Odborníci tvrdia, že veterné elektrárne sú kľúčový prvok boja s klimatickou zmenou aj pre Slovensko
26. 2. 2024
Výrobné náklady elektriny z vetra klesli a to je aj dôvod, prečo sa s nimi počíta ako s jedným z hlavných zdrojov elektriny v budúcnosť.
Veterné elektrárne sú kľúčový prvok boja s klimatickou zmenou aj pre Slovensko. Veterné elektrárne sú najlacnejšou cestou v rámci boja s klimatickou zmenou. Podľa energetického think-tanku Ember môžu aj vďaka tomu spolu so solárnymi elektrárňami prispieť až k tretine znižovania emisií oxidu uhličitého (CO2), ktoré je potrebné pre dosiahnutie globálneho cieľa zníženia teplôt o 1,5 stupňa Celzia do roku 2030. Aj na Slovensku by podľa SAPI mohli významne pomôcť zrýchliť napríklad aj dekarbonizáciu priemyslu či dopravy a zároveň znižovať náklady na boj s klimatickou zmenou.
Nákladom na boj s dôsledkom klimatickej zmeny sa v najbližších desaťročiach nevyhne podľa asociácie ani Slovensko. „Je dôležité povedať si, ktoré opatrenia sú aj v našich podmienkach najlacnejšie, a urýchliť ich zavádzanie. Veterné elektrárne jednoznačne patria do tejto kategórie, bohužiaľ, stále sa nám nepodarilo začať využívať ich potenciál,“ upozornil Ján Lacko, člen výkonného výboru SAPI.
Výrobné náklady elektriny z vetra totiž v rokoch 2010 až 2020 klesli o viac ako polovicu, a to o 55 %. „Aj to je dôvod, prečo sa s nimi počíta ako s jedným z hlavných zdrojov elektriny v budúcnosti," zdôraznil...
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Slovenské lietajúce autá: Zákazníci ich môžu čakať v roku 2020
31. 5. 2017
Prví zákazníci by lietajúce auto Aeromobil 4.0 zo Slovenska mali dostať v roku 2020.
Uviedol to na stretnutí s novinármi spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti Juraj Vaculík.Prvá generácia bude v počte 500 kusov. Zákazníci si automobil môžu objednať už od minulého mesiaca. V apríli sme spustili proces objednávok, záloh, čo je v segmente lietadiel alebo športových aut štandardný postup, pretože sa nejedná o auto zo showroomu. Výroba bude spustená v roku 2019 tak, aby prví zákazníci dostali svoje vozidlá v roku 2020," spresnil Vaculík.
Aeromobil sa podľa Vaculíka bude vyrábať určite na Slovensku. "Slovensko je krajina, kde sa produkuje najviac áut v prepočte na obyvateľa. Je skvelé, že tu máme lokalizovaných kľúčových dodávateľov, s ktorými máme zmluvy," poznamenal. Nie je preto podľa neho problém finálnu sériu vozidla vyrábať na Slovensku, pričom od dodávateľov zo SR bude na Aeromobile použitých viac ako 50 percent komponentov. Doterajšie náklady na vývoj Vaculík neuviedol. "Je to interný údaj," povedal Slovenské lietajúce auto ide do výroby. Záujemcovia si však budú musieť siahnuť poriadne do vrecka Výskumu a vývoju vozidla podľa neho pomohla aj finančná pomoc od vlády SR v celkovej sume 6 miliónov eur. "Podpora nebola malá, bola signifikantná. Aj vďaka nej sme sa dokázali posunúť tak rýchlo do súčasného štádia. Podpora štátu teda veľmi výrazne pomohla," podčiarkol.
Podľa neho sa ukázalo, že poskytnutie štátnej podpory bolo správnym krokom, pretože s vývojom sa na Slovensko podarilo prilákať množstvo veľmi kvalitných ľudí. "Aeromobil je niečo, čo je , globálne v súčasnosti už veľmi známe. Tento typ projektov je všade vo svete kombináciou partnerstva verejných a privátnych financií," dodal Vaculík s tým, že v súčasnosti pracuje vo firme v Bratislave viac ako 40 pracovníkov.
Pozemkové úpravy
29. 5. 2017
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky vypracovalo návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách.
Novela zákona sa snaží riešiť potrebou usporiadania vlastníckych a užívacích pomerov k pozemkom nachádzajúcim sa pod osídleniami marginalizovaných skupín obyvateľstva. Oproti doterajšej právnej úprave novela upravila procesné ustanovenia jednoduchých pozemkových úprav. Zároveň rieši aj problematiku, ktorá vznikla v minulosti v súvislosti so zmenou štátnej hranice. V tomto prípade novela vymedzila na podanie návrhu ústredný orgán štátnej správy, z ktorého podnetu bola zmena štátnej hranice vykonaná, pričom ústredný orgán štátnej správy je povinný si zabezpečiť na vykonanie pozemkových úprav finančné prostriedky zo svojej rozpočtovej kapitoly. Vyrovnanie sa poskytne iba v pozemkoch, ktoré poskytuje Slovenský pozemkový fond alebo správca, pričom vlastníkom sa poskytnú nové pozemky v rovnakej výmere a druhu pozemku, ako mali pozemky, ktoré prešli na územie iného štátu.
Podpora verejného zdravia
24. 5. 2017
Zmenou v zákone č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia predložilo Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky nový všeobecne záväzný právny predpis o požiadavkách na kvalitu pitnej vody a jej kontrolu.
Návrh zákona obsahuje okrem základných požiadaviek a povinností, ktoré ustanovuje smernica, najmä pojmy, kompetencie orgánov štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva a povinnosti dodávateľov pitnej vody. V návrhu zákona sa zavádza pojem „manažment rizík pri zásobovaní pitnou vodou“, ktorý patrí k základným pojmom pri presadzovaní nového prístupu pri zásobovaní pitnou vodou. Kvalitu dodávanej pitnej vody môžu významnou mierou ovplyvniť aj výrobky, prichádzajúce do kontaktu s pitnou vodou, preto sa upravila problematika výrobkov, používaných pri výrobe a distribúcii pitnej vody a chemických látok, ktoré sa používajú pri úprave pitnej vody.
Rýchlejšie IC-čka a SMS lístky vo vlakoch
22. 5. 2017
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od 11. júna 2017 chystá vo vlakovej doprave viaceré veľké zmeny.
nterCity vlaky na trati Bratislava - Košice od tohto termínu pôjdu rýchlejšie. Po novom totiž nebudú takzvané ICéčka zastavovať v Štrbe. „Stanica Štrba nám z celej trasy IC vlakov vyšla ako najmenej vyťažená, a to ako z hľadiska počtu cestujúcich, tak aj z hľadiska tržieb,“ vysvetľuje Karol Martinček, člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK. Železnice tak avizujú skrátenie o 15 minút. Okrem toho má byť obnovená priama denná linka Bratislava - Košice južnou trasou cez Zvolen. Ďalšou veľkou zmenou sú esemes lístky, ktorých používanie sa rozširuje a zjednodušuje. 11. júna bude spustená celoslovenská služba pre všetky osobné vlaky, s výnimkou tatranských zubačiek a električiek. Osobné vlaky pritom tvoria viac ako 80 percent všetkých vlakov, ktoré ZSSK prevádzkuje. Cestujúci takýto lístok získa poslaním SMS na číslo 2255. Tatranský SMS lístok zostáva v platnosti s číslom 2233. "Cestujúci budú mať na výber 20-minútový SMS lístok za 1,30 eur, 60-minútový lístok za 2,50 eur alebo 180-minútový lístok na bezplatnú prepravu za 0,30 eur," píše sa v tlačovej správe železníc. Esemes lístky majú byť dostupné pre zákazníkov všetkých slovenských operátorov a ZSSK taktiež avizuje, že k dispozícii bude aplikácia s názvom Slovakrail SMS lístok.
zdroj: hnonline.sk