Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Operátora bude možné zmeniť v priebehu jedného pracovného dňa
25. 11. 2009
Európski spotrebitelia budú mať právo zmeniť v priebehu jedného pracovného dňa operátora pevnej alebo mobilnej siete pri uchovaní rovnakého telefónneho čísla. Spotrebiteľom budú operátori musieť umožniť podpis zmluvy, ktorej platnosť nepresiahne 12 mesiacov.
To sú len niektoré z nových pravidiel, ktoré včera schválil Európsky parlament ako reformný „telekomunikačný balíček“. Pravidlá začnú platiť o rok a pol. Reforma EÚ v oblasti telekomunikácií prinesie lepšie a lacnejšie pevné, mobilné a internetové služby a rýchlejšie pripojenia na internet pre všetkých Európanov a posilní hospodársku súťaž na európskych trhoch telekomunikácií.
České železnice budú mať vlastnú taxislužbu
23. 11. 2009
V prvej etape zavádzania bude takáto služba len v Prahe, Brne a Ostrave. V týchto mestách bude cestujúcich voziť taxislužba s logom Českých dráh ČD).
Cestovné lístky na taxíky sa podľa chystaného projektu budú predávať v pokladniach železničných staníc. Východiskovým miestom pre túto taxislužbu budú práve železničné stanice.
Výhodou ponúkanej služby sa stane nielen garantovaná cena na základe tarifných pásem, ale aj jednoduchý doklad, ktorý napríklad zamestnanci po služobnej ceste ľahšie vyúčtujú svojmu zamestnávateľovi.
České dráhy teraz analyzujú trh taxislužieb a onedlho by sa mali začať aj prvé rokovania s potenciálnymi záujemcami. Podmienky tendra vyplynú z týchto rozhovorov.
ČD uvažujú aj o novej službe školám pri organizovaní výletov. Autobus by žiakov odviezol na najbližšiu stanicu a odtiaľ by pokračovali vlakom do stanice, v ktorej by mohli presadnúť na ďalší autobus, ktorý by ich odviezol do cieľa výletu.
Zbraňová amnestia má zelenú
23. 10. 2009
Schválený návrh novely zákona o strelných zbraniach a strelive zavádza 2. kolo tzv. zbraňovej amnestie, ktoré má trvať od 1. novembra 2009 do 31. mája 2010. Počas tohto obdobia za dobrovoľné odovzdanie nelegálne držanej zbrane alebo streliva nebude hroziť stíhanie za nedovolené ozbrojovanie. Podľa rezortu vnútra by sa tým počet nelegálne držaných zbraní a streliva mal znížiť. Zároveň by sa mala uľahčiť identifikácia zbraní, ktoré mohli byť použité v súvislosti s páchaním trestnej činnosti.
Občania pri prvej zbraňovej amnestii v SR v rokoch 2005-2006 odovzdali celkovo 3490 zbraní. Tento inštitút úspešne zaviedli aj v Českej republike, kde sa osvedčil už trikrát.
Podľa novely sa odovzdaná zbraň bude musieť najskôr podrobiť skúmaniu, či ňou nebol spáchaný trestný čin. Ak sa potvrdí, že zbraň pri trestnej činnosti nebola použitá, ten, kto ju odovzdal, bude môcť požiadať o jej zaevidovanie. Žiadosť bude možné podať na ktoromkoľvek policajnom útvare. V prípade, že o zaevidovanie zbrane nikto nepožiada, zbraň sa stane vlastníctvom štátu. O zlegalizovanie zbrane bude možné požiadať o do dvoch mesiacov od oznámenia výsledku expertízy.
Novela zákona o zbraniach a strelive reaguje tiež na nález Ústavného súdu o protiústavnosti niektorých ustanovení zákona. Napríklad ruší osobitnú komisiu na posúdenie bezúhonnosti a spoľahlivosti a definuje konkrétne trestné činy, ktoré majú za následok stratu bezúhonnosti pre vydanie zbrojného preukazu alebo licencie.
Ľudská činnosť má aktuálny vplyv na klímu
23. 10. 2009
Pri skúmaní sedimentov na dne jazera v kanadskej Arktíde sa podporil záver o aktuálnom vplyve ľudských činností na klímu. V časopise Proceedings of the National Academy of Sciences to oznámili desiati vedci z USA a Kanady.
Dnes asi štyridsaťhektárové a deväť metrov hlboké jazero CF8 sa nachádza niekoľko sto kilometrov západne od Grónska pri dedine Clyde River na východnom pobreží Baffinovho ostrova. Sedimenty tam boli uložené v posledných dvoch ľadových a troch medziľadových dobách, čím zasahujú o osemdesiattisíc rokov hlbšie do minulosti ako obdobné grónske údaje.
V sedimentoch, ktorých vek dosahuje až 200-tisíc rokov, vedci skúmali predovšetkým chemické zloženie hornín a zvyšky rias a hmyzu. Pri tomto skúmaní preukázali nedávne biologické a chemické zmeny v životnom prostredí tohto arktického jazera, ktoré za celých posledných dvestotisíc rokov nemajú precedens.
Zmeny jazerného prostredia počas posledných tisícročí súviseli s prírodnými cyklami klimatických zmien, aké vyplývajú z periodických zmien obežnej dráhy Zeme okolo Slnka a sklonu rotačnej osi Zeme. K zmenám došlo okolo roku 1950. Podľa fáz prírodných cyklov malo vtedy prísť ochladenie. Došlo však k pravému opaku. Podľa vedcov sú viditeľné jasné dôkazy otepľovania jedného z najodľahlejších miest na Zemi v čase, keď sa Arktída vplyvom prírodných procesov mala ochladzovať. V súčasnosti je Zem v okamihu letného slnovratu na severnej pologuli približne o milión kilometrov ďalej od Slnka, ako bývala na začiatku nášho letopočtu.
Vedci zistili aj ďalšie skutočnosti. Napríklad úplné vymiznutie dvoch druhov pakomárov a obrovské rozmnoženie istého druhu rozsievok (drobných rias). Za najpravdepodobnejšiu príčinu tohto stavu vedci považujú umelé emisie skleníkových plynov, ktoré v ostatných desaťročiach „prebili“ prírodný ochladzovací trend.