Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Poistiť už možno aj zorganizovanie pohrebu
9. 9. 2009
Poistka zabezpečí okrem iného vybavenie potrebnej dokumentácie, asistenčné služby, ako napríklad právne či daňové poradenstvo.
Jedna z poisťovní pôsobiacich na Slovensku dokonca umožňuje takéto poistenie ako samostatnú poistku.
Hlavným predmetom takejto poistky je organizácia a prefinancovanie pohrebu. Poistka zabezpečí okrem iného vybavenie potrebnej dokumentácie, asistenčné služby, ako napríklad právne či daňové poradenstvo pre riešenie pozostalosti, ale aj zabezpečenie prípadnej psychologickej pomoci pozostalým.
Právomoci mestskej polície v súvislosti s vykonávaním cestnej kontroly
7. 9. 2009
Mnohí motoristi nemajú jasno v tom, či ich môže kontrolovať obecná polícia. Väčšina vie, že za nesprávne parkovanie obecní policajti môžu rozdávať "papuče". Podľa zákona o obecnej polícii (zákon č. 564/1991 Zb.), v ktorom sú popísané práva a povinnosti členov obecných polícií, v stanovených prípadoch môžu obecní policajti kontrolovať aj vodičov motorových vozidiel.
§ 3 zákona č. 564/1991 Zb.:
(1) Obecná polícia
f) objasňuje priestupky, ak tak ustanovuje osobitný predpis, prejednáva v blokovom konaní priestupky ustanovené osobitným predpisom a priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky spáchané neuposlúchnutím pokynu vyplývajúceho
1. z dopravnej značky zákaz zastavenia, zákaz státia, zákaz vjazdu, zákaz odbočovania, zákaz otáčania, prikázaný smer jazdy, prikázaný smer obchádzania, vyhradené parkovisko, obytná zóna, pešia zóna, školská zóna, zóna s dopravným obmedzením a parkovisko,
2. zo všeobecnej úpravy cestnej premávky, ktorou sa zakazuje zastavenie, státie a vjazd vozidiel...
Z platného zákona vyplýva, že mestskí policajti majú právo zastaviť auto, ktoré vošlo do zákazu vjazdu a takisto udeliť aj pokutu.
§ 8 zákona č. 564/1991 Zb.:
1) Príslušník obecnej polície pri plnení úloh je oprávnený
b) ukladať a vyberať v blokovom konaní pokuty za priestupky [§ 3 ods. 1 písm. f"> zistené pri plnení úloh,
f) zastavovať vozidlá, ak vodič vozidla spáchal priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, ktorý je oprávnený prejednať v blokovom konaní podľa § 3 ods. 1 písm. f), alebo ak ide o vozidlo, po ktorom bolo vyhlásené pátranie.
Príslušník obecnej polície teda za istých okolností môže zastavovať autá, ktorých vodiči porušili dopravné predpisy. Príslušníci obecnej polície tiež môžu zisťovať totožnosť priestupcu a uložiť mu pokutu za priestupky vymenované v § 3. Iné priestupky nesmú riešiť priamo, ale môžu ich nahlásiť štátnej polícii.
Mestský alebo obecný policajt sa nesmie vyhrážať zadržaním dokladov a ani ich zadržať. Môže si vypýtať doklad totožnosti, teda občiansky preukaz.
§ 9 zákona č. 564/1991 Zb.:
(1) Príslušník obecnej polície je oprávnený vyzvať osobu
a) pristihnutú pri spáchaní priestupku,
b) od ktorej je požadované vysvetlenie podľa § 10 ods. 1, alebo ak ide o hľadanú osobu, aby preukázala svoju totožnosť; osoba je povinná výzve vyhovieť.
(2) Ak odmietne osoba uvedená v odseku 1 preukázať svoju totožnosť alebo ak ju nemôže preukázať ani po predchádzajúcom poskytnutí potrebnej súčinnosti na preukázanie svojej totožnosti, je príslušník obecnej polície oprávnený predviesť takúto osobu na útvar obecnej polície za účelom zistenia jej totožnosti.
Vládny návrh zákona o štátnej službe
7. 9. 2009
Aktuálne platný zákon o štátnej službe ustanovuje, že každé voľné miesto v štátnej službe okrem tých, čo sú menované ako politické, sa musí obsadiť výberovým konaním. Poradie, ktoré stanoví komisia, je pre úrad záväzné.
Tie isté ustanovenia obsahuje aj nový zákon. Majú však platiť len pre vedúcich zamestnancov. Pre ostatných zamestnancov má stačiť len tzv. výber. Výber je nový mechanizmus, ktorý zákon obsahuje. Návrh zákona umožňuje obsadiť miesto vedúceho zamestnanca aj presunom iného vedúceho zamestnanca.
Zákonom sa budú poslanci zaoberať na schôdzi, ktorá začne v utorok.
Prvá pomoc pri uštipnutí vretenicou po novom
4. 9. 2009
Ak dôjde k takémuto úrazu, treba postihnutého upokojiť, zabezpečiť, aby sa čo najmenej hýbal, znehybniť mu postihnuté miesto, dávať mu veľa piť a urýchlene zabezpečiť odvoz do nemocnice.
Lekári už neodporúčajú aplikovať staré "osvedčené" postupy prvej pomoci po uhryznutí vretenicou.
Uhryznutia sú nebezpečnejšie pre deti, starších a chorých ľudí.
Každá nemocničná lekáreň je povinná mať sérum proti hadiemu jedu (antidotum). Rezervnú zásobu séra má Národné toxikologické informačné centrum.
Podľa lekárky však dospelý zdravý človek väčšinou zvláda stav aj bez podania antidota. Po uhryznutí najčastejšie dochádza k poruchám zrážanlivosti krvi, ale to zvyčajne po čase odznie.