zavádzajú tieto zmeny:
- konštituuje sa základné právo prijímateľa sociálnej služby v zariadení sociálnych služieb určiť si dôverníka, ktorému musí poskytovateľ služieb oznamovať významné právne udalosti,
- zamedzuje sa konfliktu záujmov tým, že sa zakazuje, aby poskytovateľ sociálnej služby alebo zamestnanec poskytovateľa sa stal opatrovníkom dospelej osoby (prijímateľa sociálnej služby),
- zvyšuje sa kontrola nad použitím telesného a netelesného obmedzenia prijímateľa sociálnej služby zasielaním zápisu každého obmedzenia dôverníkovi,
- zvyšuje sa kontrola nad zákonnosťou výpovede zmluvy o poskytovaní sociálnej služby zo strany poskytovateľa sociálnej služby (pobytová forma sociálnej služby) a zamedzuje sa zneužitím vágne formulovaného výpovedného dôvodu,
- terminologicky sa upresňuje pojem dohľadu pri poskytovaní sociálnej služby.
K
Veľký deň pre Mochovce: Tretí blok dostal povolenie na spustenie
14. 5. 2021
Úrad jadrového dozoru dnes vydal povolenie na uvádzanie 3. bloku Mochoviec do prevádzky. Ide o dôležitý míľnik, ktorý znamená, že veľký projekt, ktorý mal byť vo finále ešte v roku 2012, by sa mohol sprevádzkovať tento rok.
Palivové kazety, dovezené z dvetisíc kilometrov vzdialenej výrobne v ruskom Elektrostali, sú už pripravené v areáli atómovej elektrárne Mochovce. Oživeniu reaktora však predchádza administratívny proces, ktorý úrad spustil v januári. Zverejnil vtedy na svojom webe návrh na rozhodnutie o zavážaní paliva, ktorý mohla následne verejnosť do 22. februára pripomienkovať. Právo vzniesť námietky môžu samosprávy, neziskové či vládne organizácie, slovenské aj zahraničné orgány či bežní občania. Celkovo má právo na odvolanie 84 účastníkov konania. V prvej fáze tak urobili dvaja, rakúski aktivisti Global 2000 a česká firma MBL, ktorá údajne nedostala za svoju prácu zaplatené.
V
Brusel schválil veľkú schému pomoci pre cestovný ruch a gastro
7. 5. 2021
Európska komisia odobrila návrh Ministerstva dopravy a výstavby na pomoc veľkým podnikom v cestovnom ruchu a schválila schému štátnej pomoci. Informoval o tom rezort dopravy na sociálnej sieti.
"Podnikatelia v gastro sektore a cestovnom ruchu, ktorí prekročia čerpanie pomoci 200-tisíc eur, tak budú môcť požiadať o vyšší finančný príspevok na záchranu svojho podnikania," priblížilo ministerstvo dopravy.
Tzv. veľká schéma vychádza zo schémy pomoci de minimis. Základnou podmienkou na získanie štátnej pomoci zostáva pokles tržieb o 40 percent v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2019.
Za rovnaké obdobie je možné požiadať o finančnú pomoc len v rámci jednej schémy, teda buď schémy pomoci de minimis, alebo schémy štátnej pomoci.
V
Slovensko ako vodíková veľmoc?
7. 5. 2021
Európa tlačí a chce zelenšiu dopravu a energie. Odpoveďou Slovenska je vodík, na ktorého využívanie sa v zákulisí pripravujú nielen vedecké kapacity, ale aj firmy. Príkladom, či akousi prvou lastovičkou v tomto smere je česká Škoda, ktorá už v marci avizovala, že plánuje kúpu jednej z tovární francúzskej spoločnosti Alstom. Tá je priekopníkom vo výrobe vodíkových vlakov.
„Vodíkové pohony sú pre nás dlhodobo prioritou, ich vývojom sa zaoberáme a budúci trh pre tieto jednotky môže byť veľký,“ povedal šéf komunikácie podniku Jan Švehla. Zaangažovaní odborníci však naznačujú, že by v prípade týchto technológií malo byť Slovensko takmer sebestačné a okrem samotných článkov by si so zásobovaním plynu mali poradiť naše vedecké kapacity a firmy.
V