Povoľovacie procesy v stavebnom práve
6. 3. 2024
Doterajšia úprava umožňovala spojiť územné a stavebné konanie iba pre jednoduché stavby, ak sú jednoznačné podmienky ich umiestnenia, pri ostatných stavbách za predpokladu, že podmienky na ich umiestnenie vyplývajú z územného plánu zóny.
Novela zákona rozširuje možnosti pre spojenie územného konania o umiestnení stavby a stavebného konania pre ostatné stavby aj na podklade „záväzného stanoviska“ príslušného orgánu územného plánovania. Týmto krokom sa harmonizuje zákon o územnom plánovaní so stavebným zákonom a inštitút záväzných stanovísk bude možné s akceleračným efektom začať používať aj pred nadobudnutím účinnosti zákona o výstavbe, čím sa môžu orgány územného plánovania pripraviť na jeho budúcu aplikáciu. Upravuje sa zároveň zjednodušený rozsah dokumentácie stavby pre podanie žiadosti orgánu územného plánovania o „záväzné stanovisko“, ako aj jeho rozsah. Novela zákona tiež umožňuje vykonať integrované povoľovanie súboru stavieb všeobecných a špeciálnych v spoločnom správnom konaní. Nadväzuje na existujúcu právnu úpravu v tejto oblasti a spája so stavebným konaním aj iné konania potrebné na uskutočnenie stavby, upravené v § 65 stavebného zákona. Konanie vedie a rozhodnutie vydá stavebný úrad príslušný na povolenie hlavnej stavby, ostatné stavebné úrady majú v konaní postavenie dotknutého orgánu. Právna úprava do účinnosti zákona o výstavbe znižuje administratívne zaťaženie a umožní skrátenie lehôt povoľovacích procesov pri zachovaní požiadaviek na kvalitu stavieb a ich vplyvov na okolie bez negatívneho dopadu na možnosti dotknutých orgánov chrániť im zverené záujmy a bez dopadu na práva a právom chránené záujmy účastníkov konania. Z pohľadu zákona o územnom plánovaní sa upravuje inštitút záväzného stanoviska posúdenia súladu s územným plánom tak, aby mohol byť podkladom pre spojenie konaní podľa stavebného zákona, určuje sa obsah žiadosti o záväzné stanovisko a jej povinné prílohy, spôsob a rozsah posudzovania stavby z hľadiska súladu so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie. Precizuje sa tiež štruktúra a obsah územného stanoviska. Formulačne sa precizujú nepresnosti a vady schválenej legislatívy v oblasti územného plánovania. V oblasti výstavby sa posúva účinnosť zákona o výstavbe a primerane sa upravujú nadväzujúce právne predpisy s odsunutím všetkých ustanovení nadväzujúcich na zákon o výstavbe.
K
Otcovská dovolenka
23. 1. 2023
Trvanie otcovskej dovolenky upravuje znenie Zákonníka práce s účinnosťou od 1. 11. 2022.
Podľa novelizovaného § 166 ods. 1 Zákonníka práce v súvislosti so starostlivosťou o narodené dieťa patrí mužovi odo dňa narodenia dieťaťa otcovská dovolenka v trvaní 28 týždňov, osamelému mužovi v trvaní 31 týždňov a v súvislosti so starostlivosťou o narodené dve alebo viac detí v trvaní 37 týždňov. V zmysle Zákonníka práce sa otcovská dovolenka poskytuje bez náhrady mzdy, rovnako ako sa poskytuje materská dovolenka matke. Výpadok ich príjmu sa realizuje poskytovaním dávky materské v rozsahu a za podmienok určených v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení.
Zamestnávateľ musí byť o predpokladanom nástupe na otcovskú dovolenku písomne informovaný zamestnancom najmenej jeden mesiac vopred. Predpokladaný deň prerušenia otcovskej dovolenky, skončenia tejto dovolenky a zmeny týkajúce sa nástupu, prerušenia a skončenia otcovskej dovolenky je zamestnanec povinný písomne oznámiť svojmu zamestnávateľovi v zmysle § 166 ods. 3 Zákonníka práce tiež s mesačným predstihom. Ak dieťa zo zdravotných dôvodov prevzalo do starostlivosti zdravotnícke zariadenie a muž nastúpi do práce, preruší sa týmto nástupom do práce jeho otcovská dovolenka. Nevyčerpaná časť otcovskej dovolenky sa mužovi poskytne odo dňa, keď prevzal dieťa zo zdravotníckeho zariadenia do svojej starostlivosti a prestal preto pracovať, najdlhšie do dňa, v ktorom dieťa dovŕši tri roky veku. Mužovi, ktorému súd rozhodnutím odňal dieťa z osobnej starostlivosti podľa osobitného predpisu, nepatrí otcovská dovolenka za dobu, počas ktorej sa o dieťa nestaral.
Zamestnávateľ nesmie dať zamestnancovi výpoveď počas ochrannej doby, ktorou je podľa novelizovaného § 64 ods. 1 písm. d) aj časový úsek v trvaní:
– od oznámenia predpokladaného dňa nástupu na otcovskú dovolenku podľa § 166 ods. 3 zamestnancom, najskôr však šesť týždňov predchádzajúcich očakávanému dňu pôrodu,
– do skončenia otcovskej dovolenky.
V
Čerpanie otcovskej dovolenky
23. 1. 2023
Podľa novely Zákonníka práce (zákon č. 350/2022 Z. z.) nárok na tento nový druh dovolenky má otec dieťaťa v rozsahu 2 týždňov, t. j. 14 kalendárnych dní v období najneskôr šiestich týždňov odo dňa pôrodu.
Uvádzané obdobie sa môže predĺžiť o časový úsek, počas ktorého bolo dieťa po pôrode hospitalizované zo zdravotných dôvodov na strane dieťaťa alebo matky (platí, iba ak prvý deň hospitalizácie je zahrnutý do obdobia šiestich týždňov odo dňa narodenia dieťaťa).
Uvedený druh dovolenky je považovaný za nemocenskú dávku zo sociálneho poistenia vyplácanú otcovi dieťaťa Sociálnou poisťovňou. Pripomíname však, že v podstate ide o čerpanie časti materskej (ak má na ňu nárok). Čerpaním otcovskej dovolenky po narodení dieťaťa otcovi sa nepriznáva 14 dní pracovného voľna naviac, pretože čerpaním otcovskej dovolenky sa mu skráti o 2 týždne prípadné čerpanie materského.
Ak teda otec túto možnosť využije, štandardné vyplácanie „materskej“, ktoré trvá 28 týždňov, sa mu rozdelí na dve časti:
1. obdobie maximálne 2 týždňov v období 6 týždňov po narodení dieťaťa a
2. obdobie ďalších 26 týždňov pri starostlivosti o jedno dieťa.
S
Tesla znížila ceny svojich elektromobilov v USA a v Európe až o 20 percent
16. 1. 2023
Americký výrobca elektromobilov Tesla znížil ceny svojich vozidiel v Spojených štátoch a niektorých európskych krajinách až o 20 percent, aby podporil dopyt. S odvolaním sa na aktualizovaný cenník firmy o tom dnes informujú zahraničné tlačové agentúry. Odbyt vozidiel Tesla zaostal v minulom roku za očakávaniami analytikov. Správa o zlacňovaní áut viedla k poklesu ceny akcií Tesly.
Šéf podniku Elon Musk už skôr upozornil, že vyhliadky na príchod hospodárskej recesie a vyššie úrokové sadzby by mohli Teslu prinútiť k zníženiu cien, aby udržala rast objemu predaja aj na úkor zisku. Zlacňovanie áut na kľúčových trhoch znamená obrat v stratégii Tesly z uplynulých dvoch rokov, keď jej produkcia zaostávala za dopytom. Musk vlani uviedol, že ceny sa dostali "trápne vysoko" a mohli by dopyt podkopať.
V Spojených štátoch firma podľa agentúry Reuters vo štvrtok znížila ceny rôznych variantov vozidiel Model 3 a Model Y o šesť až 20 percent. V Nemecku potom tieto autá zlacneli o jedno až 17 percent. K zníženiu cien Tesla prikročila aj vo Francúzsku, Švajčiarsku a Rakúsku, dodáva Reuters. Už minulý týždeň firma zlacnela svoje autá na čínskom trhu.
Tesla začiatkom januára oznámila, že vo štvrtom štvrťroku dodala zákazníkom rekordných 405.278 vozidiel. Odbyt ale zaostal za očakávaniami analytikov, ktorí ho v ankete spoločnosti Refinitiv odhadovali na 431 117 vozidiel. Za celý minulý rok Tesla dodala 1,31 milióna vozidiel, čo je medziročný nárast o 40 percent.
V
Mimoriadne štáte záruky
12. 1. 2023
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 149/2020 Z. z. o mimoriadnych štátnych zárukách, bola vypracovaná z dôvodu prijatia opatrení Európskej únie (EÚ) v reakcii na hospodársku situáciu v súvislosti s ruskou inváziou do Ukrajiny a následne problémy s likviditou, ktorým Ukrajina čelí v dôsledku tejto invázie.
Vojna na Ukrajine má zásadný negatívny dopad na ekonomiku Ukrajiny. Vzhľadom na susedstvo mnohých členských štátov s Ukrajinou, tieto negatívne dopady ovplyvňujú aj krajiny EÚ, vrátane Slovenskej republiky.
Poskytnutie výnimočnej finančnej pomoci Ukrajine umožní reagovať na hospodársku krízu v súvislosti s ruskou inváziou koordinovane a účinne v duchu solidarity EÚ so susedskými štátmi. Toto opatrenie pomôže pokryť časť likvidnej medzery, ktorej čelí Ukrajina v súvislosti s vojnou a tak zmierni negatívne finančné a hospodárske dopady, ktorým by v prípade platobnej neschopnosti Ukrajiny boli vystavené aj členské štáty Únie, medzi nimi aj Slovenská republika ako susedský štát.
Novela zákona bola schválená z dôvodu potreby zavedenia právnej úpravy v SR na poskytnutie, správu a realizáciu mimoriadnych štátnych záruk na základe rozhodnutia (EÚ) 2022/1628 a z dôvodu určenia orgánov zodpovedných za poskytnutie, správu a realizáciu mimoriadnych štátnych záruk. Mení sa určenie výšky záruky Slovenskej republiky voči Európskemu mechanizmu pre stabilitu, pričom sa nahrádza konkrétna suma podľa pôvodného kľúča z roku 2012 v § 2 ods. 1 zákona č. 296/2012 Z. z. o Európskom mechanizme pre stabilitu a o doplnení niektorých zákonov. Pôvodný kľúč pre výpočet záruky Slovenskej republike bol niekoľkokrát menený a teda suma uvádzaná v zákone už nie je aktuálna. Zároveň vstupom ostatných krajín do eurozóny bude tento kľúč aj v budúcnosti menený. Zmenou zákona teda prichádza k zjednoteniu právneho a skutočného stavu a zároveň sa zabezpečí, že nebude potrebné zákon novelizovať pri každej budúcej zmene kľúča.
K