Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Murphy a byrokrati

Neexistuje byrokrat, ktorý by vyvinul nejaké úsilie, aby dokázal, že sa mýli.

Tuctový človiečik si zaslúži tuctovú metódu obsluhy.

Základný zákon byrokracie hovorí, že: Čo nie je na papieri, to neexistuje.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Zákony odkladania

Napredovanie vedy sa dá zmerať počtom novo objavených výnimiek zo zákonov, dovtedy považovaných za absolútne platné.

Ak sú fakty proti tebe, popri zákon!

Ak sa ti niečo nepodarí, zahlaď stopy pokusu.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Človek a hlúposť

Ani absolútna hlúposť neprinesie automaticky absolútne šťastie.

Hlúposť je ako rakovina - dá sa liečiť len v samom zárodku.

Hlúposť je dedičná, môžete ohlúpnuť z vlastných detí.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Svetlá budúcnosť

„Ďuro, slady nepríde ku stolu?“ „Nie pane, dnes ráno ste ju ráčili zastreliť.“ „Ach áno, už si spomínam. Akurát som netušil, že preto bude tak dlho naštvaná.“

Starý lord príde neskoro večer domov. Verný služobník Ďuro mu pomáha vyzliecť si kabát a pritom si potichu mrmle: „Tak čo ty starý krokodíl, už zasa si bol v bare nasávať a obchytávať mladé dievčatá, čo?“ Slord, inokedy hluchý ako poleno, naraz odpovie: „Nie, môj milý, nie. Dnes som si bol kúpiť naslúchací strojček.“

Štyria slordi pravidelne kažý štvrtok hrávajú v klube bridž. Až raz namiesto slorda Cesnacka príde jeho sluha Ďuro s odkazom: „Jeho slordstvo má dámsku návštevu. Odkazuje vám, že ak bude môcť, tak nepríde, a ak nebude môcť, tak príde.“

(Myšlienky bez cla)
Murphyho múdre pravdy

Čas potrebný na uvedenie vecí do pôvodného stavu je nepriamo úmerný času, potrebnému na jej poškodenie.

Najvýhodnejšia príležitosť prichádza vždy v najnevhodnejšej chvíli.

Ak necháme veciam voľný priebeh, pôjde to s nimi od desiatich k piatim. Ak sa ich pokúsime ovplyvniť, pôjde to s nimi od deviatich k štyrom.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci

13. 7. 2023 Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K

Zamestnávateľ môže sledovať surfovanie svojich zamestnancov

4. 3. 2009 Čas, ktorý zamestnanci strávia v práci je zákonom určený na prácu. Preto sledovaním času, ktorý zamestnanci trávia prezeraním internetových stránok zamestnávateľ vykonáva právo kontroly využívania pracovného času na prácu a nijako nezasahuje do sféry súkromia zamestnancov. Ak ide o mailovú komunikáciu v zamestnaní, prevažuje právny záujem zamestnávateľa nad záujmom zamestnanca.
Podľa názoru advokáta internetové stránky a ich obsah nie sú v nijakom prípade osobnostnou sférou zamestnancov.
Advokát si však tiež myslí, že administrátor potrebuje na sledovanie konkrétnych pracovníkov vopred súhlas od zamestnávateľa.
Administrátori samozrejme dokážu nielen sledovať, kde sa zamestnanci na internete zdržiavajú, ale vidia aj to, aké maily posielajú či prijímajú a môžu si tiež pozrieť, čo obsahujú.
Zamestnávateľ má právo skontrolovať, čo maily obsahujú. Ak ide o mailovú komunikáciu v zamestnaní, prevažuje právny záujem zamestnávateľa nad záujmom zamestnanca. Informácie posielané mailom väčšinou patria firme, nie človeku, do ktorého schránky prišli.
Zamestnancovi patria v prípade, že ide o prejavy osobnej povahy, ku ktorým má zamestnanec autorské právo, alebo v prípade, že majú osobnú povahu. Právny vzťah k obsahom mailov môže mať tak zamestnanec ako aj zamestnávateľ.
(Zdroj: SME)

Nehodovosť štatisticky klesla

3. 3. 2009 Od prijatia zákona o cestnej premávke nehodovosť klesla.
Vo februári dokonca o 60 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Táto štatistika však nemusí byť úplne objektívna. Podľa novej definície sa za dopravnú  nehodu  považujú až nehody, pri ktorých vznikne škoda štyritisíc €. Nová úprava tak vodičom dáva väčší priestor dohodnúť sa pri menších kolíziách.
Poisťovne budú vedieť  štatistiky škodových udalostí  spracovať až po 15. marci. To je termín, dokedy vodiči majú právo nahlasovať škodové udalosti z februára.
(Zdroj: AKTUALNE)

Vodičov už čakajú pokuty naostro

2. 3. 2009 Aj za prekročenie povolenej rýchlosti 50 km v obci do 10 km/hod. Aj keď prísnejšie pravidlá sú v platnosti už mesiac, na pokyn ministra vnútra policajti doteraz riešili takéto prekročenie rýchlosti len dohovorom.
Od 1. marca už dohováranie končí.    Za prekročenie rýchlosti podľa platného zákona môžu vodiči dostať nasledovné pokuty: prekročenie rýchlosti o 20 km/h - 50 €, o 30 km/h - 100 €, o 40 km/h - 200 €, o 50 km/h - 300 €, o 60 km/h - 400 €. Pri prekročení rýchlosti nad 60 km/h hrozí pokuta až do 650 €.
(Zdroj: PRAVDA)

Zverejnenie úsekov, na ktorých môže byť vyššia rýchlosť

2. 3. 2009 Policajné prezídium tieto úseky zverejnilo na svojej webovej stránke. Ide o 60 úsekov ciest, na ktorých je možné dopravnou značkou povoliť vyššiu rýchlosť.
V Bratislave to bude na 17 miestach,   v Trenčianskom kraji sa rýchlosť zvýši na troch úsekoch, v Žilinskom na 12. Zrýchľujú sa niektoré úseky v Dolnom Kubíne, na vjazde do Čadce i  v Banskobystrickom kraji.  Rýchlejšie bude možné jazdiť aj na niektorých úsekoch v Prešovskom a Košickom kraji.
(Zdroj: TOPKY)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Hermína
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner