Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Stredné školy od 1. septembra 2012
29. 6. 2012
V poradí tretí stupeň vzdelania v SR, po predprimárnom a základnom stupni, je vzdelanie na stredných školách. Podobne ako ostatné stupne, aj stredoškolské vzdelanie upravuje zákon o výchove a vzdelávaní - školský zákon.
Všeobecne záväzným právnym predpisom v zmysle školského zákona je Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR o stredných školách, ktorej novela nadobudne účinnosť začiatkom nového školského roku 2012/2013, t.j. 1. septembra 2012. Novela vyhlášky od 1. septembra 2012 zlúčila alebo zrušila mnoho učebných a študijných odborov. Pre žiakov strednej školy, ktorí začali štúdium v študijnom odbore alebo učebnom odbore podľa vyhlášky Ministerstva školstva SR v znení platnom do 31. augusta 2012, bude platiť prechodné ustanovenie uvedené v § 13a vyhlášky, podľa ktorého takíto žiaci dokončia štúdium v tom študijnom odbore alebo učebnom odbore, v ktorom štúdium začali.
Všeobecný vymeriavací základ
27. 6. 2012
Všeobecný vymeriavací základ je kategóriou, ktorú upravuje zákon o sociálnom poistení ako 12 násobok priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR, zistenej Štatistickým úradom SR za príslušný kalendárny rok.
Suma všeobecného vymeriavacieho základu za príslušný kalendárny rok sa ustanovuje opatrením, ktoré vydáva Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR podľa údajov štatistického úradu a vyhlasuje ho najneskôr do 30. apríla kalendárneho roka nasledujúceho po príslušnom kalendárnom roku. Opatrenie MPSaR SR iny SR ustanovilo sumu všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok 2011 vo výške 9 432 €. Určenie všeobecného vymeriavacieho základu za rok 2011 spôsobí zmenu maximálneho vymeriavacieho základu, z ktorého platia fyzické a právnické osoby poistné na sociálne poistenie a príspevky na starobné dôchodkové sporenie, ale až od budúceho kalendárneho roka, t.j. od 1. 1. 2013.
Poskytovanie rekondičných pobytov
15. 6. 2012
Zamestnávateľ je v záujme predchádzania vzniku chorôb z povolania povinný zabezpečovať rekondičný pobyt, rehabilitáciu zamestnancovi, ktorý vykonáva vybrané povolanie.
Na účel poskytovania rekondičného pobytu je vybraným povolaním povolanie, v ktorom sa vykonáva práca zaradená orgánom štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva do tretej alebo štvrtej kategórie a rekondičný pobyt splní podmienku účelnosti z hľadiska prevencie profesionálneho poškodenia zdravia. Zamestnancovi sa musí celý čas rekondičného pobytu zabezpečiť programovo riadený zdravotný režim, ubytovanie a celodenné stravovanie. Ubytovanie a stravovanie sa nezabezpečuje pri rehabilitácii v súvislosti s prácou.
Starobné dôchodkové sporenie
1. 3. 2012
Novela zákona o starobnom dôchodkovom sporení s účinnosťou od 1. apríla 2012 upravuje rozsah starobného dôchodkového sporenia, právne vzťahy pri vykonávaní starobného dôchodkového sporenia, organizáciu a financovanie starobného dôchodkového sporenia, ako i dohľad nad jeho vykonávaním.
Hlavným cieľom schválenia novelizácie zákona o starobnom dôchodkovom sporení je zabezpečiť dlhodobú finančnú stabilitu dôchodkového systému na Slovensku, vytvoriť priestor pre zvýšenie úrovne poskytovaných dôchodkových dávok a diverzifikovať riziká jednotlivých spôsobov financovania dôchodkových dávok. Novela zákona o starobnom dôchodkovom sporení sa nevzťahuje na príslušníkov Policajného zboru, Hasičského a záchranného zboru, Horskej záchrannej služby, Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Železničnej polície, colníkov a na príslušníkov ozbrojených síl, ktorí vykonávajú profesionálnu službu v ozbrojených silách.