Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Zmluvné vzťahy v športe po novom
2. 5. 2023
Vo vzťahu k úprave športovej reprezentácie sa plánuje od 1. 9. 2023 novým zákonom o športe vypustiť viaceré ustanovenia z dôvodu, že sa ich úprava ponecháva na samotné zväzy ako nominujúce subjekty.
Po novom by sa mali upraviť zmluvné vzťahy, pričom najväčšia zmena spočíva v zjednodušení právnej úpravy, navrhuje sa upraviť postavenie profesionálnych športovcov v zmluvnom vzťahu so športovou organizáciou na základe osobitného vzťahu medzi klubom a športovcov podľa zmluvy “sui generis”, pričom sa zachovávajú v čo najväčšej miere práva športovcov tak, aby sa ich postavenie približovalo postaveniu zamestnanca a existovala jedna typová zmluva. Vypúšťa sa tiež zmluva o príprave talentovaného športovca s cieľom zrušiť inštitút talentovaného športovca vzhľadom na jeho neurčitosť, ktorú ukázala aplikačná prax. Upravuje sa aj možnosť, aby amatérski športovci boli odmeňovaní príležitostne, ak nemajú príjmy ani zo závislej činnosti a ani zo sústavného vykonávania samostatnej zárobkovej činnosti ako profesionálni športovci.
Pri sponzorskej zmluve sa navrhuje zjednodušiť vzťah medzi sponzorom a sponzorovaným a nevyžadovať zverejňovanie priebežného používania sponzorského zákonom, keďže ide o súkromnoprávny vzťah. Navrhuje sa tiež zmena vo vzťahu k právu na prístup k spravodlivosti v oblasti športu v súvislosti so spormi zo športovej činnosti. Tie zväzy, ktoré nemajú kapacitu vytvoriť si vlastné orgány na riešenie sporov, sa môžu spojiť s inými zväzmi alebo využiť rozhodcovský súd. Zároveň sa navrhuje, aby sa osoba, ktorej sa predmetné rozhodnutie týka, mohla po vyčerpaní všetkých prostriedkov na zabezpečenie spravodlivosti v pôsobnosti orgánov na riešenie sporov podľa predpisov národného športového zväzu alebo národnej športovej organizácie, domáhať svojich práv na súde.
Navrhuje sa zároveň upraviť aj postavenie a pôsobnosti hlavného kontrolóra športu, s jednoznačne vymedzenými kompetenciami a zodpovednostnými vzťahmi.
V súvislosti s financovaním športu sa príspevok na národný športový projekt mení na príspevok na plnenie úloh verejného záujmu.
K
Technická normalizácia
1. 5. 2023
Aktuálne znenie zákona č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení neskorších predpisov neumožňuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky poveriť vykonávaním činností v oblasti technickej normalizácie inú právnickú osobu.
Z dôvodu, že tento súčasný model fungovania technickej normalizácie nedokáže pružne reagovať na potreby a požiadavky verejnosti, cieľom návrhu zákona, ktorý by mal nadobudnúť účinnosť 1. septembra 2023, je vytvoriť legislatívne podmienky pre možnosť úradu poveriť vykonávaním niektorých alebo všetkých činností slovenského národného normalizačného orgánu inú právnickú osobu. V prípade poverenia právnickej osoby vykonávaním všetkých činností slovenského národného normalizačného orgánu nadobúda, podľa návrhu zákona, poverená právnická osoba dňom oznámenia Európskej komisii postavenie slovenského národného normalizačného orgánu. Tvorbe návrhu zákona predchádzala aj analýza fungovania technickej normalizácie v ostatných členských štátoch Európskej únie, kde je štandardom, že technická normalizácia je oddelená od orgánu štátnej správy. Cieľom návrhu zákona je aj úprava základných pojmov a ďalšie zmeny, ktorých potreba vykonania vyplynula z aplikačnej praxe.
K
Nový zákon o športe je na obzore
1. 5. 2023
Cieľom návrhu nového zákona o športe je úprava v nadväznosti na potreby aplikačnej praxe a skúsenosti zväzov tak, aby sa zákon celkovo zjednodušil a aby sa zlepšila jeho prehľadnosť a zrozumiteľnosť, aby sa regulovali len nevyhnutné oblasti, najmä v rámci súťažného športu a došlo k zníženiu administratívnej záťaže, aby došlo vo viacerých oblastiach k zvýšeniu transparentnosti a aby došlo k zjednodušeniu systému zmluvných vzťahov.
Navrhuje sa novým spôsobom upraviť subjekty v športe, športovca, športového odborníka, športový klub, športový zväz a členov medzinárodných športových organizácií, ktoré boli doposiaľ upravené ako národné športové organizácie. Návrhom sa zvyšuje transparentnosť rokovaní orgánov s rozhodovacou právomocou. Navrhuje sa tiež upraviť novým spôsobom konflikt záujmov, pretože doterajšie znenie bolo predmetom sporov a nejednotného výkladu.
Zákon umožňuje stať sa národným športovým zväzom pri splnení zákonom ustanovených podmienok aj takým športovým zväzom s výlučnou pôsobnosťou na území SR pre športy, ktoré nie sú uznané medzinárodným olympijským výborom alebo ich medzinárodná športová federácia nie je členom Svetovej asociácie medzinárodných športových federácií. Zákon upúšťa od regulácie športu pre všetkých, čím sa upúšťa od nadmernej regulácie a financovanie a rozvoj športu pre všetkých sa výrazne zjednodušia. Návrh zákona zároveň umožňuje ministerstvu školstva poskytovať finančné prostriedky na šport pre všetkých.
K
Idete do cloudu? A je to bezpečné?
28. 4. 2023
Kyberbezpečnostné incidenty sú si podobné, či už sú v cloude, alebo v susednej miestnosti. A rastie to. Aj incidenty, aj cloud.
Košický maratón oslávi tento rok storočnicu a do cloudu šiel pred desiatimi rokmi. „Pri organizácii najstaršieho európskeho maratónu spracovávame množstvo dokumentov, tisíce e-mailov a prevádzkujeme aj registračný systém pre bežcov,“ predstavuje Maratónsky klub manažérka Miriam Kopcsayová.
Aj tu si organizátori uvedomujú, že ak robia svetové športové podujatie, ľudia očakávajú kvalitnú komunikáciu na úrovni dnešnej doby, či už sú zo zahraničia, alebo domáci priaznivci.
Organizátori v Košiciach sa preto namiesto riešenia IT problémov venujú podujatiu. Sprísňujúca sa legislatíva o ochrane osobných údajov iba potvrdzuje ich rozhodnutie.
Začali so službami Microsoft 365 a očarilo ich, že „e-maily sa konečne prestali strácať“. Táto skúsenosť ich presvedčila na používanie Sharepointu, kde majú uloženú väčšinu dokumentov a testujú tímovú spoluprácu. Cez formuláre zisťujú spokojnosť s podujatím a pravidelne dostávajú odpovede od tisícov bežcov. Aj masívny registračný systém zakotvil na virtuálnom serveri.
Hovoríte si, čo by už hackeri mali z napadnutia systémov, keď niekto organizuje športové po-dujatie? Miriam Kopcsayová rázne odpovedá: „Nie sme na nejakom oddelenom ostrove a plošné útoky môžu zasiahnuť naše systémy takisto ako iné organizácie a firmy.“
Cloudové služby na Slovensku do významnej miery využívajú najmä banky a firmy z finančníctva a obchodu. Mnohé pobočky zahraničných firiem „sú doslova tlačené migrovať prevádzku do určitého typu cloudu, aby boli kompatibilné so zvyškom sveta“...
J