Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Život treba žiť

Všetko na svete má, zrejme kvôli zachovaniu rovnováhy, svoj protiklad. Ku hmote dnes máme antihmotu, k peniazom dieru vo vrecku, k ilúziám hrču na hlave, no a k dôvtipu máme ľudskú závisť...

Aké je smutné utešovať sa myšlienkou, že iní sú na tom horšie (Wilde)

Pri nádhernom mauzóleu Rotschildovcov na frankfurtskom cintoríne sa zastaví chudobný Kohn. Dlho stavbu bez slova obdivuje. Potom si potichu pre seba závistlivo povzdychne: „Tí si ale žijú!“

(Zrnká úsmevu)
Firma a práca

Ak si neviete rady, pozvite si konzultanta. Ten si požičia od vás hodiny a potom vám milostivo povie, koľko je hodín.

Stroje sú vo firme kvôli práci, ľudia kvôli peniazom.

Potľapkanie po pleci je len pár decimetrov od nakopnutia do zadku.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Rady podnikateľom

Ako si kto ustelie, tak bude ležať. Reklamný slogan, ktorý vymyslel známy výrobca postelí Prokrustos.

Prvou povinnosťou každého je zachrániť si život. Až potom príde na rad takzvaná česť. (M. Puzo)

Kto sa bojí, nech nechodí do lesa.

(Myšlienky bez cla)
Informácie pre šéfa

Ak sa vám zdá, že dostávate od života menej, ako vám prináleží, o chvíľu zistíte, že máte viac, ako si zaslúžite.

Zháňanie informácií vždy trvá dlhšie, ako sa pôvodne očakávalo.

Možnosť, že sa na základe príchodu novej informácie veci zmenia, je tým vyššia, čím menej táto informácia s vecou súvisí.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Murphyho zákonník

Ak sa niekde máte dostať na určitú hodinu, žiadna časová rezerva vám nezabezpečí, že sa tam dovtedy naozaj dostanete.

Správny úsudok vychádza zo skúseností. Skúsenosť človek získava z nesprávneho úsudku.

Ak necháme veciam voľný priebeh, dočkáme sa iba trapasu.

(Murphyho zrnká II)

Školský zákon – zásadné zmeny

29. 7. 2022 Dňa 1. 1. 2022 nadobudla účinnosť novela z. č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – zákon č. 415/2021 Z. z. Priniesla rad zmien týkajúcich sa nielen vzdelávacích štandardov, učebných plánov a osnov, ale aj stupňov vzdelania, či hodnotenia žiakov.
Novela zmenila a upravila niektoré ustanovenia doposiaľ platného právneho predpisu v oblasti:
1. charakteristiky pojmov
Vyššie spomínaný zákon novo charakterizuje pojem žiak, dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, dieťa alebo žiak s nadaním, vzdelávacia oblasť, vyučovací predmet, profilový predmet, medzinárodný program, národné školstvo, národná škola, národnostná trieda, národnostné školské zariadenie, účastník výchovy a vzdelávania, ale aj inkluzívne vzdelávanie.
2. princípov výchovy a vzdelávania
Výchova a vzdelávanie sú (okrem iného) legislatívne založené i na princípoch získať kompetencie:
• v oblasti komunikačných schopností, využívania digitálnych technológií, komunikácie v štátnom jazyku, cudzom jazyku a v národnostnej škole, národnostnej triede alebo v národnostnom školskom zariadení aj v jazyku národnostnej menšiny,
• v oblasti prírodných vied, humanitných vied, technických vied, matematickej gramotnosti, finančnej gramotnosti, čitateľskej gramotnosti, pohybu a zdravia, kompetencie k celoživotnému učeniu, ale tiež sociálne, umelecké i občianske kompetencie, ako aj podnikateľské schopnosti.
3. cieľov výchovy a vzdelávania
Do okruhu cieľov výchovy a vzdelávania zahŕňame možnosť žiakovi a dieťaťu získať kompetencie vo vyššie uvedených oblastiach.
4. štátnych vzdelávacích programov
Štátne vzdelávacie programy vymedzujú najmä ciele vzdelávania a vzdelávacie štandardy pre predprimárne vzdelávanie a ciele vzdelávania, rámcové učebné plány a vzdelávacie štandardy pre základné vzdelávanie, stredné a vyššie odborné vzdelávanie, pričom sa môžu členiť na vzdelávacie cykly. V úvode uvádzaná právna norma v tejto časti v sebe zahŕňa nielen obsah štátneho vzdelávacieho programu, ale aj jeho záväznosť pre príslušný stupeň vzdelania.
5. školského vzdelávacieho prog¬ramu
Tento vzdelávací program musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom. Zákon novo stanovuje jeho obsah, súlad medzinárodného programu s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania a jeho zverejňovanie (okrem učebných osnov) riaditeľom školy.
6. individuálneho vzdelávacieho programu
Podľa tohto programu sa s informovaným súhlasom zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia môže vzdelávať
a) dieťa alebo žiak, ktorého špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby neumožňujú, aby sa vzdelávali podľa školského vzdelávacieho programu školy, ktorú navštevuje, a ani podľa vzdelávacích programov určených pre školy, ktoré vzdelávajú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, alebo
b) žiak, ktorému bolo povolené individuálne vzdelávanie v základnej škole.
7. výchovného programu
Štátny výchovný program vymedzuje odporúčaný obsah výchovy a vzdelávania v školských zariadeniach. Je základným dokumentom školského zariadenia, podľa ktorého sa uskutočňuje výchovno-vzdelávacia činnosť v školskom zariadení, pričom musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania.
8. rámcových učebných plánov, vzdelávacích štandardov, učebných plánov a učebných osnov.
9. pedagogickej dokumentácie a ďalšej dokumentácie
Pedagogická dokumentácia školy alebo školského zariadenia je súbor dokumentov, ktorými sa riadi výchovno-vzdelávací proces, a podľa ktorých škola alebo školské zariadenie vydáva verejné listiny a rozhodnutia.
10. výchovno-vzdelávacieho jazyka
Výchovno-vzdelávacím jazykom je vyučovací jazyk a výchovný jazyk. Posledná novela školského zákona upozorňuje na skutočnosť, že pre deti a žiakov patriace k národnostným menšinám sa výchova a vzdelávanie zaručuje v národnostných školách, národnostných triedach a národnostných školských zariadeniach s tým, že sa im zabezpečuje okrem práva na osvojenie si štátneho jazyka i právo na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny.
Výchova a vzdelávanie sa môže tiež uskutočňovať ako bilingválne vzdelávanie v štátnom jazyku a súčasne v cudzom jazyku.
11. edukačných publikácií
Edukačnou publikáciou je podľa znenia zákona učebnica, učebný text a pracovný zošit.
Na vzdelávanie v školách sa používajú len publikácie schválené ministerstvom školstva a iné edukačné publikácie a edukačný softvér, ktoré nie sú schválené týmto ministerstvom, ale sú v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania. Na vyučovanie predmetu náboženstvo alebo náboženská výchova možno používať edukačné publikácie schválené štátom uznanou cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou.
12. zabezpečenia materiálno-technického vybavenia
Podľa znenia platnej legislatívnej úpravy môže ministerstvo školstva obstarať materiálno-technické vybavenie pre školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie.
Tento štátny orgán bezodplatne prevedie ním obstarané materiálno-technické vybavenie do správy materskej, základnej alebo strednej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti orgánu miestnej štátnej správy v školstve alebo materskej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti ústredného orgánu štátnej správy, alebo vlastníctva obce či samosprávneho kraja a do správy nimi zriadenej materskej školy, ktorá je právnickou osobou, základnej školy, ktorá je právnickou osobou, alebo strednej školy výlučne na účel výchovy a vzdelávania v príslušnej materskej, základnej alebo strednej škole, materskej školy, ktorá je právnickou osobou, základnej školy, ktorá je právnickou osobou, alebo strednej školy, ktoré nie sú zriadené obcou, samosprávnym krajom alebo orgánom miestnej štátnej správy v školstve, alebo zriaďovateľa materskej školy, ktorá nie je právnickou osobou, alebo základnej školy, ktorá nie je právnickou osobou, výlučne na účel výchovy a vzdelávania v príslušnej materskej škole alebo príslušnej základnej škole.
13. experimentálneho overovania
Cieľom experimentálneho overovania je získať alebo overovať v praxi poznatky, skúsenosti, podnety, implementáciu poznatkov a skúseností na zmeny a obnovu pedagogických dokumentov, na vytvorenie alternatívnych vzdelávacích programov alebo výchovných programov, overovanie zahraničných modelov, prípadne ich uplatnenie na podmienky škôl a školských zariadení. Zákon č. 415/2021 Z. z. novo stanovuje podmienky pre toto experimentálne overovanie.
14. stupňov vzdelania
Podľa nového znenia školského zákona základné vzdelanie sa člení na
a) primárne vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre prvý stupeň základnej školy alebo absolvovaním posledného ročníka základnej školy, ak ide o žiaka s mentálnym postihnutím alebo s mentálnym postihnutím v kombinácii s iným postihnutím. Dokladom o získanom stupni vzdelania a získanej kvalifikácii je vysvedčenie,
b) nižšie stredné vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre druhý stupeň základnej školy, úspešným absolvovaním prvého ročníka päťročného vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v strednej škole, do ktorého sa prijímajú žiaci z ôsmeho ročníka základnej školy, úspešným absolvovaním štvrtého ročníka osemročného vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v strednej škole, úspešným absolvovaním externého testovania za účelom získania nižšieho stredného vzdelania, ktorého sa na základe žiadosti môže zúčastniť fyzická osoba, ktorá dosiahla primárne vzdelanie a skončila povinnú školskú dochádzku úspešným absolvovaním komisionálnej skúšky na získanie nižšieho stredného vzdelania v rámci vzdelávacieho programu nižšieho stredného odborného vzdelávania.
15. dokladov o získanom vzdelaní
Dokladom o získanom vzdelaní je osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelania, vysvedčenie, osvedčenie o absolvovaní časti vzdelávacieho programu, osvedčenie o zaškolení, osvedčenie o zaučení, vysvedčenie o záverečnej skúške, vysvedčenie o maturitnej skúške, vysvedčenie o absolventskej skúške a absolventský diplom, záverečné vysvedčenie a vysvedčenie o štátnej jazykovej skúške.
16. povinnej školskej dochádzky
Nové podmienky platnej legislatívy stanovujú nielen zásady, ktoré musí dodržať zákonný zástupca pri prihlásení výnimočne prijatého dieťaťa, ktoré nedovŕšilo 6 rokov veku na povinnú školskú dochádzku, či jeho povinnosť prihlásiť dieťa na plnenie povinnej školskej dochádzky (zápis), ale aj prípady, kedy je žiak so zdravotným znevýhodnením oslobodený od vzdelávania. Svojim znením zákon tiež určuje ukončenie povinnej školskej dochádzky žiakovi ôsmeho ročníka vzdelávacieho programu základnej školy, ktorý dovŕšil vek 16 rokov, ale stanovuje i zásady individuálneho štúdia a individuálneho učebného plánu.
17. sústavy škôl
V tejto časti právneho predpisu dochádza k zmenám týkajúcich sa:
• mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov v materskej škole,
• zaraďovania detí do tried v predprimárnom vzdelávaní,
• posúdenia školskej spôsobilosti v predprimárnom vzdelávaní detí, ktoré dosiahli vek 6 rokov,
• oslobodenia dieťaťa so zdravotným znevýhodnením od predprimárneho vzdelávania,
• delenia základnej školy na triedy a počet žiakov v nich,
• zriaďovanie špecializovaných tried v základnej škole,
• možností základnej školy a jej žiakov,
• absolvovania časti štúdia strednej školy v zahraničí,
• stanovenia najnižších počtov žiakov stredných škôl,
• zaradenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do triedy strednej školy,
• prestupu na inú strednú školu,
• preradenia zo strednej na základnú školu,
• postupu do vyššieho ročníka strednej školy,
• zanechania štúdia,
• zdravotnej spôsobilosti,
• výučby na základnej umeleckej a jazykovej škole.
18. foriem organizácie výchovy a vzdelávania
Výchova a vzdelávanie sa v školách organizuje dennou alebo externou formou štúdia.
19. hodnotenia žiakov a opatrení vo výchove v základných a stredných školách
Hodnotenie žiaka sa vykonáva podľa úrovne dosiahnutých výsledkov vo vyučovacom predmete priebežne počas školského roka a súhrnne na vysvedčení za prvý polrok a druhý polrok školského roka.
20. komisionálnych skúšok v základných a stredných školách
Na základe novely školského zákona sa žiak hodnotí podľa výsledkov komisionálnej skúšky, ak: vykonáva rozdielovú skúšku v strednej škole, požiada o preskúšanie plnoletý žiak alebo zákonný zástupca neplnoletého žiaka, podá vyučujúci pedagogický zamestnanec alebo riaditeľ školy podnet na preskúšanie žiaka, neprospel z vyučovacieho predmetu, študuje podľa individuálneho učebného plánu v strednej škole, je oslobodený od povinnosti dochádzať do školy, vykonáva na konci prvého polroka a druhého polroka v konzervatóriu alebo v škole umeleckého priemyslu skúšku z umeleckej praxe a skúšku z profilového predmetu, plní školskú dochádzku osobitným spôsobom, vzdeláva sa individuálne alebo vykonáva komisionálnu skúšku s cieľom získať nižšie stredné vzdelanie.
21. prijímania na výchovu a vzdelávanie
Legislatívne sa novo upravujú zásady:
• prijímania detí na predprimárne vzdelávanie,
• prijímania na základné vzdelanie detí, ktoré spĺňajú zákonné podmienky,
• predpokladov na prijatie na vzdelávanie v stredných školách,
• predkladania prihlášok na vzdelávanie na stredné školy,
• organizácie prijímacieho konania na strednú školu,
• prijímacej skúšky a rozhodnutia o prijatí na strednú školu,
• prijímania do vyšších ročníkov stredných škôl.
22. ukončenia výchovy a vzdelávania v stredných školách
Výchova a vzdelávanie v stredných školách môže byť ukončené záverečnou skúškou, maturitnou skúškou, alebo absolventskou skúškou.
23. maturitných komisií, skúšobných komisií pre záverečnú skúšku a skúšobných komisií pre absolventskú skúšku
Organizáciu a priebeh maturitnej skúšky zabezpečujú ústredná maturitná komisia, školská maturitná komisia a predmetová maturitná komisia. Predsedu školskej maturitnej komisie a predsedu predmetovej maturitnej komisie vymenúva do 1. marca príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve. Skúšajúcich členov predmetovej maturitnej komisie vymenúva do 30. apríla riaditeľ školy.
24. školských výchovno-vzdelávacích zariadení
Legislatívne je upravený príspevok na čiastočnú úhradu nákladov na činnosť školského klubu detí, centra voľného času, spojených s ubytovaním v školskom internáte, ale aj špeciálnych výchovných zariadení.
25. systému poradenstva a prevencie
V systéme poradenstva a prevencie sa vykonáva odborná činnosť, ktorou je poradenská,, psychologická, pedagogická, špeciálno-pedagogická, logopedická, liečebno-pedagogická a sociálno-pedagogická činnosť zameraná na optimalizáciu výchovného, vzdelávacieho, psychického, sociálneho a kariérového vývinu detí od narodenia až po ukončenie prípravy na povolanie. Poradenská činnosť sa poskytuje aj zákonným zástupcom detí alebo žiakov, zástupcom zariadenia, pedagogickým alebo odborným zamestnancom.
Systém poradenstva a prevencie tvoria zariadenia poradenstva a prevencie a v školách pedagogickí zamestnanci, školský podporný tím alebo odborní zamestnanci školy.
26. práv a povinností dieťaťa, žiaka a jeho zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia
Podľa novej právnej úpravy má dieťa alebo žiak právo na rovnoprávny prístup ku vzdelávaniu, bezplatné vzdelanie v základných školách a v stredných školách, bezplatné vzdelanie pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné v materskej škole, ktorá je štátnou školou, vzdelanie v štátnom jazyku a materinskom jazyku, inkluzívne vzdelávanie a individuálny prístup rešpektujúci jeho rôzne výchovno-vzdelávacie potreby, schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav, bezplatné zapožičiavanie edukačných publikácií na povinné vyučovacie predmety okrem pracovných zošitov, úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej a etnickej príslušnosti, poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelávaním, výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí, organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny, úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu, na slobodnú voľbu voliteľných a nepovinných predmetov v súlade so svojimi možnosťami, záujmami a záľubami v rozsahu ustanovenom vzdelávacím programom, na informácie týkajúce sa jeho osoby a jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov, na individuálne vzdelávanie za podmienok zákonom a náhradu škody, ktorá mu vznikla pri výchove a vzdelávaní alebo v priamej súvislosti s nimi.
K

Sprostredkovanie osvojenia narodeného dieťať

13. 7. 2020 Rodina je optimálnym prostredím, v ktorom môže dieťa dozrieť v plnohodnotnú a zodpovednú bytosť. S cieľom zefektívniť a najmä zrýchliť sprostredkovanie osvojenia či pestúnstva sa považuje za potrebné navzájom elektronicky prepojiť jednotlivé prehľady detí, ktorým treba sprostredkovať náhradnú rodinnú starostlivosť v rámci krajov, resp. určených orgánov sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Novelou zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva, sa má taktiež zaviesť povinnosť elektronického zasielania potrebnej dokumentácie medzi jednotlivými určenými orgánmi sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Predmetom návrhu zákona je aj uzákoniť text poučenia pred umelým prerušením tehotenstva priamo do zákona, aby sa stal obligatórnou náležitosťou, ktorú každá žena podstupujúca tento zákrok musí prečítať a podpísať.

Utajenie svojej osoby v súvislosti s pôrodom

10. 7. 2020 Za alternatívu k umelému prerušeniu tehotenstva sa považuje možnosť ženy požiadať o utajenie svojej osoby v súvislosti s pôrodom.
V predkladanom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva, sa navrhuje umožniť, aby žena, ktorá sa rozhodla pre utajený pôrod, mala vytvorené podmienky na donosenie dieťaťa. Navrhuje sa, aby v takomto prípade prináležalo žene nemocenské, a to už od 21. týždňa tehotenstva (jedná sa približne o obdobie, keď na tehotnej žene možno vizuálne spozorovať prvé známky tehotenstva). Nárok na nemocenské ako sociálnu dávku môžu poberať len pracujúce ženy a študentky, a vypláca sa žene do druhého týždňa po pôrode. Osobitný dôraz je kladený na ochranu osobných údajov. Aj z poznatkov z praxe je známe, že v prípade utajeného pôrodu sa žena častokrát dočasne presťahuje na iné miesto. Priznaním dávky by bola ochránená pred stratou zamestnania či nepríjemnými, často až nevhodnými poznámkami kolegov či susedov. Novým opatrením by sa prispelo k zníženiu počtu umelých prerušením tehotenstva a súčasne by bola uspokojená túžba bezdetných párov starať sa o dieťa. Súčasne sa navrhuje, aby v prípade plánovaného utajeného pôrodu mal novorodenec možnosť byť s budúcimi osvojiteľmi takmer ihneď po pôrode a nečakať niekoľko týždňov, mesiacov či rokov na právoplatné rozhodnutie o osvojení. Ľudská náruč je v prvých hodinách dieťaťa najlepšou prevenciou voči syndrómu odvrhnutia, ktorým trpievajú deti, ktoré nemôžu byť po narodení u svojej biologickej matky.

Zbraňová amnestia

10. 7. 2020 Predložený návrh zbraňovej amnestie vychádza zo skúseností z predchádzajúcich zbraňových amnestií.
Inštitút zbraňovej amnestie bol v minulosti ustanovený zákonom č. 132/2005 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 14. 4. 2005. Táto právna úprava vytvorila na časovo obmedzené obdobie 12 mesiacov (od 14. apríla 2005 do 14. apríla 2006) možnosť dobrovoľne odovzdať strelnú zbraň ktorémukoľvek útvaru Policajného zboru s tým, že počas tohto obdobia zanikla trestnosť nedovoleného ozbrojovania dobrovoľným odovzdaním strelnej zbrane. V priebehu týchto 12 mesiacov bolo celkovo odovzdaných 3 463 ks. zbraní, pričom v posledných týždňoch pred skončením 12 mesačného obdobia narastal počet odovzdaných zbraní. Tendenciu v rámci zbraňovej amnestie odovzdávať strelné zbrane a strelivo ešte zvýraznila tzv. druhá zbraňová amnestia, ktorá prebehla od 1. novembra 2009 do 31. mája 2010 (zákon č. 440/2009 Z. z.), v rámci ktorej počas siedmich mesiacov bolo odovzdaných celkovo 4 367 ks. zbraní a 45 684 ks. streliva. Úspešná bola aj zbraňová amnestia (tretia zbraňová amnestia), ktorá prebehla od 1. decembra 2014 do 31. mája 2015 (zákon č. 300/2014 Z. z.). Počas tejto zbraňovej amnestie sa predovšetkým odovzdávali lovecké zbrane (lovecké brokovnice, opakovacie a samonabíjacie guľovnice, kombinované lovecké zbrane a malokalibrovky), ktoré tvorili asi 40 % z odovzdaných zbraní. Ďalších 42 % boli krátke palné zbrane, predovšetkým rôzne pištole a revolvery. Samopaly, útočné pušky a guľomety tvorili cca 8 % a zvyšných 10 % boli ostatné zbrane (perkusné, podomácky upravené a vyrobené zbrane, vzduchovky, expanzné zbrane, historické zbrane, hlavné časti a súčasti zbraní). Na políciu priniesli občania aj zbrane pochádzajúce z 19. storočia, ako aj z obdobia 1. a 2. svetovej vojny. Počas tejto zbraňovej amnestie bolo odovzdaných 3 035 ks zbraní a 36 326 ks. streliva. Výsledok prechádzajúcich zmien zákona č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol úspešný a význam zbraňovej amnestie spočíva hlavne v prevencii. Z doteraz preskúmaných zbraní, ktoré boli odovzdané v rámci zbraňovej amnestie, nebolo zistené spáchanie trestného činu ani s jednou z nich.

Umelé prerušenie tehotenstva

8. 7. 2020 Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva v znení neskorších predpisov, má za cieľ najmä prispieť k ochrane života od počatia, poskytnúť pomoc tehotným ženám, ktoré sa ocitli v zložitej životnej situácii a zefektívniť sprostredkovania náhradnej rodinnej starostlivosti.
Návrh zákona má priniesť niekoľko opatrení, a to - žene, ktorá požiada o utajenie svojej osoby v súvislosti s pôrodom, sa prizná nárok na nemocenské už od 21. týždňa tehotenstva, - v prípade utajeného pôrodu bude mať novorodenec možnosť nadviazať osobný kontakt s budúcimi osvojiteľmi ihneď po pôrode, - v prípade, ak súd vydá predbežné opatrenie na umiestnenie dieťaťa do náhradnej starostlivosti, orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately musí, ak je to možné, prednostne zveriť dočasnú starostlivosť tohto dieťaťa žiadateľom na osvojenie podľa poradia v zozname žiadateľov a dočasne neumiestňovať dieťa do detského domova, - prepojenie zoznamov detí vhodných na osvojenie, ktoré si samostatne vedú jednotlivé orgány sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a elektronizácia ich agendy, - aktualizácia textu poučenia (písomných informácií), ktoré je lekár povinný poskytuje žene plánujúcej podstúpenie umelého prerušenia tehotenstva a jeho uzákonenie, - zavedenie úhrady za umelé prerušenie tehotenstva v prípade, ak je jediným dôvodom vek ženy nad 40 rokov.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Galina
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner