Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Pričína dnešnej krízy je vraj len v našich hlavách
17. 3. 2009
Domnievajú sa to aj veľmi múdri ekonómovia, ba i naši vládni činitelia. Vraj je to len kríza dôvery, nie systému.
Výroba a obchod,
dimenzované na výrobu a predaj tovaru, na ktorý zarobíme o 30 rokov sú v
poriadku. Taký je systém. A naše mozgy sú choré, ak sa obávame kupovať za
peniaze, ktoré zarobíme za 40 či 60 rokov. Na taký dlhý čas sa nám však už
banky obávajú požičiavať peniaze, i napriek tomu, že v prípade našej
solventnosti (a dlhovekosti) by na úrokoch zarobili ešte viac.
Terapia na obnovu boomu je vraj teda v našich hlavách. Keď
začneme znovu masovo kupovaťakcie kryté majetkom z dvoch percent, za nedávnych
sto, ešte lepšie stodvadsať percent v dôvere, že ich cena ešte vzrastie. Keby
nám banky dôverovali a požičiavali na 40 rokov. Keby sme si pôžičky brali
nielen na nehnuteľnosti a na autá, ale aj na dovolenky, na svadby, na darčeky
blízkym. Vtedy by sa systém rozhýbal a raz-dva by bolo po kríze.
Vo viere v takýto
medikament by nás mohla utvrdiť napríklad cirkev a vhypnotizovať nám dôveru v
takéto riešenie. Spomeňme si na legendárneho Kašpirovského?
(Zdroj: PRAVDA, Martin Hric)
Seattle Post-Intelligencer vychádza už len na internete
17. 3. 2009
Americký denník, známy pod skratou P-I, ktorý má za sebou 146-ročnú minulosť, vyšiel dnes v tlačenej verzii naposledy.
Periodikum vo vlastníctve Hearst Corporation uzavrelo minulý rok so stratou 14 miliónov dolárov,
čo viedlo majiteľov k rozhodnutiu predať ho. Kupec sa však nenašiel, takže 10.
marca padlo definitívne rozhodnutie
zachovať denník iba v
internetovej podobe.
On-line vydanie bude ponúkať čitateľom príspevky občanov Seattlu a okolia,
komentáre, fotogalérie a blogy.
Z doterajších 165 zostane v redakcii iba 20 ľudí.
K takémuto kroku amerického denníka došlo po prvýkrát v histórii.
Natankuj.sk ponúka kartu prvej pomoci
16. 3. 2009
Podľa nového zákona musí mať každý v autolekárničke povinnú kartu prvej pomoci. Portál natankuj.sk ju ponúka na stiahnutie.
Kartu
prvej pomoci si však treba zalaminovať. Podľa zákona musí byť vyrobená z
vodevzdorného a prachuvzdorného materiálu tak, aby bola počas celej doby používania lekárničky
zachovaná jej čitateľnosť.
Kleopatra mohla mať predkov aj z Afriky
16. 3. 2009
Vyplýva to z britského dokumentárneho filmu, ktorého premiéra sa uskutoční tento mesiac. Vedci boli dlho presvedčení, že korene bývalej kráľovnej Egypta sú grécke.
Po objavení
predpokladaných telesných pozostatkov jej sestry v Turecku však začal prevládať
názor, že obidve sestry sú čiastočne aj
afrického pôvodu.
S využitím modernej techniky došli vedci k záveru, že v hrobke v starovekom
meste Efez v Malej Ázii sa našli telesné pozostatky princeznej Arsinoé,
zavraždenej na rozkaz jej sestry Kleopatry. Výsledky antropologickej a
architektonickej analýzy hrobky, obhliadky mŕtvoly a rekonštrukcia tváre
umožňujú podľa archeologičky uskutočňujúcej výskum vyvodiť záver, že sestry
mali africkú matku.