Prevádzka vozidiel v cestnej premávke po novom
15. 8. 2023
Cieľom zákona je zadefinovať „mladšie historické vozidlá.“ Sú to vozidlá, ktoré majú preukaz mladšieho historického vozidla, ktorý vydá príslušný národný orgán Medzinárodnej organizácie historických vozidiel FIVA.
Vozidlo musí byť vyrobené pred viac ako 20 rokmi, ale nie viac ako 30 rokmi a už sa nevyrába ako typ vozidla, je historicky zachované, udržiavané v pôvodnom stave a neprešlo žiadnou podstatnou zmenou technických vlastností jeho hlavných súčastí, obvykle sa používa vo voľnom čase, je prihlásené v evidencii vozidiel a po dosiahnutí veku 30 rokov má nárok na preukaz historického vozidla. Neustály pokrok, globalizácia a rastúci trh vyprodukovali milióny vozidiel, ktoré z historického, technického, dizajnového, či z hľadiska významu pre automobilizmus neprinášajú takú hodnotu, aby existoval dôvod na ich zachovanie v neúmerných množstvách, a to z ekologického i bezpečnostného pohľadu a tiež z hľadiska uchádzania sa o významný status „historického vozidla“. Postupné prehodnocovanie vozidiel národným orgánom F.I.V.A. na Slovensku Združením zberateľov historických vozidiel SR a ich precízne triedenie za účelom zachovania relevantnosti a myšlienky kategórie „historické vozidlo“ prináša nové výzvy. Aj preto sa v zahraničí, a to za účasti organizácie F.I.V.A, pomaly udomácňuje pojem „youngtimer,“ skrývajúci 20 – 25 ročné vozidlá. Na legislatívnej úrovni ponúka vybraným vozidlám, ktoré technický, dizajnový či spoločenský význam predurčuje na uchovanie pre ďalšie generácie, ochranu, a pri zachovaní pôvodnosti, po dovŕšení 30 rokov jednoduchší vstup do kategórie „historické vozidlo.“ Slovensko by v tomto trende nemalo stáť bokom. V našom regióne je obec zberateľov, re-novátorov a uchovávateľov hodnôt automobilizmu pomerne široká a má rastúci trend. Nová kategória umožní mladým vodičom vstúpiť do sveta veteránizmu s vozidlom svojich rodičov, ktoré býva spravidla tým spúšťačom záujmu o históriu automobilizmu. Popritom rámcovo vytriedi zo zástupu uchádzačov hodnotovo vzácny status, s potenciálom na status „historického vozidla.“
B
Nie je bryndza ako bryndza
3. 6. 2010
Slovenskú bryndzu sme zvykli nazývať bielym zlatom. Dnes však znovu hľadáme jej identitu a tradičnú kvalitu.
V obchodoch sa začína objavovať čoraz viac falošných druhov bryndze. Pri kontrole štátneho veterinárneho ústavu sa zistilo, že bryndza v mnohých prípadoch neobsahuje minimálne povinné množstvo ovčieho syra, ktorý je nahradený lacnejším kravským produktom. Za predaj bryndze, ktorá nevyhovuje požiadavkám potravinového kódexu hrozia sankcie. Ministerstvo pôdohospodárstva však použitú metódu testovania aj napriek jej akreditácii neuznáva a považuje ju za nesprávnu. Nový presnejší postup testovania, by mal byť zavedený do praxe o tri roky.
Nová verzia modelu Trafic od Renaultu
31. 5. 2010
V závode Sandouville na severe Francúzska, bude automobilka Renault vyrábať novú verziu svojho úžitkového vozidla Trafic.
Automobilka tak evidentne vypočula výzvy francúzskej vlády, aby udržala pracovné miesta v krajine a taktiež sa snaží presvedčiť aj partnerov Nissan a Opel, aby aj oni svoju výrobu presunuli do Sandouville. Jedná sa hlavne o produkciu modelov Vivaro a Primastar.
Svetový deň zdravého trávenia
28. 5. 2010
Hlavnou témou tohtoročného Svetového dňa zdravého trávenia, ktorý od r. 2004 vyhlasuje vždy na 29. mája Svetová gastroenterologická organizácia, je chronické zápalové ochorenie čreva.
Spravidla sa do tejto kampane pripája aj Slovensko, kde v pondelok 31. mája, majú byť otvorené všetky dvere u všeobecných lekárov, ktorí majú poskytnúť verejnosti konzultácie ohľadom problematiky trávenia, ochorenia tráviaceho traktu a budú sa aj riešiť otázky prevencie pomocou prirodzených probiotík.
Je veľmi dôležité, aby sa medzi verejnosťou zvýšilo povedomie o prevencií a liečbe ochorenia tráviaceho traktu a na základe rozšírenia informácií z tejto oblasti sa od 29. mája spúšťa kampaň verejného zdravotníctva.
Poľský LOT bude lietať medzi Bratislavou a Varšavou
18. 5. 2010
Poľská letecká spoločnosť LOT otvorila v pondelok priame letecké spojenie medzi Bratislavou a Varšavou. Lety budú prevádzkované šesťkrát týždenne.
Národný prepravca a zároveň najväčšia letecká spoločnosť v Poľsku sa vrátila na trasu do Bratislavy po šesťročnej prestávke.
Hlavné mesto Poľska sa pritom vďaka ponuke priamych transatlantických spojení LOTu stáva výhodným prestupným bodom pre cestujúcich z bratislavského letiska.
Poľská letecká spoločnosť LOT je jedna z najstarších leteckých spoločností na svete. V súčasnosti lietajú jej lietadlá do viac ako 50 miest v Európe a Severnej Amerike.