Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Zdravotné pomôcky, na ktoré prispieva zdravotná poisťovňa, zlacnejú
19. 6. 2009
Od októbra budú všetky zdravotné pomôcky, na ktoré prispieva zdravotná poisťovňa, lacnejšie o trinásť percent.
Pacienti tak pri niektorých ušetria niekoľko centov, pri iných aj stovky
eur. Napriek tomu zostanú na Slovensku
viaceré pomôcky výrazne drahšie ako v zahraničí.
Týmto veľkým cenovým rozdielom by mohlo zabrániť porovnávanie cien v štátoch
EÚ a nastavenie ceny na Slovensku podľa šiestich najlacnejších v Európe.
Podobný systém zaviedlo ministerstvo
zdravotníctva pri liekoch a osvedčil sa.
Pri pomôckach o ňom však zatiaľ
neuvažuje.
Pri pohľade na peknú ženu muži dočasne hlúpnu, naopak toto pravidlo neplatí
19. 6. 2009
Vedci tvrdia, že muži pri pohľade na peknú ženu hlúpnu! Aspoň dočasne. Vedci z univerzity Radboud v holandskom meste Nijmegen sledovali intelektuálne schopnosti študentov krátko potom, ako ich dali dokopy s krásnymi ženami. Výsledok meraní ukázal, že tesne po stretnutí nevedeli študenti naplno rozmýšľať. U žien to pravidlo pri pekných mužoch neplatilo.
To by mohlo vysvetľovať, prečo muži na vysokých školách
nedosahujú také dobré výsledky ako ženy.
Štúdie sa zúčastnilo 50
študentov a 60 študentiek. Zúčastnení
sa museli medzi sebou rozprávať a následne vyriešiť skúšobné testy.
Tie ukázali, že mužská časť testovaných osôb bola výrazne negatívne ovplyvnená
stretnutím so ženami, ktoré sú považované za atraktívne. Muži boli zaujatí tým, aby vzbudili dojem.
To pravdepodobne veľmi výrazne ovplyvnilo
ich výkonnosť. Ženy, ktoré sa testu tiež zúčastnili, naopak neboli
stretnutím s atraktívnymi mužmi vôbec negatívne ovplyvnené.
Za mesačný paušál dostanete hudbu do sýtosti
16. 6. 2009
Na obchodný trh prichádza jedna z firiem s ponukou zaplatiť drobný mesačný paušál a sťahovať hudbu do sýtosti. Skladby budú vo formáte MP3 a bude ich možné prehrávať na všetkom, čo si s týmto formátom poradí. Internetisti sa tak môžu dočkať toho, o čom snívajú už roky.
Namiesto platieb za stiahnuté skladby a albumy, zaplatia iba mesačný poplatok,
za ktorý budú môcť počúvať čokoľvek - či už na svojom počítači, v mobile,
vreckovom prehrávači či HiFi systéme.
Ak sa tento krok stretne s pozitívnym
ohlasom, svoje doterajšie návyky a
obchodné stratégie budú musieť prehodnotiť aj hudobné vydavateľstvá.
Hoci fyzickým nosičom už dávno odzvonilo,
firmy doposiaľ nenaskočili na digitálny
internetový vlak v takom rozsahu, aký sa od nich očakával. Zopár úspešných
obchodov s hudbou, ktoré je možné spočítať na prstoch rúk stačiť nebude.
Už teraz je isté, že sa chystá niečo veľké, čo
by v hudobnom priemysle mohlo konečne spôsobiť revolúciu.
Vodičov čakajú v lete kolóny
15. 6. 2009
Rozširovanie a výstavba diaľnic a úprava vozoviek v mestách spôsobujú kolóny a nervozitu vodičov. Dopravné komplikácie v letných mesiacoch môže spôsobiť aj výstavba elektronického mýtneho systému.
Do
akej miery stavbári zvládnu bratislavských vodičov, sa ukáže na ceste z Lamača do Záhorskej Bystrice už v
júli.
Dopravným obmedzeniam sa pri stavbe mýtneho
systému vyhnúť nedá, ale na Slovensku budú v porovnaní so susednými krajinami
výrazne v menšom rozsahu. Predpokladá sa, že plynulosť premávky sa naruší len
minimálne. Firma, ktorá ho stavia, tak bude robiť v čase, keď sa jazdí
najmenej. Prerušená premávka v jednom smere jazdy by nemala presiahnuť 20
minút.
Mýtne brány by mali byť umiestnené na
nasledujúcich miestach:
Záhorská Bystrica - Lamač
Bratislava - Petržalka - Slovenskomaďarská
hranica
Senec - Trnava - Modranka
Liptovský Peter - Hybe
Budča - Zvolen
Šaca - Košice - Poľov.
Slovensko bude mať satelitný systém na báze
GPS komunikácie, ktorý nevyžaduje až toľko cestných stavieb. Doprava sa na
všetkých diaľniciach a rýchlostných cestách zabrzdí len na šiestich úsekoch.
Treba však počítať aj s obmedzeniami na
cestách prvej triedy.