Rusko smeruje do vynútenej platobnej neschopnosti. Západ mu blokuje platby
27. 6. 2022
Ruská federácia smeruje k vynútenej platobnej neschopnosti, do nedeľného večera má totiž zaplatiť zhruba sto miliónov dolárov ako úroky zo zahraničných dlhopisov. Peniaze na zaplatenie síce má, západné krajiny jej ale kvôli invázii ruských vojsk na Ukrajinu platbu nechcú umožniť. Informuje o tom web britských novín Financial Times.
Moskva už dala v minulosti opakovane najavo, že platobnú neschopnosť neuzná, pretože peniaze má. Ak by Rusko nezaplatilo, ocitlo by sa prvýkrát od boľševickej revolúcie spred viac ako sto rokov v platobnej neschopnosti pri záväzkoch voči zahraničí.
Termín splatnosti úrokov bol pred mesiacom, v nedeľu večer končí 30-dňová lehota, ktorú Rusko ešte malo na vyrovnanie záväzkov. Ide o bežnú prax - ak dlžník nezaplatí podľa stanovenej dohody, začína 30-dňová ochranná lehota, kedy ešte môže dojednať nápravu.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Zákon o pôde podpísaný prezidentom
27. 5. 2014
Prevádzajúci bude po tomto zákone povinný zverejniť na webe rezortu pôdohospodárstva ponuku na prevod vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku najmenej na 15 dní v Registri zverejňovania ponúk prevodu vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.
Nadobúdať pôdu budú podľa tohto zákona zásadne osoby, ktoré vykonávajú poľnohospodársku výrobu ako podnikanie podľa Obchodného zákonníka najmenej tri roky v obci, v ktorej sa poľnohospodársky pozemok nachádza, alebo v obci susediacej s touto obcou. Nadobúdateľ musí tiež mať v prípade, že je fyzická osoba, právoplatný pobyt na území Slovenska minimálne desať rokov a rovnako tak právnická osoba musí mať registráciu na našom území minimálne desať rokov.
Nedobrovoľné zmiznutie
18. 5. 2014
Do Trestného zákona by časom mohol pribudnúť nový trestný čin – nedobrovoľné zmiznutie.
Ministerstvo spravodlivosti navrhuje vláde, aby odsúhlasila ratifikáciu Medzinárodného dohovoru OSN o ochrane všetkých osôb pred nedobrovoľným zmiznutím z 20. decembra 2006. Tento dohovor obsahuje definíciu skutkovej podstaty trestného činu nedobrovoľného zmiznutia, ktorý je v ňom považovaný za zločin proti ľudskosti. Zmluvné strany sa v dohovore zaväzujú prijať legislatívne a iné opatrenia na zabránenie a trestanie trestného činu nedobrovoľného zmiznutia. V dohovore sa za nedobrovoľné zmiznutie považuje zadržanie, väzba, únos alebo iná forma pozbavenia slobody. Platí to ale len v prípadoch, ak sa konania dopustili zástupcovia štátu, osoby alebo skupiny osôb, ktoré konajú s poverením, za podpory alebo s tichým súhlasom štátu.
Náramky pre domácich väzňov podpísané
28. 4. 2014
Okrem odsúdených budú tieto náramky slúžiť aj na kontrolu rôznych zákazov, napríklad zákazu priblíženia sa.
Náklady na monitorovaného predstavujú asi tretinu zo sumy, ktorú stojí pobyt väzňa za mrežami. Dnes je to priemerne asi 14 tisíc ročne na jedného odsúdeného. Zníženie nákladov však nie je jediný prínos, ktorý sa od systému sľubuje. Odsúdení budú môcť byť s rodinou, nerozpadnú sa im rodinné vzťahy. Budú môcť živiť svojich rodinných príslušníkov. Nebude potrebné robiť zložitú resocializáciu. Okrem udržania zamestnania je prínos aj v tom, že títo ľudia budú platiť dane. Systém bude slúžiť najmä na monitorovanie odsúdeného na domáce väzenie, ktorý bude mať na nohe náramok a v obydlí domácu monitorovaciu stanicu. Okrem toho sa bude dať kontrolovať zákaz požívania alkoholu. Bude možné kontrolovať aj zákaz pobytu človeka v určenej lokalite, takže napríklad odsúdeného za fanúšikovské násilie ľahko zmonitorujú, či nie je v blízkosti štadióna.
Elektronické náramky u odsúdeného
22. 4. 2014
Systém väznenia bez mreží má byť na Slovensku súčasťou širšieho projektu elektronického systému monitorovania osôb, ktorý nechcú využiť len v trestnej, ale aj v civilnoprávnej oblasti.
Elektronické náramky pre odsúdených, ktorí by si trest nemuseli odpykať za múrmi kamennej väznice, sú už v dohľade. Projekt plánujú platiť z eurofonfov. Proces verejného obstarávania budúceho dodávateľa projektu je vo finálnej fáze – na budúci týždeň by malo dôjsť k podpisu zmluvy. Slovenský projekt elektronického monitoringu ľudí má byť širší, ako napríklad ten, ktorý využívajú v susednej Českej republike, či iných štátoch. U nás sa nemá vzťahovať len na kontrolu trestu domáceho väzenia, ale aj na výkon väzby a celý rad netrestných inštitútov, ako napríklad zákaz priblíženia, ktoré upravuje Občiansky súdny poriadok. Využiť ho chcú aj pre prípady predchádzania domáceho násilia či predchádzania tzv. štadiónovej kriminality. Ďalšou možnosťou je využiť nový systém pri rozhodovaní o podmienečnom prepustení z výkonu trestu odňatia slobody.