Všeobecná bezpečnosť výrobkov
14. 7. 2023
Vzhľadom na osobitosti témy bezpečnosti spotrebiteľských výrobkov sa po novom táto problematika vyňala z nového zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorý bol v júni 2023 schválený. V dôsledku toho bol pripravený samostatný nový zákon o všeobecnej bezpečnosti výrobkov definujúci právny rámec bezpečnosti spotrebiteľských výrobkov.
Legislatívne osamostatnenie tejto témy vytvára flexibilnejší priestor na vysporiadanie sa s budúcou potrebou zabezpečenia implementácie nového nariadenia o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, a preto má svoje opodstatnenie aj napriek vízii novej regulácie EÚ.
Nový zákon predstavuje základný právny rámec bezpečnosti spotrebiteľských výrobkov. Upravuje požiadavky na bezpečnosť výrobkov, povinnosti hospodárskych subjektov pri výrobe, dovoze, distribúcii a predaji výrobkov. Ďalej upravuje postavenie orgánov verejnej správy, právomoci orgánov dohľadu pri výkone kontrol na trhu s výrobkami, ako aj sankcie za porušenie povinností vyplývajúcich zo zákona.
Novým zákon sa zrušia okrem nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 404/2007 Z. z. o všeobecnej bezpečnosti výrobkov tiež štyri ďalšie predpisy - vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 635/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na bezpečnosť textilných vlákien a priadzí, textilných usňových a odevných výrobkov z textilu a usne určených na priamy styk s pokožkou v znení vyhlášky č. 466/2006 Z. z., vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 109/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú požiadavky na bezpečnosť zapaľovačov, vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 253/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú požiadavky na bezpečnosť magnetických hračiek, a vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 194/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú požiadavky na bezpečnosť výrobkov obsahujúcich biocídny dimetylfumarát. Pri preskúmavaní účelnosti platnej úpravy všeobecnej bezpečnosti výrobkov boli identifikované tieto štyri vykonávacie predpisy, ktoré sú buď vydané na základe už zrušeného zákona č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov, a sú teda obsolétne, pričom predmet ich úpravy je už v súčasnosti náležite regulovaný na úrovni EÚ, alebo právny predpis EÚ, na základe ktorého boli prijaté, už medzičasom stratil účinnosť, a sú preto neaktuálne, nadbytočné.
Ďalej dochádza aj k úprave zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ku korekcii zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
K
Povinnosti obce v súvislosti s komunálnym odpadom
8. 11. 2021
Každá obec je v súvislosti s komunálnymi odpadmi povinná zabezpečiť zber a prepravu zmesového komunálneho odpadu vznikajúceho na jej území na účely jeho zhodnotenia alebo zneškodnenia v súlade so zákonom o odpadoch.
Obec je povinná tiež zabezpečiť zberné nádoby zodpovedajúce systému zberu zmesového komunálneho odpadu v obci, ďalej je povinná na svojom území zabezpečiť zavedenie a vykonávanie triedeného zberu nasledovných zložiek komunálneho odpadu:
a) biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu okrem toho, ktorého pôvodcom je fyzická osoba - podnikateľ a právnická osoba, ktorá prevádzkuje zariadenie spoločného stravovania,
b) jedlých olejov a tukov z domácností a
c) biologicky rozložiteľných odpadov zo záhrad a parkov vrátane odpadu z cintorínov.
Obec je ďalej povinná zabezpečiť zavedenie a vykonávanie triedeného zberu komunálnych odpadov pre papier, plasty, kovy, sklo a kompozitné obaly na báze lepenky, tiež je povinná umožniť výrobcovi elektrozariadení a výrobcovi prenosných batérií a akumulátorov, príslušnej tretej osobe alebo príslušnej organizácii zodpovednosti výrobcov na ich náklady zaviesť a prevádzkovať na jej území systém oddeleného zberu elektroodpadu z domácností a použitých prenosných batérií a akumulátorov a užívať v rozsahu potrebnom na tento účel existujúce zariadenia na zber komunálnych odpadov, ďalej je povinná umožniť organizácii zodpovednosti výrobcov pre obaly, na náklady tejto organizácie, zber vytriedených zložiek komunálnych odpadov, na ktoré sa uplatňuje rozšírená zodpovednosť výrobcov, a to na základe zmluvy medzi obcou a organizáciou zodpovednosti výrobcov pre obaly.
V súvislosti so zberom komunálneho odpadu, je obec povinná zabezpečiť podľa potreby, najmenej dvakrát do roka, zber a prepravu objemných odpadov, drobných stavebných odpadov v rozsahu do 1 m3 od jednej fyzickej osoby, ak v obci nebol zavedený ich množstvový zber a oddelene zbieraných zložiek komunálneho odpadu z domácností s obsahom nebezpečných látok na účely ich zhodnotenia alebo zneškodnenia. Táto povinnosť sa nevzťahuje na obec, ktorá má menej ako 5 000 obyvateľov a na jej území je zriadený zberný dvor.
Pre potreby svojich obyvateľov a pre právnické osoby so sídlom na jej území je obec povinná zverejniť na svojom webovom sídle podrobný všeobecne zrozumiteľný popis celého systému nakladania s komunálnymi odpadmi vrátane triedeného zberu v obci a konkrétnych opatrení zavedených na podporu predchádzania vzniku odpadu na území obce, a pre účely akejsi osvety je tiež povinná zabezpečiť podľa potreby, najmenej jedenkrát do roka, informačnú kampaň zameranú na zvýšenie triedeného zberu biologicky rozložiteľných komunálnych odpadov.
K
Povinnosti ukladané obci v súvislosti s odpadmi vo všeobecnom záväznom nariadení
8. 11. 2021
Každej obci zákon o odpadoch ukladá povinnosť vo všeobecne záväznom nariadení upraviť v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva podrobnosti o
a) nakladaní so zmesovým komunálnym odpadom a drobnými stavebnými odpadmi,
b) spôsobe zberu a prepravy komunálnych odpadov,
c) nakladaní s biologicky rozložiteľným komunálnym odpadom,
d) nakladaní s biologicky rozložiteľným kuchynským odpadom a reštauračným odpadom od prevádzkovateľa kuchyne,
e) spôsobe a podmienkach triedeného zberu komunálnych odpadov, najmä zberu elektroodpadov z domácností, odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov zbieraných spolu s obalmi, použitých prenosných batérií a akumulátorov a automobilových batérií a akumulátorov, veterinárnych liekov a humánnych liekov nespotrebovaných fyzickými osobami a zdravotníckych pomôcok a jedlých olejov a tukov,
f) spôsobe zberu objemného odpadu a odpadu z domácností s obsahom nebezpečných látok,
g) spôsobe spätného zberu odpadových pneumatík,
h) spôsobe nahlasovania nezákonne umiestneného odpadu,
i) prevádzkovaní zberného dvora,
j) spôsobe zberu drobného stavebného odpadu a
k) dôvodoch nezavedenia triedeného zberu komunálnych odpadov pre biologicky rozložiteľný kuchynský odpad. Podľa § 81 ods. 21 zákona o odpadoch, povinnosť zaviesť a zabezpečovať vykonávanie triedeného zberu komunálneho odpadu pre biologicky rozložiteľný kuchynský odpad sa nevzťahuje na tú časť obce, ktorá
- má zabezpečené energetické zhodnotenie týchto odpadov v zariadení na zhodnocovanie odpadov činnosťou R1 uvedenou v prílohe č. 1 zákona,
- preukáže, že 100 % domácností kompostuje vlastný odpad alebo
- preukáže, že to neumožňujú technické problémy vykonávania zberu v historických centrách miest a v riedko osídlených oblastiach.
K
Inflácia v USA je najvyššia za viac než 30 rokov
1. 11. 2021
Inflácia v USA sa podľa meradla preferovaného centrálnou bankou (Fed) dostala v septembri na nové viac než 30-ročné maximum. A to aj napriek poklesu príjmov domácností.
Index výdavkov na osobnú spotrebu (PCE) v septembri medzimesačne stúpol o 0,3 percenta a medziročne o 4,4 percenta, uviedlo americké ministerstvo obchodu. Medziročný nárast PCE bol najprudší od januára 1991.
Bez započítania volatilných cien potravín a energií sa PCE medzimesačne zvýšil o 0,2 percenta a medziročne o 3,6 percenta. To bolo najvýraznejšie medziročné zvýšenie jadrového PCE od mája 1991.
Fed preferuje pri meraní inflácie spomedzi viacerých meradiel práve jadrový PCE.
Inflačné tlaky v USA tak zostávajú vysoké, aj napriek poklesu príjmov. Osobné príjmy v septembri padli o 1 percento po zvýšení o 0,2 percenta v auguste, uviedlo ministerstvo obchodu. Ekonómovia očakávali -0,4 percenta.
Motorom inflácie bolo prudké zdraženie energií, ktorých ceny v septembri medziročne vyskočili o 24,9 %, potravín, ktorých ceny vzrástli o 4,1 %. Ceny služieb si polepšili o 6,4 percenta a ceny tovarov o 5,9 percenta.
Vo všeobecnosti sa očakáva, že Fed v novembri ohlási začiatok obmedzovania programu nákupu dlhopisov. Úrokové sadzby zrejme začne zvyšovať až koncom budúceho roka.
V
Bratislava si turisticky polepšila. Letná sezóna je však sklamaním
25. 10. 2021
V predpandemickom období predstavovali zahraniční turisti približne 90 percent všetkých návštevníkov v bratislavskom Art Hotel William. Ich počty s príchodom koronavírusu výrazne klesli a podobnému osudu sa nevyhla väčšina mestských hotelov.
Počas augusta tohto roka sa však tento trend váhavo pootočil a zákazníci z iných krajín tu začali pomaly pribúdať. „Bol to skok oproti predchádzajúcim mesiacom, zvýšili sa tržby, ale aj náklady,“ uvádza manažérka obchodu a marketingu v Art Hotel William.
Letný prírastok klientely ubytovacích zariadení predovšetkým v našom hlavnom meste a okolí potvrdzujú aj piatkové dáta Štatistického úradu Slovenskej republiky.
Najviac hostí z iných krajín smerovalo v auguste do Bratislavského kraja, kde v okrese Bratislava I tvorili cudzinci z celkového počtu až 70 percent. Prišlo ich takmer 28-tisíc, čo znamená, že ide o okres s najvyššou zahraničnou návštevnosťou za spomínané obdobie.
Nasledoval okres Poprad, kam zavítalo 18,1 tisíca osôb a 8,6 tisíca ľudí si vybralo Bratislavu II. Oproti augustu minulého roka tak „víťazný“ okres hostil až o 8,3-tisíca viac cudzincov, no k predpandemickým číslam sa ešte nepriblížil. V roku 2019 ich tam totiž pricestovalo viac ako 68-tisíc.
V