Prevádzka vozidiel v cestnej premávke po novom
15. 8. 2023
Cieľom zákona je zadefinovať „mladšie historické vozidlá.“ Sú to vozidlá, ktoré majú preukaz mladšieho historického vozidla, ktorý vydá príslušný národný orgán Medzinárodnej organizácie historických vozidiel FIVA.
Vozidlo musí byť vyrobené pred viac ako 20 rokmi, ale nie viac ako 30 rokmi a už sa nevyrába ako typ vozidla, je historicky zachované, udržiavané v pôvodnom stave a neprešlo žiadnou podstatnou zmenou technických vlastností jeho hlavných súčastí, obvykle sa používa vo voľnom čase, je prihlásené v evidencii vozidiel a po dosiahnutí veku 30 rokov má nárok na preukaz historického vozidla. Neustály pokrok, globalizácia a rastúci trh vyprodukovali milióny vozidiel, ktoré z historického, technického, dizajnového, či z hľadiska významu pre automobilizmus neprinášajú takú hodnotu, aby existoval dôvod na ich zachovanie v neúmerných množstvách, a to z ekologického i bezpečnostného pohľadu a tiež z hľadiska uchádzania sa o významný status „historického vozidla“. Postupné prehodnocovanie vozidiel národným orgánom F.I.V.A. na Slovensku Združením zberateľov historických vozidiel SR a ich precízne triedenie za účelom zachovania relevantnosti a myšlienky kategórie „historické vozidlo“ prináša nové výzvy. Aj preto sa v zahraničí, a to za účasti organizácie F.I.V.A, pomaly udomácňuje pojem „youngtimer,“ skrývajúci 20 – 25 ročné vozidlá. Na legislatívnej úrovni ponúka vybraným vozidlám, ktoré technický, dizajnový či spoločenský význam predurčuje na uchovanie pre ďalšie generácie, ochranu, a pri zachovaní pôvodnosti, po dovŕšení 30 rokov jednoduchší vstup do kategórie „historické vozidlo.“ Slovensko by v tomto trende nemalo stáť bokom. V našom regióne je obec zberateľov, re-novátorov a uchovávateľov hodnôt automobilizmu pomerne široká a má rastúci trend. Nová kategória umožní mladým vodičom vstúpiť do sveta veteránizmu s vozidlom svojich rodičov, ktoré býva spravidla tým spúšťačom záujmu o históriu automobilizmu. Popritom rámcovo vytriedi zo zástupu uchádzačov hodnotovo vzácny status, s potenciálom na status „historického vozidla.“
B
Svet z bicykla
24. 8. 2009
Istý francúzsky pár sa vydal na cestu okolo sveta na bicykloch. Aj keď v pláne mali len 2 - 3 roky, nakoniec bolo z toho takmer 14 rokov, počas ktorých sa im dokonca narodila dcéra. Zosadnúť z bicykla ich prinútilo len to, že ako 6-ročná musela do školy.
Vyskúšajte
to a uvidíte. Nepotrebujete na to naozaj nič, iba bicykel.
Nenalievajte do ostrekovačov saponát, radšej použite dámsku pančuchu
12. 8. 2009
V posledných dňoch všetci vodiči pre prudké prehánky testovali stierače. Miestami bolo dažďa toľko, že okná sú čisté. Sú však aj také dni, keď sa automobily pri jazde doslova prebíjajú cez mračná rozličného lietajúceho hmyzu.
Svoje putovanie na kapote a na
čelnom skle automobilov končia mnohí jedinci z ríše hmyzu. Vodičom
zhoršujú výhľad, ťažko sa odstraňujú a veľmi ľahko a s obľubou na čelnom skle nechávajú
nepekné mastné šmuhy. V noci tieto
mračná hmyzu takmer znemožňuje výhľad na cestu.
Vodiči by však nemali dávať na
rady, ktoré im odporúčajú priliať do ostrekovačov saponát! Telíčka hmyzu síce
saponát možno odstráni lepšie, ale zároveň prudko odmasťuje nielen sklo, ale aj
gumičky stieračov, ktoré potom vŕzgajú,
skáču po skle a nestierajú, hoci by mali. Sklo totiž nie je také hladké,
ako sa nám zdá na prvý pohľad. Pri poriadnom zväčšení by bolo vidieť poriadne
zvrásnený povrch. Sklo navyše tiež koroduje, len iným spôsobom ako kovy.
Sklá od mušiek najlepšie čistia
superkoncentráty, ktoré sa dajú riediť až v pomere 1 : 100, alebo koncentrovaná
letná zmes. Letná zmes by mala obsahovať povrchovo
aktívne látky, vďaka ktorým možno hmyz rýchlo odstrániť bez toho, aby bola
agresívna na lak vozidla a voči plastovým krytom svetlometov.
Ak máte v ostrekovači iba
vodu, možno pomôže rada: Keď mušky už zaschnú a nejdú dole po dobrom,
treba sklá namočiť a chvíľu počkať. Pri odstraňovaní ako prvú pomoc je
možné použiť kus dámskej pančuchy navlečenej na špongiu. Tento trik je lepšie
používať len na čelné sklá. Automobilovému laku treba dopriať trpezlivosti
– nastriekať odstraňovač hmyzu, použiť dostatok vody a čas.
Optimistky vraj žijú dlhšie
11. 8. 2009
Americká štúdia tvrdí, že optimistky majú nižšie riziko srdcových chorôb a úmrtia ako pesimistky.
Výskumu sa zúčastnilo 100 000
žien. Ukázalo sa, že pesimistky mali vyšší krvný tlak aj hladinu cholesterolu. Podľa
vedcov je u optimistiek riziko vzniku srdcových chorôb nižšie o 14 %.
Cynickým ženám, ktoré prechovávali nepriateľské myšlienky alebo boli voči ostatným
podozrievavé, hrozilo počas toho istého časového obdobia až o 16 % vyššie
riziko úmrtia.
Podľa vedcov
môžu nepriateľské emócie do tela vylučovať niektoré látky, ktoré riziko
srdcového ochorenia potenciálne zvýšia. Nie sú si celkom istí ako a prečo sa
to deje. Optimistický alebo nepriateľský postoj môže súvisieť napríklad s nezdravou
stravou alebo fajčením.
Ženy, ktoré
sa rozhodnú pre zdravý životný štýl a nebudú fajčiť či konzumovať nezdravé jedlá, svojmu srdcu môžu
výrazne pomôcť, nezávisle od toho, aký
je ich postoj k životu.
Na zistenie,
ako a prečo tieto psychologické postoje ovplyvňujú zdravie je však potrebný
ďalší výskum.
Štátny smútok za obeťami Hornonitrianskych baní Prievidza
11. 8. 2009
Vláda sa rozhodla na stredu 12. augusta 2009 od 8. do 20. hodiny vyhlásiť štátny smútok. V kondolenčnej knihe Hornonitrianskych baní Prievidza, ktorú podpisujú v Handlovej, je zoznam dvadsiatich obetí. Kondolenčnú knihu s menami obetí vystavili v areáli handlovskej bane 11. augusta.
Počas smútku budú vlajky
stiahnuté na pol žrde.
Premiér požiadal ministra
hospodárstva o paralelné nezávislé vyšetrovanie tragédie. Na mimoriadnom
rokovaní vlády sa zúčastnil aj prezident SR, ktorý tiež vyjadril sústrasť pozostalým.
Obvodný banský úrad v Prievidzi už začal vyšetrovanie.
Ministerstvo práce pre pozostalých
baníckej tragédie v Handlovej poskytne jednorazovú pomoc vo výške osemsto eur najbližšej rodine každého
zosnulého.
Kvôli nehode mesto Handlová
zrušilo všetky plánované oslavy Dňa baníkov, naplánované pri príležitosti
100-ročnice priemyselnej ťažby uhlia.V dejinách priemyslu SR táto tragická
udalosť nemá obdobu.