Slováci podpoisteniu nerozumejú, môže ich to stáť tisícky eur
16. 5. 2023
Podľa najnovšieho prieskumu, ktorý spoločnosť zrealizovala medzi svojimi finančnými maklérmi z celého Slovenska vyplýva, že nejde o ojedinelý problém.
Nízke poistné sumy sú najčastejším problémom starších poistiek bývania. Podľa aktuálneho prieskumu finančnej spoločnosti FinGO.sk sa veľká väčšina maklérov stretáva s podpoistením nehnuteľností, ktoré si ľudia bežne neuvedomujú. Často to zistia až po poistnej udalosti, keď im poisťovňa nepokryje škody v plnej výške.
„Ak si niekto pred desiatimi rokmi kúpil byt za 100 000 eur, mal by vedieť, že dnes má jeho nehnuteľnosť približne dvojnásobnú hodnotu. Pokiaľ si za ten čas v poistnej zmluve na nehnuteľnosť ani raz neupravil výšku poistnej sumy a nezvýšilo sa mu poistné, znamená to, že v prípade poistnej udalosti mu poisťovňa vyplatí omnoho nižšiu sumu, akú možno očakáva,“ upozornil riaditeľ pre neživotné poistenie FinGO.sk Jaroslav Krajňák.
Z najnovšieho prieskumu, ktorý spoločnosť zrealizovala medzi svojimi finančnými maklérmi z celého Slovenska vyplýva, že nejde o ojedinelý problém. S podpoistením nehnuteľností sa stretáva väčšina sprostredkovateľov.
„Až 82 % finančných maklérov za najčastejší problém starších poistných zmlúv označilo práve nízke poistné sumy. Ďalším problémom je, že klienti nemajú uzavreté komplexné poistenie, teda majú poistenú len nehnuteľnosť, ale nie domácnosť a zodpovednosť za škodu. Šesť z desiatich maklérov sa zároveň stretáva aj s tým, že klienti si byty či domy poistili len na výšku hypotéky, ale nie na hodnotu nehnuteľnosti,“ priblížil Krajňák.
15 percentná hranica
V prípade vyššieho podpoistenia môžu ľudia od poisťovne dostať oveľa menej peňazí, ako budú reálne potrebovať. Najmä v prípadoch, ak je ich nehnuteľnosť podpoistená o viac ako 15 %. To je podľa odborníka obvyklá hranica, od ktorej poisťovne začínajú uplatňovať podpoistenie a krátiť poistné plnenie.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Úspech sa už nevníma ako vec náhody
26. 1. 2010
Dobrému vzdelaniu pripisujú Slováci pri dosahovaní úspechu v živote väčší význam ako začiatkom 90. rokov, keď spoločnosť prechádzala významnými zmenami. Kým dobré vzdelanie bolo v roku 1993 na ceste k úspechu podstatné pre zhruba tretinu ľudí, vlani ho za dôležité označili už viac ako dve tretiny účastníkov ankety.
Vyplýva to z prieskumu uskutočneného Slovenskou akadémiou vied. Za rozhodujúce na docielenie úspechu ľudia považujú tiež usilovnú prácu, známosti či ctižiadosť.
Úspech sa už nevníma ako vec náhody, ale ako výsledok určitých faktorov, ktoré sú pre dosiahnutie úspechu dôležité. Pozitívom vo vývoji slovenskej spoločnosti je nárast dôležitosti dosiahnutého vzdelania.
Úspech si ľudia spájajú s viacerými faktormi – ľudským kapitálom, politickými známosťami, konexiami na správnych miestach, ale aj pohlavím a náboženským vyznaním.
Usilovnú prácu za dôležitú pre úspešný život označilo 75,2 % opýtaných. Ctižiadosť a ambície 73 %, poznanie správnych ľudí 68,3 %, politické známosti takmer 50 % opýtaných.
Za dôležité opýtaní považujú tiež to, či človek pochádza z prosperujúceho regiónu – 55,6 % a či má bohatých rodičov – 38,3 %.
O rozvrstvení spoločnosti má nelichotivú predstavu takmer 40 % opýtaných. Vníma ju ako pyramídu s málopočetnou elitou a strednou triedou a veľkou skupinou ľudí na spodku spoločnosti.
Vyše tretina opýtaných dáva prednosť pyramíde s malou elitou na vrchole, s viacerými ľuďmi uprostred a väčšinou na spodku.
Avatar sa stal ziskovejší ako Titanic
26. 1. 2010
Najziskovejším filmom v kinách všetkých čias sa stal Avatar. Potvrdila to distribučná spoločnosť 20th Century Fox pre The Hollywood Reporter. Film prekonal rekord v celosvetových tržbách, ktorý držal doteraz Titanic. Obidva filmy sú od režiséra Jamesa Camerona.
Avatar po vyše šiestich týždňoch na plátnach kín zarobil na vstupnom 1,8437 miliardy dolárov. Prekonal nedávno ešte nemysliteľnú hranicu 1,843 miliardy dolárov, ktoré v rokoch 1997 až 1998 zarobil Titanic.
V zahraničí si film pripísal na konto 1,292 miliardy dolárov, čo je o päťdesiat miliónov viac než Titanic. V porovnaní s Titanicom však v severoamerických kinách zarobil menej. Tržby boli dosiahnuté predovšetkým mimo Severnej Ameriky.
K úspechu Cameronovho najnovšieho hitu prispelo aj premietanie v rozlíšení 3D, ktoré je drahšie ako klasické projekcie.
K poisteniu automobilu patrí aj pomoc na cestách
25. 1. 2010
Asistenčné služby poisťovní k povinnému zmluvnému poisteniu sú už takmer totožné, rozdiely sú zväčša v limitoch. Poisťovne, v ktorých je automobil poistený, pomôžu aj v núdzi, v prípade, že sa pokazilo auto a nemožno pokračovať v ceste. Poisťovne sa zhodujú v tom, že využiť ich asistenčné služby môžu všetci poistení motoristi, ktorí mali nehodu, poruchu alebo im vozidlo ukradli.
Ak náklady prevýšia stanovené limity, budú hradené poisteným. O voľbe asistenčnej služby, ktorá bude v prípade potreby poskytnutá, rozhodne asistenčná centrála poisťovne.
Asistenčné služby poisťovne „pribaľujú“ zväčša zadarmo k poistke. Priplatiť si za ne je potrebné iba pri nižších balíkoch poistenia v Allianz Slovenskej poisťovni. V cene sú pri poistení Optimal.
K základným asistenčným službám v prípade nehody patrí príchod cestnej služby, oprava poškodeného vozidla na mieste, odtiahnutie vozidla do najbližšej autoopravovane alebo jeho úschova.
Ak oprava vozidla potrvá dlhšie, vo väčšine prípadov viac ako osem hodín, a nie je možné pokračovať v ceste, poisťovňa tiež nájde a zaplatí ubytovanie. Poisťovňa Uniqa preplatí dve noci, ostatné poisťovne iba jednu. Alternatívou k prenocovaniu je pokračovanie v ceste alebo návrat domov inými prostriedkami. Poisťovňa zaplatí lístok na autobus, taxi alebo vlak, v prípade nehody v zahraničí tiež letenku.
Na návrat domov môžete využiť tiež náhradné vozidlo, ktoré vám poisťovňa na potrebný čas zapožičia. Vrátiť ho väčšinou treba po jednom dni, v Uniqe do dvoch dní a v Generali do troch dní.
Poisťovne v prípade poruchy automobilu poisťovne ponúkajú v podstate rovnaké asistenčné služby ako pri nehode. Rozdiel je v tom, že ich už tak ochotne ako pri nehode nepreplácajú. Napríklad poisťovňa Axa s opravou, odťahom alebo návratom domov pomôže, náklady však zaplatíte sami.
Pri poruche auta niektoré poisťovne navyše sledujú vek vozidla, ktoré sa pokazilo. Poisťovňa Generali napríklad pomôže s opravou pokazeného auta, ak nie je staršie ako desať rokov, podľa poisťovne Axa by nemalo byť staršie ako osem rokov.
V prípade poruchy môžu byť asistenčné služby rôzne, podľa toho, čo sa pokazilo. Napríklad poisťovňa Kooperativa ponúka otvorenie dverí v prípade straty kľúčov, výmenu nesprávneho paliva v nádrži alebo výmenu pneumatiky na mieste v prípade defektu.
Pomoc poisťovne však nie je neobmedzená. Pri jednotlivých asistenčných službách si poisťovne stanovujú limit, do ktorého budú službu hradiť. Napríklad, poisťovňa Union zaplatí ubytovanie v hoteli najviac za 50 eur za noc, v poisťovni Generali sú limity stanovené tak, aby vo väčšine prípadov v plnej výške pokryli náklady asistenčného zásahu.
Drahšie prihlášky na vysoké školy
24. 1. 2010
Žiaci, ktorí sa hlásia na vysoké školy musia načrieť hlbšie do vrecka. Univerzity si za prihlášky pýtajú o niekoľko eur viac. Lacnejšie sú elektronické prihlášky.
Trnavská Univerzita sv. Cyrila a Metoda zvýšila ceny o 7 €, Univerzita Komenského v Bratislave si za prijímacie konania pýta od 33 do 70 €, maturanti hlásiaci sa na Prešovskú univerzitu dajú za prihlášku 34 €.
Stredoškoláci okrem prihlášok na vysokú školu musia pridať do obálky aj overené vysvedčenia. U notárov zaplatia za jednu stranu 1,33 €.