Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Ku koncu septembra zanikne bankový kód bývalej Istrobanky
25. 9. 2009
Platby smerujúce na pôvodný bankový kód bývalej Istrobanky od 1. októbra nebudú spracované, pretože jej kód koncom septembra definitívne zanikne. Kód sa zmenil sa už od júla tohto roka, kedy sa banka právne zlúčila s ČSOB, avšak v trojmesačnej lehote mohli klienti Istrobanky používať kvôli akceptovaniu dobiehajúcich platieb aj pôvodný kód. Od októbra však bude fungovať už len spoločný bankový kód ČSOB.
Koncom júna zástupcovia oboch bánk informovali, že sa zmenia aj čísla bežných účtov klientov Istrobanky. Odôvodnili to technickými prekážkami, ktoré vznikli z dôvodu, že pôvodné čísla účtov majú inú štruktúru ako účty v ČSOB. Uviedli zároveň, že niektoré produkty Istrobanky zaniknú a klientov budú postupne oslovovať s ponukou alternatívnych produktov. Kvôli prekrývaniu ČSOB začala aj so zlučovaním a zjednocovaním pobočkovej siete.
ČSOB patrí do skupiny KBC. Belgická skupina vlastní v slovenskej banke 100-percentný podiel na hlasovacích právach. V marci 2008 sa KBC dohodla s rakúskou BAWAG P.S.K. na odkúpení Istrobanky. V júli 2008 bol proces odkúpenia uzatvorený. Od 1. júla 2009 sa obe slovenské banky zlúčili do jednej, pričom značka Istrobanky zanikla. ČSOB sa stala právnym nástupcom Istrobanky a banka na trhu pôsobí pod jednotnou značkou ČSOB. Celý proces fúzie by mal byť ukončený do konca prvého kvartálu 2010.
Celoslovenská dopravná akcia
24. 9. 2009
Vodiči by mali opäť jazdiť opatrnejšie. Od piatku 25. septembra až do pondelka 28. septembra sa uskutoční celoslovenská dopravno-bezpečnostná akcia.
Akcia bude podľa informácií hovorcu prezidenta Policajného zboru Martina Korcha zameraná najmä na rýchlosť, alkohol či drogy za volantom a ďalšie priestupky, ktoré sú príčinami vážnych dopravných nehôd.
Rezolúcia OSN o jadrovom odzbrojení
24. 9. 2009
Bezpečnostná rada OSN sa na texte rezolúcie dohodla jednomyseľne. Prijatie rezolúcie považujú súčasný predseda rady americký prezident Barack Obama ako aj generálny tajomník OSN Pan Ki-mun za historický okamih.
Text rezolúcie o obmedzení svetového jadrového arzenálu navrhli Spojené štáty na čele s prezidentom Barackom Obamom, ktorý v súčasnosti rade predsedá.
Signatári v rezolúcii vyzývajú na bránenie šíreniu nukleárnych zbraní, propagáciu odzbrojovania a zníženie rizika jadrového terorizmu.
Obama krátko po hlasovaní vyhlásil, že táto historická rezolúcia zachováva spoločný záväzok, ktorého cieľom je svet bez nukleárnych zbraní. Bezpečnostnej rade prináša širokú dohodu na znížení jadrových nebezpečenstiev a na tom, aby sme smerovali naše úsilie k splneniu tohto cieľa, dodal šéf americkej administratívy.
Medzinárodné právo nie je prázdnym sľubom a zmluvy sa musia plniť. K prijatiu rezolúcie sa vyjadril aj generálny tajomník OSN Pan Ki-mun, ktorý ju označil za historickú chvíľu, ktorá ponúka nový začiatok k lepšej budúcnosti.
Neplatiči výživného môžu prísť o vodičský preukaz
23. 9. 2009
Vodiči, ktorí neplatia výživné na svoje dieťa, môžu dostať domov poštou exekučný príkaz na zadržanie vodičského preukazu. Polícia k 31. júlu už eviduje 356 takýchto exekučných príkazov, zadržala 100 vodičských preukazov a ostatné prípady rieši.
Nový spôsob vymáhania dlhov zaviedla novela Exekučného poriadku od apríla tohto roku. Vzorom pre takýto spôsob riešenia problémov s neplatením výživného bola poľská legislatíva, kde takýto zákon platí od mája 2005.
Polícia každý rok zaeviduje okolo osemtisíc prípadov zanedbania povinnej výživy, teda neplatenia výživného. Súdni exekútori zvykli takéto prípady riešiť najmä zablokovaním účtu dlžníka v banke, zrážkami zo mzdy či predajom hnuteľných alebo nehnuteľných vecí. Museli však kvôli tomu prácne zisťovať majetok a majetkové práva dlžníka.
Novela umožnila, že exekútor môže vydať príkaz na zadržanie vodičského preukazu tomu, kto neplatí výživné určené súdom. Dopravný inšpektorát, ktorý vedie evidenciu motorových vozidiel a vodičských preukazov je na základe písomnej žiadosti exekútora povinný mu oznámiť údaje na vykonanie exekúcie. Exekučný príkaz exekútor potom doručí orgánu Policajného zboru, ktorý vodičský preukaz vydal, oprávnenému a povinnému.
Policajt potom vinníka predvolá a vydá mu potvrdenie o zadržaní preukazu. Odo dňa doručenia exekučného príkazu takýto občan nemôže viesť vozidlo. Vodičský preukaz zostáva zadržaný dovtedy, kým exekútor oznámi dopravnému inšpektorátu, že občan si svoje podlžnosti na výživnom splnil. Dlžník musí zaplatiť nielen dlh na výživnom ale aj trovy exekúcie. Až na tomto základe exekútor vydá príkaz na vrátenie zadržaného vodičského preukazu, ktorý musí doručiť príslušnému orgánu Policajného zboru SR. Exekútor súčasne musí o vydané príkazu na vrátenie vodičského preukazu upovedomiť aj povinného. Po oznámení exekútor občan spravidla sám príde na políciu a požiada o vydanie vodičského preukazu.