Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Predaj áut v Nemecku ožil vďaka elektromobilom po dvojročnom poklese
6. 1. 2023
Podľa KBA v roku 2022 bolo v najväčšej európskej ekonomike zaregistrovaných celkovo 2,65 milióna vozidiel, čo predstavuje nárast o 1,1 percenta oproti predchádzajúcemu roku.
Predaj nových áut v Nemecku minulý rok mierne vzrástol po dvoch rokoch výrazných poklesov, ktoré spôsobili pandémia nového koronavírusu a problémy v dodávateľských reťazcoch. Ukázali to v stredu údaje Spolkového úradu pre motorové vozidlá (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA). Informujeme o tom na základe správy AFP.
Podľa KBA v roku 2022 bolo v najväčšej európskej ekonomike zaregistrovaných celkovo 2,65 milióna vozidiel, čo predstavuje nárast o 1,1 percenta oproti predchádzajúcemu roku.
A zatiaľ čo predaj benzínových áut v minulom roku klesol o 11,2 percenta a naftových o 9,9 percenta, v prípade elektromobilov sa prudko zvýšil. Celkovo bolo vlani v Nemecku zaregistrovaných 470 559 vozidiel na batérie, čo predstavuje nárast o 32,2 percenta. A v súčasnosti sa tieto autá podieľajú 17,7 percenta na predaji nových áut v Nemecku.
V
Francúzsky priemysel klesol menej, než sa predpokladalo
2. 1. 2023
Index nákupných manažérov pre francúzsky výrobný sektor v decembri stúpol na 49,2 bodu zo 48,3 bodu, uviedla firma S&P Global a revidovala svoj prvý odhad.
Francúzsky priemysel klesol na konci minulého roka menej, než sa predpokladalo. Inflačné tlaky však majú naďalej negatívny vplyv na druhú najväčšiu ekonomiku eurozóny.
Index nákupných manažérov pre francúzsky výrobný sektor v decembri stúpol na 49,2 bodu zo 48,3 bodu, uviedla firma S&P Global a revidovala svoj prvý odhad, ktorý počítal s nárastom len na 48,9 bodu. Index však zostal pod 50-bodovou hranicou, ktorá oddeľuje kontrakciu aktivity od jej expanzie.
"Pokles francúzskeho výrobného sektora pokračoval aj v decembri, keďže inflácia, spomaľovanie ekonomickej aktivity a vyššie ceny energií mali negatívny vplyv na výkon odvetvia," uviedol ekonóm S&P Global Market Intelligence Joe Hayes. Dodal, že pokles sa spomaľuje, pričom produkcia a nové objednávky sa znížili najmenej od mája, respektíve od júna. Zlepšenie podnikateľskej nálady podľa neho signalizuje, že recesia v priemysle zrejme nebude taká hlboká, ako sa predpokladalo.
Francúzsky štatistický úrad INSEE v polovici decembra uviedol, že v poslednom štvrťroku 2022 počíta s medzikvartálnym poklesom hrubého domáceho produktu o 0,2 percenta.
V
Tento rok bol pre slovenských poľnohospodárov mimoriadne náročným
27. 12. 2022
Vo veľmi krátkej dobe museli agropotravinári čeliť faktorom, ktoré dovtedy nepoznali. Doznievali dôsledky pandémie koronavírusu a vo februári sa začala vojna na Ukrajine s obrovským vplyvom.
Rok 2022 bol pre slovenských poľnohospodárov mimoriadne náročným rokom. Uviedla to Jana Holéciová, hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.
Priblížila, že vo veľmi krátkej dobe museli agropotravinári čeliť faktorom, ktoré dovtedy nepoznali. Doznievali dôsledky celosvetovej pandémie koronavírusu a vo februári sa začala vojna na Ukrajine s obrovským globálnym vplyvom na potravinovú bezpečnosť a na vývoj cien. V roku 2022 sa preto väčšina aktivít SPPK podľa nej sústredila práve na zmierňovanie dosahov spomínaných faktorov na podnikateľské prostredie.
Zdôraznila, že SPPK vyvinula mimoriadne úsilie pri rokovaniach s vedením Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka o nastavení novej Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie na nové programovacie obdobie 2023 až 2027. "Podarilo sa nám presadiť do nového strategického plánu ciele, ktoré by mali podporiť rozvoj špeciálnej rastlinnej a živočíšnej výroby," upozornila.
Pozitívnou správou pre agrorezort je podľa jej slov citeľná zmena financovania agropotravinárskeho odvetvia z prostriedkov štátneho rozpočtu. Odškodnenie za sucho, zvýšené financovanie poľnohospodárskej produkcie a najmä potravinárskeho spracovateľského odvetvia sú tou správnou cestou, ktorou sa odvetvie musí uberať kontinuálne, nielen jeden-dva roky, pokiaľ chce zmierniť obrovský náskok (cenový a investičný) európskych producentov potravín.
V
Ruská ropa sa už obchoduje hlboko pod navrhovaným stropom Európskej únie
28. 11. 2022
Po zavedení cenového stropu bude platiť zákaz na transport, poistenie a iné služby s spojené s predajom ruskej ropy za cenu vyššiu ako stanovený limit.
Ruská ropa sa už obchoduje hlboko pod navrhovaným cenovým stropom, o ktorom sa diskutuje v Európskej únii. Uviedla to v piatok agentúra Bloomberg.
Diplomati Únie tento týždeň debatovali o strope niekde medzi 65 až 70 USD za barel (159 litrov). Očakáva sa, že tento limit zavedú všetky krajiny skupiny G7.
Ale už tento rozsah je vysoko nad súčasnou cenou ruskej ropy Ural, podľa údajov spoločnosti Argus Media. Vo štvrtok klesla napríklad cena ropy Ural na približne 52 USD (50,12 eura) za barel na dvoch kľúčových západných exportných termináloch Ruska.
Po zavedení cenového stropu bude platiť zákaz na transport, poistenie a iné služby s spojené s predajom ruskej ropy za cenu vyššiu ako stanovený limit. Cieľom cenového stropu je zabrániť Rusku financovať vojnu na Ukrajine vďaka vysokým príjmom z ropy.
Ak by bol zavedený strop v rozmedzí 65 až 70 USD za barel, Rusko by mohlo získať vyššie ceny a jeho klienti by nemali problém s prístupom k tankerom a službám spojeným s týmito obchodmi. Práve neistota v súvislosti s prepravou nákladu odstrašuje niektorých potenciálnych kupujúcich. Samotná Únia zakáže od 5. decembra takmer všetok dovoz ruskej ropy po mori.
V