Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Falošná autoškola v Bratislave
28. 1. 2009
Odjazdené hodiny, autá s logom a označením autoškola, vybavené priestory a celkom slušná cena za vodičský kurz. Všetko prebiehalo ako v normálnej autoškole, kým sa neukázalo, že ide o podvod.
Autoškola nemala potrebné oprávnenie. Aj keď prevádzkovateľ poslal peniaze
poškodeným späť, títo sa rozhodli podať
na neho trestné oznámenie. Podľa
zástupcu Slovenskej komory výcvikových zariadení, inštruktorský preukaz
neoprávňuje jeho majiteľa vykonávať výcvik na autách autoškoly, ktorá nie je
schválená.
Máme "flek" a stojí za to
28. 1. 2009
Toto heslo zaplavilo v uplynulých dňoch tlač aj rozhlas v Českej republike. Cieľom kampane je osloviť mladých ľudí a prilákať ich do armády.
Aj to je jeden zo spôsobov, akým chcú naši západní susedia bojovať proti
rastúcej hrozbe nezamestnanosti. Armáda si od nej zase sľubuje vyšší záujem zo
strany mladých ľudí. Sľubuje rôzne výhody a istoty. Problémom je však fyzická pripravenosť tých, ktorí
prichádzajú na výberové konanie. Ukázalo sa, že dnešní mladí ľudia od 20 do 25
rokov sú na tom fyzicky dosť zle.
Zmení sa filozofia Wikipédie?
27. 1. 2009
Zakladateľ internetovej encyklopédie Wikipédia navrhol zaviesť kontrolu a schvaľovanie textov od nových prispievateľov pred ich publikovaním. Niektorým redaktorom a používateľom portálu sa to však nepáči.
Považovali by to za radikálnu zmenu filozofie Wikipédie, ktorá v zásade
umožňuje editovať takmer akýkoľvek článok v encyklopédii každému používateľovi
internetu. Zakladateľ Jimmy Wales
požaduje systém revízií, ktorý umožní, aby všetky zmeny v encyklopédii Wikipédia
od nových alebo neznámych používateľov schvaľoval pred ich publikovaním niekto
z redakcie serveru. Kritici upozorňujú, že tento proces je pracovne náročný a
niektoré zmeny sa na stránkach prejavujú neskoro.
Ničenie mobilov ako hlavná náplň práce
26. 1. 2009
Súčasťou testovania mobilných telefónov sú aj najrôznejšie možné spôsoby ich ničenia. Jedna zo spoločností vlastní jedenásť globálne rozmiestnených centier, v ktorých sa vykonávajú testy na telefónoch pred ich uvedením na trh.
Telefóny, pre ktoré by fanúšikovia obetovali čokoľvek, sú
tu "crashtestermi" rozbíjané,
ohýbané, ničené a máčané. Odporcov nemenovanej značky by takáto robota asi
potešila. Podstatou profesie však nie je len
rozbíjanie a ničenie. Ide o zdĺhavý a náročný proces, vyžadujúci
si vysokú odbornosť.
Cesta mobilných telefónov, ktorou musia prejsť od svojho
zrodenia v mysliach návrhárov, až po objavenie sa na pultoch predajní, vôbec nie
je ľahká. Preto, aj keď sú na tvrdú realitu pripravené dostatočne, hádžme ich o
zem s citom.