Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Microsoft ponúka bezplatný antivirus
6. 10. 2009
Tento vírus podľa testov odstráni až 98 % všetkých vírusov. Ide o bezplatný antivírusový program Security Essentials, ktorý ponúka takmer rovnaké funkcie ako konkurencia. Nestojí však desiatky eur ročne, ale je kompletne zadarmo.
Veľa ľudí vo svete nemá ochranu pred vírusmi. Britská firma CliffEvans preto chcela, aby mal každý užívateľ internetu k dispozícii aspoň niečo.
Podľa nezávislého testu nemeckej av-test.org antivírusový program obstál. Z polmiliónovej vzorky škodlivých kódov odhalil viac ako 98 % a spomedzi adwarov a spywarov viac ako 90 %. Problémy sa našli iba v dynamickej detekcii vírusov. Tú však podľa autorov neobsahujú ani ostatné čisto antivírusové riešenia. Podľa testu bol program tiež „nadpriemerne rýchly“.
Konkurencia tvrdí, že program je len „oklieštenou verziou“ toho, čo poskytujú platené verzie konkurencie. Antivírusový program Security Essentials sa nebude dodávať priamo s Windowsami, ani nebude automaticky inštalovaný pri aktualizáciách systému. Možno ho stiahnuť zo stránky Microsoftu.
Obchádzky a dopravné obmedzenia na komunikácii R1 Bratislava – Nitra
6. 10. 2009
Do piatku bude úplne uzavretý jeden z najvyťaženejších dopravných úsekov na Slovensku – rýchlostná komunikácia R1 Bratislava – Nitra.
Cestári kvôli výstavbe juhovýchodného obchvatu mesta zbúrajú most nad cestou pri obci Lehota. Vodiči, smerujúci z Nitry do Bratislavy a späť, by mali počítať s dlhým zdržaním. Ide o komunikáciu s hustou premávkou – približne 30 tisíc áut za 24 hodín.
Z hlavého mesta do Nitry sa teraz dá dostať cez okolité obce – Veľké Zálužie, Lehotu a Kynek. Ak budú podmienky priaznivé, pätnásťkilometrový úsek, ktorý zvyčajne trvá štvrť hodiny, sa teraz predĺži asi o 5 až 10 minút.
Opačná cesta z Nitry do Bratislavy je odklonená ešte pred výjazdom na R1 smerom na obce Rišňovce a Báb. Na rýchlostnú komunikáciu sa trasa cez dediny napojí až po 23 kilometroch, čo môže byť viac o 25 až 40 minút.
Vodiči by však nemali v čase výluky počítať so zhovievavosťou polície. Cestný zákon aj počas uzávierky platí rovnako, ako počas normálnej premávky.
Obchádzky (od 5. 10. do 9. 10.)
Cesta Bratislava – Nitra cez obce: Veľké Zálužie, Lehota, Kynek – obchádzka 14 km, časová strata 5 až 15 minút.
Cesta Nitra – Bratislava cez obce: Rišňovce, Rumanová a Báb – obchádzka 23 km, časová strata 25 až 40 minút.
Cesta Nitra – Bratislava cez Hlohovec – obchádzka 44 km, časová strata 15 minút.
Vládni zamestnanci v Amerike nesmú za volantom esemeskovať
2. 10. 2009
Americký prezident Barack Obama vládnym zamestnancom zakázal posielať SMS v služobných autách. Podľa neho je to nebezpečné pre vodiča aj ostatných. Americký minister dopravy túto činnosť označil za skutočnú epidémiu.
Federálna vláda USA má takmer tri milióny zamestnancov. Podľa odborníkov je posielanie SMS počas jazdy nebezpečné. Dôkazom toho sú aj nedávne smrteľné nehody, pri ktorých vodiči nabúrali, keď esemskovali. Štatistiky ukazujú, že pre esemeskovanie za volantom zahynulo 5800 ľudí a zranilo sa 515 000 osôb. Zákaz sa netýka len SMS, ale aj posielania e-mailov alebo prijímania informácií o navigácii.
Taxikári porušujú predpisy
1. 10. 2009
Kontroly zistili, že viac ako polovica kontrolovaných taxislužieb porušuje predpisy. O výsledkoch júnovej kontroly informoval hovorca ministerstva dopravy. Kontrolu ministerstvo uskutočnilo po sťažnostiach nespokojných zákazníkov taxislužieb.
K najčastejším prehreškom patrilo chýbajúce označenie dopravcu a sadzieb cestovného na vozidle. Ďalší taxikári nemali v poriadku technickú a emisnú kontrolu. Kontrola odhalila tiež taxikárov, ktorá si počas prepravy klienta nezapli taxameter.
U kontrolovaných 345-ich dopravcov, zistili pracovníci ministerstva až 409 prípadov porušení zákona o cestnej doprave. Do kontroly boli zapojení aj inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie a krajských živnostenských úradov.