Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Murphy o láske

Ženy sú k mužom dobré nielen vtedy, keď niečo chcú, ale aj vtedy, keď niečo budú chcieť.

Stredný vek je doba medzi časom, keď nevieš ako, a časom, keď už nemôžeš.

Všetkého moc škodí. Aj lásky. Cnosť potrestá sama seba.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Človek a život

Buďte opatrný pri výbere životného cieľa - mohli by ste sa trafiť.

Život je veľký vtip, ibaže málokto mu rozumie.

Murphy tvrdí, že spravodlivosti je väčšinou učinené za dosť - tri razy zo siedmich.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphyho zákony a komentáre

To, čo najmenej chceš, príde vždy samo.

Čo je prospešné zdraviu, ešte nemusí byť prospešné životu.

Priateľ sa pýta priateľa. „Tak ako ti dopadli skúšky v autoškole?“ „Ešte neviem. Keď ma pustili z nemocnice, policajt a inštruktor ešte neboli pri vedomí.“

(Murphyho zrnká II)
Veda a omyly

Každý objav si vyžaduje správne prostredie, správnu polohu, správny čas a vedátora so správnym menom.

Lenivosť je matkou deviatich vynálezov z desiatich.

Najväčším prínosom vedy je, že sa jednoznačne podarilo dokázať, že všetko je mnohoznačné.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Úvod k Murphyho večerom

Múdreho fajka inšpiruje a hlupákovi nahrádza cumlík.

Z času na čas sa človek potkne o pravdu, ale najčastejšie vstane a ide bez obzretia ďalej.

Ak vidíte niekoho od pľúc nadávať, určite ide o jehodného z dlhého radu obdivovateľov Murphyho zákonov, ktorý si overil platnosť zákona: Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to pokazí.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Slováci podpoisteniu nerozumejú, môže ich to stáť tisícky eur

16. 5. 2023 Podľa najnovšieho prieskumu, ktorý spoločnosť zrealizovala medzi svojimi finančnými maklérmi z celého Slovenska vyplýva, že nejde o ojedinelý problém. Nízke poistné sumy sú najčastejším problémom starších poistiek bývania. Podľa aktuálneho prieskumu finančnej spoločnosti FinGO.sk sa veľká väčšina maklérov stretáva s podpoistením nehnuteľností, ktoré si ľudia bežne neuvedomujú. Často to zistia až po poistnej udalosti, keď im poisťovňa nepokryje škody v plnej výške.
„Ak si niekto pred desiatimi rokmi kúpil byt za 100 000 eur, mal by vedieť, že dnes má jeho nehnuteľnosť približne dvojnásobnú hodnotu. Pokiaľ si za ten čas v poistnej zmluve na nehnuteľnosť ani raz neupravil výšku poistnej sumy a nezvýšilo sa mu poistné, znamená to, že v prípade poistnej udalosti mu poisťovňa vyplatí omnoho nižšiu sumu, akú možno očakáva,“ upozornil riaditeľ pre neživotné poistenie FinGO.sk Jaroslav Krajňák.
Z najnovšieho prieskumu, ktorý spoločnosť zrealizovala medzi svojimi finančnými maklérmi z celého Slovenska vyplýva, že nejde o ojedinelý problém. S podpoistením nehnuteľností sa stretáva väčšina sprostredkovateľov.
„Až 82 % finančných maklérov za najčastejší problém starších poistných zmlúv označilo práve nízke poistné sumy. Ďalším problémom je, že klienti nemajú uzavreté komplexné poistenie, teda majú poistenú len nehnuteľnosť, ale nie domácnosť a zodpovednosť za škodu. Šesť z desiatich maklérov sa zároveň stretáva aj s tým, že klienti si byty či domy poistili len na výšku hypotéky, ale nie na hodnotu nehnuteľnosti,“ priblížil Krajňák.
15 percentná hranica
V prípade vyššieho podpoistenia môžu ľudia od poisťovne dostať oveľa menej peňazí, ako budú reálne potrebovať. Najmä v prípadoch, ak je ich nehnuteľnosť podpoistená o viac ako 15 %. To je podľa odborníka obvyklá hranica, od ktorej poisťovne začínajú uplatňovať podpoistenie a krátiť poistné plnenie.
B
(Zdroj: aktuality.sk)

Za elektrinu a plyn by sme mohli o rok zaplatiť raz toľko

15. 4. 2022 Pri pokračovaní súčasných úrovní trhových cien energií môžu ceny elektriny a plynu pre regulovaných odberateľov (domácnosti) v roku 2023 vzrásť o 80 až 100 percent oproti súčasnosti, v prípade tepla o vyše 40 percent.
Zlacnená elektrina z memoranda so Slovenskými elektrárňami, a. s., môže podľa jeho informácií zásadne minimalizovať dosahy trhových cien na domácnosti v prípade elektriny, avšak v prípade plynu obdobný cenovo primeraný zdroj zemného plynu absentuje.
Vysvetlil, že súčasné extrémne vysoké a veľmi nestabilné trhové ceny energií sú pod vplyvom viacerých bezprecedentných geopolitických faktorov, ako sú napríklad otázky okolo dodávok zemného plynu z Ruska do EÚ či vplyv vojenskej agresie Ruska na Ukrajine na globálnu ekonomiku.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Zmeny pre autoškoly

8. 4. 2022 Novela zákona č. 93/2005 Z. z. o autoškolách si kladie za cieľ riešiť aktuálny problém nedostatočného počtu vodičov s oprávnením skupiny C, D a ich podskupín CE, DE.
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky čelí zvýšeným požiadavkám zo strany jednotlivých zložiek Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (PZ, HaZZ, HZS ako aj civilných zložiek) o rozšírenie, prípadne získanie vodičských oprávnení hlavne skupín C, D a podskupín CE a DE. Nakoľko sa od roku 2005 nevykonáva výcvik brancov v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky, v celospoločenskom meradle je nedostatok vodičov pre nákladné vozidlá ako aj autobusy. Pre plnenie potrieb (služobných úloh) organizačných jednotiek Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva obrany Slovenskej republiky nie je možné, aby príslušníci PZ, HaZZ, HZS, profesionálni vojaci, vojaci zaradení do aktívnych záloh ako aj civilní alebo štátni zamestnanci absolvovali výcvik v autoškole na vlastné náklady. Podľa novely zákona správnym orgánom na registráciu autoškoly je okresný úrad v sídle kraja, v ktorého územnom obvode je autoškola a zároveň zodpovedným zástupcom môže byť iba osoba registrovaná v jednej autoškole. Prevádzkovateľ autoškoly môže zriadiť jednu prevádzku alebo viacero prevádzok autoškoly len na mieste, ktoré je v územnej pôsobnosti okresného úradu v sídle kraja, ktorý vydal osvedčenie o registrácii autoškoly. Autoškola Ministerstva vnútra SR ako aj autoškola Ministerstva obrany SR bude podliehať štandardnej kontrole zo strany Ministerstva dopravy a výstavby SR, nakoľko je potrebné zabezpečiť riadnu objektivitu pri vykonávaných kontrolách. Inštruktorská skúška sa vykonáva po skončení inštruktorského kurzu. Inštruktorské kurzy vykonáva Slovenská komora výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA), podľa osobitného predpisu (§ 5 ods. 1 zákona č. 359/2000 Z. z. o Slovenskej komore výcvikových zariadení autoškôl). Ministerstvo vnútra SR v súčasnosti disponuje 77 inštruktormi, ktorí zabezpečujú svojou činnosťou rôzne kurzy výcvikov pre viac ako 12 750 vodičov rôznych organizačných jednotiek v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR (HaZZ, PZ, ŠS, VS, HZS). Títo inštruktori spĺňajú všetky podmienky zákona č. 93/2005 Z. z. o autoškolách, okrem absolvovania výcviku prostredníctvom Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl a skúšok stanovenou touto komorou. Samotná komora však nevykonáva žiadnu lektorskú činnosť. Pre získanie skúšky je nutné absolvovať školenie u jednej zo spolupracujúcich autoškôl. Inštruktori v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR ako jediní na Slovensku vykonávajú základný špeciálny výcvik pre vodičov špecialistov pri používaní Zvláštneho výstražného znamenia ZVZ (vozidlá s právom prednosti v jazde s použitým svetelných a zvukových výstražných signálov). Inštruktori autoškoly Ministerstva vnútra SR ako aj Ministerstva obrany SR nebudú môcť vykonávať výučbu v súkromných autoškolách, tým pádom nebude žiadnym spôsobom zasahované do súkromných autoškôl.
K

Vplyv novely zákona o autoškolách

8. 4. 2022 Fyzický nedostatok vodičov (zamestnancov oboch ministerstiev) je možné vyriešiť práve novelou zákona, ktorá so sebou prináša viaceré pozitívne vplyvy.
Medzi pozitívne vplyvy patrí • efektívne a pružné vyškolenie inštruktorov autoškoly vo vlastnej réžii bez nutnosti potreby viazania finančných prostriedkov mimo štátne inštitúcie, predpokladom je pozitívny vplyv na štátny rozpočet, • efektívne a pružné vyškolenie vodičov skupín C, D a ich podskupín CE a DE vo vlastnej réžii bez nutnosti potreby viazania finančných prostriedkov mimo štátne inštitúcie, predpokladom je pozitívny vplyv na štátny rozpočet, • zabezpečenie základných činností oboch ministerstiev (ochrana zdravia, života, majetku a i.) časovo a finančne efektívne, Novela zákona okrem zriadenia autoškôl ministerstva vnútra a ministerstva obrany precizuje niektoré odseky týkajúce sa kontroly autoškôl bez zmien účelu pôvodného znenia, ako aj zvyšuje lehotu pre udelenie pokuty za správne delikty a zvyšuje kategóriu postihov za niektoré porušenia povinností autoškôl.
K

Cestná premávka – novela zákona

5. 4. 2022 Cieľom novely zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke je umožniť vybraným motorovým vozidlám v prechodnom období (od účinnosti tohto zákona do 31. marca 2024) parkovanie na chodníku za pravidiel, ktoré platia do 28. februára 2022, teda do nadobudnutia účinnosti zákona č. 508/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a čas získaný v rámci prechodného obdobia využiť na vyriešenie akútneho nedostatku parkovacích miest.
Podľa najnovšej úpravy, ktorá nadobudne účinnosť 1. marca 2022, „Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí pre cyklistov podľa § 55 ods. 1, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla podľa § 55a ods. 2, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie bicykla alebo motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.“. Touto úpravou teda došlo k zániku možnosti pre vybrané motorové vozidlá (neprevyšujúce 3,5 t, okrem bicyklov a motocyklov) parkovať na chodníku priľahlom k ceste pri zachovaní voľného priestoru 1,5 metra. V mimoriadne exponovaných lokalitách spôsobí táto nová úprava mnohým obciam, resp. mestám a mestským častiam, parkovací kolaps, keďže vzhľadom na počet áut tieto jednotky územnej samosprávy jednoducho nemajú a do tejto doby nestihnú vytvoriť nové parkovacie miesta, resp. vyznačiť dopravné značenie, ktoré umožní parkovanie na chodníkoch. Vzhľadom na to sa umožňuje v prechodnom období parkovanie na chodníku podľa zrušených pravidiel.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Galina
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner