Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Život treba žiť

Jestvujú tri metódy ako žiť: žobrať, kradnúť alebo niečo urobiť. (Miraeau)

Zvykne sa hovoriť: „Pomôž si človeče a aj boh ti pomôže“. Tí opatrnejší ešte dodávajú „ak si to zaslúžiš“.

Aké je smutné utešovať sa myšlienkou, že iní sú na tom horšie (Wilde)

(Zrnká úsmevu)
O podnikateľoch

Keby človek dopredu vedel, ako to dopadne, život podnikateľa by bola jedna nekonečná nuda.

V podnikaní nie je žiaden experiment úplne zbytočný. Vždy sa dá použiť ako negatívny príklad.

Nestačí, ak vyhráte. Ešte treba, aby ostatní prehrali.

(Murphyho zákonník)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

V hierarchických organizáciách je jediná užitočná vedomosť to, kto na koho čo vie.

Nikdy neposudzuje ako zlomyseľnosť to, čo môže spokojne byť aj hlúposťou.

Ak sa vám nechce pracovať, snažte sa vzbudiť dojem, že ste sa už dostali na funkciu, na ktorú ste nevyhodný. Získate tým hneď dve výhody. Nikto sa nebude čudovať, ak niečo zbabrete. Nikto od vás nebude očakávať serióznu prácu.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Človek očami klasikov

Kto odrazu naháňa dvoch zajacov, nielenže nechytí jedného z nich, ale často nechytí ani jedného.

Koho šťastena rozmaznáva, príde o rozum.

Moc sa dá skôr udržať rozvážnymi ako prísnymi rozhodnutiami.

(Myšlienky bez cla)
Zákony odkladania

Odkladanie začiatku prác skráti čas na prácu samotnú, za ktorej uskutočnenie bude nakoniec zodpovedný aj tak ten, kto vytýčil pôvodný termín.

Celkové množstvo inteligencie na našej planéte je konštantné, napriek tomu, že počet obyvateľov stále rastie.

Čím drahšia je realizácia projektu, tým menšia je šanca ho zastaviť – a to hlavne potom, ako vyjde najavo, že je nepotrebný.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Vyhľadávanie a poskytovanie informácii

18. 11. 2024 V súčasnosti zákon o slobodnom prístupe k informáciám neobsahoval dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a poskytovaním informácií.
Povinné osoby boli často nútené sprístupňovať informácie bez nároku na úhradu nákladov, čo mohlo viesť k neefektívnemu využívaniu verejných zdrojov. Nadmerné požiadavky na informácie môžu navyše viesť k situáciám, keď je zaťaženie administratívnych kapacít povinných osôb také veľké, že to negatívne ovplyvňuje ich schopnosť plniť iné zákonom stanovené úlohy.
Koncept možnosti účtovania nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je zavedený tak, aby chránil povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie formou žiadostí, ktoré si vyžadujú neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie. Z dôvodu, že nie je možné žiadnym spôsobom kvantifikovať množstvo žiadaných informácií, posúdenie toho, či si predmetná žiadosť vyžaduje nové opatrenie úhrady nákladov, závisí od konkrétnej povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená.
Návrh zavedenia úhrady nákladov má aj preventívny charakter v zamedzovaní podávania zahlcujúcich alebo nadmerne rozsiahlych žiadostí, ktoré spočívajú v neúmernom využívaní verejného subjektívneho práva so zameraním na obmedzenie efektívnosti či administratívnu paralýzu povinných osôb. Takéto opatrenie zároveň prispieva k spravodlivejšiemu a vyváženejšiemu využívaniu práva na informácie, kde sú rešpektované legitímne záujmy žiadateľov aj povinných osôb.
Touto zmenou sa zabezpečuje udržateľnosť a efektívnosť systému poskytovania informácií, čo je nevyhnutné pre zachovanie kontinuity riadneho fungovania verejnej správy. Zavedenie úhrady nákladov prinesie pozitívne efekty nielen pre povinné osoby, ale aj pre samotných žiadateľov, ktorí budú mať lepší prehľad o nákladoch spojených s ich požiadavkami a budú motivovaní k formulovaniu jasných a konkrétnych žiadostí.
K

Chcete zmeniť zdravotnú poisťovňu? Zostáva vám už len pár dní

25. 9. 2023 Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) apeluje na poistencov, aby boli obozretní. Na zmenu zdravotnej poisťovne zostáva posledných pár dní. Ľudia tak môžu urobiť do konca septembra. Vybrať si môžu medzi štátnou Všeobecnou zdravotnou poisťovňou a súkromnými zdravotnými poisťovňami Dôvera a Union.
„Poistenci často prihlášku podpisujú v rýchlosti, bez domyslenia dôsledkov, poskytujú svoje osobné údaje, avšak následne namietajú, že prihlášku nepodpísali, že podpis na prihláške bol sfalšovaný a podobne. V prípade, že sa poistenci domnievajú, že boli zneužité ich osobné údaje, odporúčame nahlásiť tieto skutočnosti na polícii. Aktuálne je možné podanú prihlášku kedykoľvek až do 31. októbra kalendárneho roka vziať späť, a to aj bez udania dôvodu," skonštatovala predsedníčka ÚDZS Renáta Bláhová.
B

Novela zákona o protispoločenskej činnosti

12. 9. 2023 Aktuálna novela zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení zákonom č. 189/2023 Z. z. nadobudla účinnosť od 1. septembra 2023. Venuje sa aj pravidlám a odporúčaniam k správnemu postupu, spôsobom a určeniu zodpovednej osoby vo verejnej správe a v organizáciách mimo verejnej správy (ak zamestnávateľ zamestnáva viac ako 50 zamestnancov).
Zadefinovaných je pätnásť odporúčaní k spracovaniu internej smernice pre zamestnávateľov: 1. Novelizácia zákona zadefinovala, že zamestnávateľ vo verejnej správe (ak má viac ako 5 zamestnancov a mimo verejnej správy, ak má viac ako 50 zamestnancov vrátane) spracuje si na vlastné podmienky interný akt riadenia (smernicu). Treba dodať, že zákon po novelizácii od 1. septembra 2023 upravuje, čo všetko má byť súčasťou predmetnej smernice po formálnej a obsahovej stránke v zmysle ustanovení novelizovaného § 10 zákona. 2. Smernica po jej prijatí a podpísaní (s riadnym uvedením čísla smernice) je záväzná pre všetkých zamestnancov ako aj fyzické osoby vykonávajúce prácu mimo pracovného pomeru, blízke osoby a osoby v predzmluvných vzťahoch, bývalých zamestnancov a členov komisií, rovnako osoby pri verejnom obstarávaní a výberových konaniach. 3. Ak má Váš subjekt založenú spoločnosť: Smernica má informatívny a odporúčací charakter pre zamestnancov právnických osôb v zakladateľskej pôsobnosti subjektu verejnej správy. 4. Oznámenie je uvedenie skutočností, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti - s výkonom svojho zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie alebo v súvislosti s činnosťou vo verejnom záujme a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti. urobí oznámenie a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah sa skončil, - ak sa dozvedela informácie o protispoločenskej činnosti počas trvania tohto pracovnoprávneho vzťahu alebo iného obdobného vzťahu, - urobenia oznámenia, ak jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol, ak sa dozvedela informácie o protispoločenskej činnosti počas výberového konania alebo v rámci predzmluvných vzťahov alebo tiež - s oznámením, ktoré boli podané anonymne a totožnosť oznamovateľa bola odhalená. 5. Povinnosťou zamestnávateľa je určiť zodpovednú osobu, pričom táto zodpovedná osoba je spravidla zamestnanec (pozn. autora: môže byť interne v smernici/zásadách určené, aby mimo verejnej správy do 250 zamestnancov vrátane bola zodpovedná osoba, resp. osoba, ktorá prijíma oznámenie od fyzickej osoby a zároveň potvrdzuje predmetné oznámenie aj iná osoba ako zamestnanec, teda externou formou). 6. Označenie zodpovednej osoby a spôsoby podávania oznámení musia byť zverejnené a pre všetkých zamestnancov prístupné obvyklým a bežne dostupným spôsobom tak, že najmenej jeden spôsob podávania oznámení musí byť prístupný nepretržite (pozn.: tieto údaje sa zverejnia napríklad ako odporúčanie cez intranet alebo prostredníctvom spoločného priečinku, cloudového systému, webovom sídle – internetovej stránke a podobne). 7. Zamestnávateľ nesmie zodpovednú osobu, resp. vyvíjať na ňu nátlak, či postihovať za výkon jej úloh. Zodpovedná osoba má povinnosť sa vzdelávať a absolvovať školenia v predmetnej oblasti (nie je potrebné špeciálne vzdelanie a ani školenia, či kvalifikácie). 8. Oznamovateľom je najmä fyzická osoba, ktorá uviedla skutočnosti, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti s pracovnoprávnym vzťahom alebo iným obdobným vzťahom a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti, ako aj fyzická osoba, ktorá v dobrej viere urobí oznámenie orgánu príslušnému na prijatie oznámenia alebo zamestnávateľovi, či fyzická osoba, ktorá podá oznámenie a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah sa skončil (pozn. autora: ak sa fyzická osoba dozvedela informácie o protispoločenskej činnosti počas trvania tohto pracovnoprávneho vzťahu alebo iného obdobného vzťahu). 9. Oznamovateľom môže byť tiež fyzická osoba, ktorá urobí oznámenie a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah ešte nevznikol (ak sa dozvedela informácie o protispoločenskej činnosti počas výberového konania alebo v rámci predzmluvných vzťahov). Rovnako tiež fyzická osoba, ktorá urobila oznámenie prostredníctvom vnútorného systému preverovania oznámení a nebola oboznámená s výsledkom preverenia alebo neboli prijaté vhodné opatrenia a následne urobila takéto oznámenie orgánu príslušnému na prijatie oznámenia a nebola v primeranej lehote oboznámená so stavom preverovania alebo s výsledkom preverenia. Je potrebné v tejto časti odporúčaní pre Vás dodať, že oznamovateľom môže byť aj fyzická osoba, ak existuje jej dôvodná obava, že protispoločenská činnosť môže predstavovať bezprostredné alebo zjavné ohrozenie verejného záujmu, alebo je dôvodná obava, že v prípade urobenia oznámenia orgánu príslušnému na prijatie oznámenia by jej hrozil postih alebo vzhľadom na konkrétne okolnosti prípadu hrozí, že orgány na prijatie oznámenia nezabezpečia nestranné a nezávislé preverenie skutočností uvedených v oznámení. 10. Oznámenie možno podať písomne a to osobne alebo prostredníctvom poštovej prepravy prípadne elektronickou poštou alebo osobne (je vhodné určiť interne tieto spôsoby vo vlastnej smernici). Oznámenie môže byť aj anonymné, pričom takéto sa riadne prešetrí. 11. Oznámenia prijaté inou osobou ako zodpovednou osobou (podateľňa, úsek štatutára a podobne) je táto osoba povinná bezodkladne postúpiť do rúk zodpovednej osobe so zachovaním plnej ochrany oznamovateľa a predmetu oznámenia v zalepenej obálke. Oznámenie adresované Úradu na ochranu oznamovateľov tento úrad bezodkladne postúpi príslušnému orgánu – zodpovednej osobe. Ak oznamovateľ požiada o utajenie svojej totožnosti, úrad vždy postúpi oznámenie bez uvedenia údajov o totožnosti oznamovateľa. 12. Zodpovedná osoba pravidelne sleduje a aktualizuje vlastné/podnikové kontakty v prípade ich zmien (pozn.: telefonické linky, emailový kontakt a podobne), aby boli stále funkčné. 13. Vo verejnej správe/samospráve: V prípade infožiadosti podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o o slobodnom prístupe k informáciám v znení neskorších predpisov zodpovedná osoba nesprístupní údaje o oznamovateľovi a ani predmet, či iné osobné údaje žiadateľovi. 14. Pre zriaďovateľov organizácií/zložiek: Zodpovedná osoba upozorní tiež zriadené organizácie a ich vedúcich zamestnancov/štatutárov (do 50 zamestnancov, pričom nad 50 zamestnancov si organizácia sama realizuje smernicu, spôsoby, určenie zodpovednej osoby a postup podávania oznámení) o účinnosti vlastnej spracovanej alebo aktualizovanej smernice a o spôsoboch podania oznámenia pre zamestnancov, fyzické i blízke osoby. 15. Pri výberových konaniach/verejných obstarávaniach: Zodpovedná osoba zabezpečí, aby personálny úsek/úsek verejného obstarávania zverejnili odkaz na zákon a interné smernicu vo vyhlásení výberových konaní na pracovnú pozíciu (postačí vo vyhlásení, či ozname).

Ľudia chceli v kríze zbohatnúť, no „popálili sa“. Problémy hlási Česko s dosahmi aj na Slovensko

25. 8. 2023 Krachy podnikových dlhopisov nie sú v Česku ničím výnimočným, nedávnym príkladom je skupina Premiot Group. Na Slovensku sú problémové dlhopisy ojedinelejšie, posledným veľkým pádom bol prípad Arca Capital. Výnos pri podnikových dlhopisoch nie je garantovaný a ide o rizikový investičný nástroj.
Rating rizikovosti slovenských podnikových dlhopisov zverejňuje portál Zelený delfín. Ešte nedávno sme zažívali obdobie lacných peňazí. Úrokové sadzby boli historicky nízko, úvery boli pre ľudí veľmi výhodné. No vklady zároveň ponúkali zhodnotenie blízke nule. Jednou z možných alternatív, ktoré sa svojou povahou podobajú termínovaným vkladom, avšak ponúkajú oveľa atraktívnejšie výnosy, sú podnikové dlhopisy. Ľudia, ktorí ich nakupujú, tiež často nadobúdajú dojem, že ide o nízkorizikovú investíciu. Viaceré udalosti za posledné roky však dokazujú, že ide o omyl. Stačí sa pozrieť na susednú Českú republiku, kde investičná skupina Premiot Group zaoberajúca sa najmä biznisom s nehnuteľnosťami začiatkom tohto roka priznala, že nedokáže svojim investorom vyplatiť úhrady dlhopisových emisií splatných ku koncu roka 2022. Trojročný dlhopis s ročným úrokovým výnosom osem percent si pritom mohli kúpiť aj Slováci. HN Premiot Group oslovili s otázkou, v čom vidia dôvody, že sa dostali do tejto situácie a v akom štádiu je v súčasnosti jej riešenie...
B
(Zdroj: hnonline.sk)

Kraje chcú dokončiť reformu verejnej správy, rokovali s 11 stranami

23. 8. 2023 S každým z nich chce združenie podpísať memorandum o spolupráci Samospráva ako partner. Informovali o tom v utorok na brífingu. Samosprávne kraje Slovenska (SK8) požadujú dokončiť reformu verejnej správy, ale tiež napríklad zaradiť združenie medzi stálych členov Hospodárskej a sociálnej rady SR, tzv. tripartity. O svojich požiadavkách rokovalo združenie s vybranými 11 politickými subjektmi, ktoré by sa mohli po septembrových voľbách dostať do parlamentu. S každým z nich chce podpísať memorandum o spolupráci Samospráva ako partner. Informovali o tom v utorok na brífingu.
"Mať jednoznačných 11 politických záväzkov od 11 politických subjektov prispeje k tomu, aby sme sa navzájom po volebnom období neprekvapovali. A aby mohla regionálna samospráva slúžiť ako partner vlády," skonštatoval predseda SK8 a zároveň predseda Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) Jozef Viskupič s tým, že by sa tým mala posilniť spolupráca medzi štátom a samosprávami. Dokument zahŕňa 24 bodov v deviatich oblastiach regionálneho rozvoja, ktoré jednotlivé krajské samosprávy trápia a radi by ich v najbližších rokoch riešili centrálnou úrovňou, teda vládou SR alebo parlamentom. Vypracovaný bol na základe dlhoročných skúseností vedení krajov, ktoré nechcú byť v ďalšom období opomínané tak, ako to bolo v uplynulých rokoch...
B
(Zdroj: aktuality.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Galina
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner