Prevádzka vozidiel v cestnej premávke po novom
15. 8. 2023
Cieľom zákona je zadefinovať „mladšie historické vozidlá.“ Sú to vozidlá, ktoré majú preukaz mladšieho historického vozidla, ktorý vydá príslušný národný orgán Medzinárodnej organizácie historických vozidiel FIVA.
Vozidlo musí byť vyrobené pred viac ako 20 rokmi, ale nie viac ako 30 rokmi a už sa nevyrába ako typ vozidla, je historicky zachované, udržiavané v pôvodnom stave a neprešlo žiadnou podstatnou zmenou technických vlastností jeho hlavných súčastí, obvykle sa používa vo voľnom čase, je prihlásené v evidencii vozidiel a po dosiahnutí veku 30 rokov má nárok na preukaz historického vozidla. Neustály pokrok, globalizácia a rastúci trh vyprodukovali milióny vozidiel, ktoré z historického, technického, dizajnového, či z hľadiska významu pre automobilizmus neprinášajú takú hodnotu, aby existoval dôvod na ich zachovanie v neúmerných množstvách, a to z ekologického i bezpečnostného pohľadu a tiež z hľadiska uchádzania sa o významný status „historického vozidla“. Postupné prehodnocovanie vozidiel národným orgánom F.I.V.A. na Slovensku Združením zberateľov historických vozidiel SR a ich precízne triedenie za účelom zachovania relevantnosti a myšlienky kategórie „historické vozidlo“ prináša nové výzvy. Aj preto sa v zahraničí, a to za účasti organizácie F.I.V.A, pomaly udomácňuje pojem „youngtimer,“ skrývajúci 20 – 25 ročné vozidlá. Na legislatívnej úrovni ponúka vybraným vozidlám, ktoré technický, dizajnový či spoločenský význam predurčuje na uchovanie pre ďalšie generácie, ochranu, a pri zachovaní pôvodnosti, po dovŕšení 30 rokov jednoduchší vstup do kategórie „historické vozidlo.“ Slovensko by v tomto trende nemalo stáť bokom. V našom regióne je obec zberateľov, re-novátorov a uchovávateľov hodnôt automobilizmu pomerne široká a má rastúci trend. Nová kategória umožní mladým vodičom vstúpiť do sveta veteránizmu s vozidlom svojich rodičov, ktoré býva spravidla tým spúšťačom záujmu o históriu automobilizmu. Popritom rámcovo vytriedi zo zástupu uchádzačov hodnotovo vzácny status, s potenciálom na status „historického vozidla.“
B
Protézy z odpadu
12. 1. 2009
Umelú náhradu nohy z plechoviek od nápojov a pančúch zostrojila jedna nadácia z Thajska.
Vďaka takejto protéze, ktorá získala aj
zápis do Guinessovej knihy rekordov, nadácia zabezpečila kvalitnejší život už
tisíckam pacientov. Nadácia už údajne vyrobila 30 000 takýchto protéz. Projekt
nadácie je postavený na zbere plechoviek a iného alumíniového odpadu.
Nový favorite icon (grafický symbol) Google
12. 1. 2009
Spoločnosť Goggle opäť zmenila svoj grafický symobol. Favicon (favorite icon) Goggle sa naposledy menil v máji.
Písmeno "g" i naďalej zostáva ako ústredný motív
korporátnej identity firmy. Symbol vychádza z návrhu brazílskeho študenta. Biele písmeno "g" má farebné
červeno-modro-žlto-zelené pozadie. Symbol sa zobrazuje v prehliadačoch vedľa
názvu aktuálne zobrazenej stránky. Firma nevylučuje, že čoskoro dôjde k ďalšej
zmene symbolu.
Miesto väzenia elektronický náramok
9. 1. 2009
Podľa rezortu spravodlivosti je v prípade najmiernejších deliktov niekoľkomesačný pobyt za mrežami zbytočný a nákladný.
Domáce väzenie alebo verejné práce by boli
výrazným ušetrením pre štát. Elektronické náramky by umožnili monitorovanie
odsúdených, ktorí si budú odpykávať trest mimo nápravného zariadenia.
Náramky pripomínajú hodinky, sú odolné voči vode a možno ich zložiť len za
pomoci špeciálneho zariadenia. Náklady na zariadenie by znášal samotný
odsúdený.
Tatranský folklór alebo Slovensko sa súdi
9. 1. 2009
Tatranci na seba podávajú trestné oznámenia a menia tabule s označením miest a obcí.
Dôvodom je vyše jedenásťročný spor Štrby a mesta Vysoké
Tatry o územie Štrbského Plesa, ktoré si nárokujú obidve samosprávy. Slovenské
súdy raz dávajú za pravdu jedným, inokedy druhým. Podstatou sporu nie je len
samotné územie, ale aj to, komu budú obyvatelia a najmä podnikatelia zo
Štrbského Plesa platiť dane.