Slováci podpoisteniu nerozumejú, môže ich to stáť tisícky eur
16. 5. 2023
Podľa najnovšieho prieskumu, ktorý spoločnosť zrealizovala medzi svojimi finančnými maklérmi z celého Slovenska vyplýva, že nejde o ojedinelý problém.
Nízke poistné sumy sú najčastejším problémom starších poistiek bývania. Podľa aktuálneho prieskumu finančnej spoločnosti FinGO.sk sa veľká väčšina maklérov stretáva s podpoistením nehnuteľností, ktoré si ľudia bežne neuvedomujú. Často to zistia až po poistnej udalosti, keď im poisťovňa nepokryje škody v plnej výške.
„Ak si niekto pred desiatimi rokmi kúpil byt za 100 000 eur, mal by vedieť, že dnes má jeho nehnuteľnosť približne dvojnásobnú hodnotu. Pokiaľ si za ten čas v poistnej zmluve na nehnuteľnosť ani raz neupravil výšku poistnej sumy a nezvýšilo sa mu poistné, znamená to, že v prípade poistnej udalosti mu poisťovňa vyplatí omnoho nižšiu sumu, akú možno očakáva,“ upozornil riaditeľ pre neživotné poistenie FinGO.sk Jaroslav Krajňák.
Z najnovšieho prieskumu, ktorý spoločnosť zrealizovala medzi svojimi finančnými maklérmi z celého Slovenska vyplýva, že nejde o ojedinelý problém. S podpoistením nehnuteľností sa stretáva väčšina sprostredkovateľov.
„Až 82 % finančných maklérov za najčastejší problém starších poistných zmlúv označilo práve nízke poistné sumy. Ďalším problémom je, že klienti nemajú uzavreté komplexné poistenie, teda majú poistenú len nehnuteľnosť, ale nie domácnosť a zodpovednosť za škodu. Šesť z desiatich maklérov sa zároveň stretáva aj s tým, že klienti si byty či domy poistili len na výšku hypotéky, ale nie na hodnotu nehnuteľnosti,“ priblížil Krajňák.
15 percentná hranica
V prípade vyššieho podpoistenia môžu ľudia od poisťovne dostať oveľa menej peňazí, ako budú reálne potrebovať. Najmä v prípadoch, ak je ich nehnuteľnosť podpoistená o viac ako 15 %. To je podľa odborníka obvyklá hranica, od ktorej poisťovne začínajú uplatňovať podpoistenie a krátiť poistné plnenie.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Práčka a emancipácia žien
9. 3. 2009
Práčky priniesli ženám väčšiu slobodu ako antikoncepčná pilulka. V komentári pri príležitosti Medzinárodného dňa žien to uviedol oficiálny vatikánsky denník Osservatore Romano.
Článok bol zverejnený pod titulkom "Práčka a emancipácia
žien: vložte prací prášok, zatvorte dvierka a relaxujte."
V diskusii na tému "Čo najviac prispelo k empancipácii žien na Západe v
20. storočí?" sa ešte objavili odpovede, že to bola antikoncepčná pilulka,
liberalizácia interupcií, alebo možnosť pracovať mimo domova.
Výnos Ministerstva hospodárstva k dotácii na kúpu automobilu
7. 3. 2009
Výnosom vydaným podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy Ministerstvo hospodárstva upravilo dotáciu na kúpu nového osobného automobilu.
Úprava výnosu nadobúda účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie stráca účinnosť 31. decembra 2009.
Výnos
Ministerstva hospodárstva
Slovenskej republiky
zo 4. marca 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa výnos
Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní
dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky
v znení neskorších predpisov
Ministerstvo hospodárstva
Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z.
o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 584/2005 Z. z. v
spojení s § 37d ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 383/2008 Z.
z. ustanovuje:
Čl. I
Výnos Ministerstva
hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní dotácií
v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (oznámenie v
č. 88/2005 Z. z.) v znení výnosu č. 3/2005 (oznámenie č. 201/2005 Z. z.),
výnosu č. 5/2005 (oznámenie č. 460/2005 Z. z.) a výnosu č. 2/2007 (oznámenie č.
473/2007 Z. z.) sa mení a dopĺňa takto:
1. Za § 7 sa vkladá § 7a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 7a
Dotácia na kúpu nového osobného
motorového vozidla
(1) Dotáciu na kúpu nového
osobného motorového vozidla, o ktorú sa znižuje kúpna cena nového osobného
motorového vozidla, možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, a to
prostredníctvom zástupcu výrobcu osobného motorového vozidla (ďalej len
„zástupca“), ktorého kúpna cena je maximálne 25 000 eur vrátane dane
z pridanej hodnoty pred jej znížením podľa písmena a) alebo b). Táto
dotácia sa poskytuje vo výške
a) 1 500 eur za podmienky, že predajca poskytne zľavu najmenej 500 eur,
b) 1 000 eur, ak predajca zľavu podľa písmena a) neposkytne.
(2) Novým osobným motorovým
vozidlom sa rozumie osobné motorové vozidlo, ktoré nemá najazdených viac ako
6 000 km alebo osobné motorové vozidlo, pri ktorom v čase jeho
predaja neuplynulo viac ako šesť mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky.
Zástupcom sa rozumie podnikateľ so sídlom alebo miestom podnikania na území
Slovenskej republiky, ktorý má s výrobcom uzatvorený zmluvný vzťah o obchodnom
zastúpení na území Slovenskej republiky.
(3) Dotáciu podľa odseku 1
možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ak táto odovzdala po 9.
marci 2009 autorizovanému spracovateľovi starých motorových vozidiel motorové
vozidlo vyrobené pred 1. januárom 1999, ktoré bolo k 31. decembru
2008 zaregistrované v evidencii motorových vozidiel a bolo k 31.
decembru 2008 vo vlastníctve fyzickej osoby alebo právnickej osoby a ktoré
bolo po 9. marci 2009 trvalo vyradené z evidencie motorových vozidiel.
(4) Dotáciu podľa odseku 1
možno poskytnúť zástupcovi na základe žiadosti, ak zástupca má uzatvorenú
a) rámcovú zmluvu s ministerstvom o poskytovaní dotácií podľa
odseku 1,
b) zmluvu s predajcom, na základe ktorej predajca zástupcovi predkladá
doklady preukazujúce splnenie podmienok pre poskytnutie dotácie.
(5) Žiadosť obsahuje
a) obchodné meno zástupcu,
b) sídlo alebo miesto podnikania zástupcu,
c) identifikačné číslo zástupcu,
d) obchodné meno banky alebo pobočky zahraničnej banky a číslo účtu, na
ktorý sa dotácia poukazuje,
e) meno a priezvisko štatutárneho orgánu alebo mená a priezviská
členov štatutárneho orgánu zástupcu.
(6) Prílohou žiadosti je
a) doklad preukazujúci spracovanie starého motorového vozidla6)
a jeho trvalé vyradenie z evidencie,
b) zmluva alebo faktúra preukazujúca cenu nového osobného motorového vozidla
a konečnú cenu pre kupujúceho zohľadňujúcu dotáciu a zľavu.
(7) Žiadosti sa
predkladajú ministerstvu raz mesačne najneskôr do desiateho dňa kalendárneho
mesiaca za predaje nových osobných motorových vozidiel za predchádzajúci
kalendárny mesiac.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6 znie:
„6) § 112 ods. 5 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a
doplnení niektorých zákonov.“.
2. V § 8 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "Dotáciu" vkladajú
slová "podľa § 2 až 7".
3. V § 9 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "dotácie" vkladajú
slová "podľa § 2 až 7".
Čl. II
Tento výnos nadobúda
účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie § 7a stráca účinnosť 31. decembra 2009.
Slovenským žiakom chýba čitateľská gramotnosť
6. 3. 2009
Pred pár rokmi sme si ešte mysleli, že máme kvalitné školstvo. Nepríjemným prebudením boli medzinárodné merania PISA, do ktorých sme sa zapojili v rokoch 2003 a 2006.
Nové meranie PISA prebieha v tomto čase. Nedá sa však očakávať, že výsledky budú výrazne lepšie ako v roku 2006.
Čo ukázal výskum
V oboch meraniach čitateľskej gramotnosti
slovenskí žiaci dosiahli štatisticky významne nižší výkon ako priemer krajín
OECD. V čitateľskej gramotnosti Slovensko obsadilo 35. miesto z 57 zúčastnených
štátov, v matematickej a prírodovedeckej gramotnosti to bolo 30. miesto. Všetky
tieto výsledky boli podpriemerné.
Za nami sa umiestnili Američania. Lepší od
našich žiakov sú českí aj poľskí. Najlepšie výsledky dosiahlo Fínsko, Hongkong
a Kanada. Najhoršie sa umiestnili žiaci z Kataru, Kirgizska, Tuniska a
Azerbajdžanu.
Známky žiakov nezodpovedajú výsledkom testov
Zaujímavým zistením je, že známky žiakov
nesúvisia s výsledkami v týchto testoch.
Ukázalo sa, že naši žiaci neriešia úlohy,
ktoré si vyžadujú poznatky z viacerých predmetov súčasne a nedokážu riešiť
praktické úlohy zo života. Aj keď sú napríklad dobrí v matematike, nevedia čítať
grafy a nepoznajú základy pravdepodobnosti a štatistiky.
Neschopnosť vyjadrovať vlastné názory a
obhájiť svoje stanoviská
Žiaci sú vo všeobecnosti málo pripravení na
vyjadrovanie vlastných názorov a nevedia obhájiť svoje stanoviská. Škola
nerozvíja vyššie druhy myslenia, najmä kritické a tvorivé. Naši učitelia
bazírujú predovšetkým na tom, aby si deti pamätali veľa faktov. V tom Slováci
pri medzinárodnom testovaní vynikajú. Slovenskí žiaci sú však slabší v riešení
problémov a majú oveľa nižšie sebavedomie ako fínske či kanadské deti.
Zložité učebnice
Zrejme je to výsledok našich vyučovacích
metód, ktoré málo rozvíjajú aktivitu a samostatnosť žiakov. Mnohé učebnice sú
písané veľmi zložito, takže zvádzajú skôr k bifľovaniu ako k rozmýšľaniu.
Nízka úroveň čitateľskej gramotnosti
Alarmujúca je skutočnosť, že vzrástla riziková
skupina žiakov s najnižšou úrovňou čitateľskej gramotnosti. Merania Národného
ústavu certifikovaných meraní vzdelávania ukázali, že viac ako štvrtina
populácie 15-ročných žiakov nebude v dospelosti schopná samostatne využiť
čítanie ako nástroj na aktualizáciu svojich vedomostí.
Práca s informáciami
Na Slovensku sa žiaci málo učia pracovať s
informáciami. Naopak, vyžaduje sa od nich
memorovanie faktov, ktoré si do desiatich minúť žiaci dokážu nájsť sami
na internete alebo v knihách.
Oproti tomu v krajinách, ktoré sa v meraniach PISA umiestnili
najlepšie, sa učia nielen ako hľadať tieto informácie, ale aj to, ako ich
využiť a ako k nim kriticky pristupovať.
Spolupráca učiteľov, rodičov a psychológov
Na Slovensku chceme od všetkých rovnaký
výkon. Inde (napr. vo Fínsku) sledujú
žiaka počas celého štúdia. Zodpovednosť za sledovanie žiakov majú pedagógovia,
špeciálni učitelia (ktorí sú v každej škole), školskí psychológovia a školský
zdravotný personál.
Žiak si volí vlastnú cestou školou
S odbornou pomocou poradcov si žiak volí
vlastnú cestou školou. Volí si predmety, na ktoré má prirodzené predpoklady, a
ktoré bude potrebovať pri vyššém vzdelávaní. Ak sa napriek tomu vyskytnú
problémy, školský personál spoločne analyzuje situáciu, či ide o dočasný stav
zo súkromných dôvodov alebo nejaký
hendikep. Ak sa v
skupine vyskytuje žiak s problémom a rodičia
dajú súhlas na oznámenie problému vyučujúcemu učiteľovi, učiteľ je povinný
prispôsobiť sa žiakovi.
Čo môže pomôcť slabším
- menej učenia naspamäť
- výučba zameraná na riešenie problémov
- voľnejšie osnovy
- viac špeciálnych pedagógov v školách
Postup učiteľa
- zistiť, v čom žiak zaostáva
- brať ohľad na jeho možnosti
- urobiť dieťaťu individuálny program v jeho
triede
Rozhodnutie o špeciálnej výučbe
Ak má žiak rozhodnutie o špeciálnej výučbe, má
v prvom rade právo navštevovať tú školu, v ktorej prijímacom obvode býva.
Pokiaľ táto škola nie je schopná zabezpečiť pre dieťa nutné podporné opatrenia,
je žiakovi odporučená taká škola, ktorá tieto služby poskytuje. Prijatie do
špeciálnej triedy sa uskutočňuje na základe žiadosti odborného zástupcu a
odborných posudkov.
Mobilní operátori začínajú vracať prepadnuté kredity
6. 3. 2009
Kredit, ktorí si ľudia kúpili a počas trojmesačnej až ročnej platnosti ho nestihli vyčerpať, začínajú mobilní operátori vracať.
v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}
Ustupujú tak tlaku ministerstva spravodlivosti a Asociácie
spotrebiteľských subjektov Slovenska, ktorá za prepadávanie kreditu podala
žalobu na Orange a T–Mobile.
Asociácia sa snaží ochrániť asi dva a pol milióna majiteľov
predplatených kariet, ktorí nevyužívajú mesačný paušál, ale kredit si dobíjajú
podľa potreby.
Orange po žalobe začal automaticky vracať
kredity prepadnuté po 17. februári tohto roka a v odôvodnených prípadoch aj
staršie. Robí tak však až vtedy, keď si klient kúpi nový kredit.
Od budúceho týždňa službu s podobnou
podmienkou pripravuje aj T–Mobile a ešte vlani v novembri ju zaviedla aj
Telefónica O2.
Podľa ministra spravodlivosti SR však tento ústupok nestačí. Spotrebiteľ by bol totiž nútený
netransparentne k ďalším platbám, aby mu
kredit, ktorý je jeho majetkom, neprepadol. Podľa ministra nemôže
stratiť platnosť žiadny kredit ani vtedy, keď karta v mobilnom telefóne expiruje.
Navrhuje, aby až v takom prípade operátor zvyšný kredit vrátil klientovi
napríklad poslaním peňazí na účet.
Žalobu napriek ústupku operátorov neplánuje
stiahnuť ani asociácia spotrebiteľov. Chce, aby nikto nemohol prísť o kredit,
ktorý je osobným vlastníctvom. Zároveň
chce, aby operátori ľuďom vrátili peniaze, ktoré prepadnutím kreditu
neoprávnene vzali.
K predĺženiu platnosti kreditu na obdobie
platnosti karty, ktorá expiruje, ak si ju klient nedobije za 12 až 13 mesiacov,
je zatiaľ ústretová len Telefónica, ktorá zvažuje
úplné zrušenie podmienky o prepadávaní
kreditu. Prijatie možnosti, ktorá bude v prospech klienta, nevylučuje ani
Orange.
Na prepadávanie kreditu sa sťažovali najmä
dôchodcovia, ktorí volajú málo, ale mobil chcú mať pre prípad potreby
nabitý. Orange a T–Mobile naznačujú, že
ľudí strácanie kreditu netrápilo. Preto
prepadnutý kredit doteraz vracali, len ak o to ľudia písomne požiadali.