Od júla začne platiť nový zákon na ochranu kupujúcich
16. 5. 2024
Zákon vstúpi do platnosti už na začiatku júla. Obchodníci vítajú jasné pravidlá, ktoré sa už uplatňujú aj v iných krajinách. Fiktívna zľava, ktorá v skutočnosti nepredstavuje zníženie ceny, alebo podľahnutie klamlivým predajný praktikám. Od júla dostanú kupujúci možnosti, ako sa voči týmto praktikám účinnejšie brániť. Koncom minulého mesiaca totiž Národná rada Slovenskej republiky schválila nový zákon, ktorý má lepšie chrániť koncových spotrebiteľov.
Začne platiť od 1. júla a pre ľudí má priniesť rozšírenú ochranu pri nakupovaní. Väčšina noviniek prichádza zo smerníc EÚ. „Schválením zákona o ochrane spotrebiteľa sme urobili dôležitý krok smerom k zvýšeniu ochrany zraniteľných skupín spotrebiteľov. Predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu na 30 dní v situáciách, kedy dochádza k uzatváraniu zmlúv počas nevyžiadanej návštevy obchodníka v domácnosti alebo počas predajných prezentačných akcií, je významným opatrením na ochranu spotrebiteľských práv,“ uviedla ministerka hospodárstva SR Denisa Saková.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Ceny ropy smerujú nadol
17. 12. 2021
Ceny ropy v piatok klesli a k poklesu smerujú aj za celý týždeň. Náladu na trhoch tento týždeň ovplyvnil najmä nový variant koronavírusu omikron, keďže vo viacerých krajinách bol zistený zvýšený počet infikovaných týmto variantom. To vyvolalo obavy z nových obmedzení a poklesu dopytu po rope.
Cena severomorskej ropnej zmesi Brent s dodávkou vo februári dosiahla do skorých ranných hodín 65,58 eura za barel. Oproti predchádzajúcej uzávierke to predstavuje pokles o 68 centov (0,91 percent). Za celý týždeň smeruje cena Brentu k poklesu o vyše 1 percento.
Cena americkej ľahkej ropy WTI s januárovým kontraktom zaznamenala pokles o 76 centov (1,05 percent) na 63,18 eur/barel. Aj cena WTI smeruje predbežne k poklesu, jeho rozsah by mal byť však minimálny.
Vzhľadom na najnovšiu situáciu súvisiacu s novým variantom koronavírusu omikron je zatiaľ ťažké odhadnúť, či sa budú opätovne zavádzať reštrikcie naprieč krajinami, uviedol Vivek Dhar, komoditný analytik z Commonwealth Bank.
V
Zberný dvor odpadov
8. 12. 2021
Zberný dvor je zariadenie na zber komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov zriadené obcou alebo združením obcí a prevádzkované obcou, združením obcí alebo osobou, ktorá má uzatvorenú zmluvu s obcou alebo združením obcí na túto činnosť.
Na prevádzkovanie zberného dvora sa vyžaduje súhlas príslušného orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva. Na zbernom dvore môžu fyzické osoby odovzdávať drobný stavebný odpad, objemný odpad, odpady, ktorých zber na zbernom dvore umožňuje tento zákon, a oddelene zbierané zložky komunálneho odpadu v rozsahu triedeného zberu ustanovenom vo všeobecne záväznom nariadení obce.
Každá fyzická osoba môže bezplatne odovzdať oddelene zbierané zložky komunálneho odpadu na zbernom dvore a právnická osoba alebo fyzická osoba - podnikateľ môže bezplatne odovzdať oddelene vyzbieraný komunálny odpad z obalov a komunálny odpad z neobalových výrobkov z iných zdrojov na zbernom dvore. Podmienkou tak pre fyzické osoby ako aj právnické osoby a fyzické osoby – podnikateľov je, že ide o zberný dvor, ktorý sa nachádza na území obce, v ktorej sú poplatníkom, alebo ide o zberný dvor, ktorého prevádzka je zabezpečená združením obcí, ktorého členom je obec, v ktorej sú poplatníkom.
Odovzdanie oddelene zbieranej zložky komunálneho odpadu na zbernom dvore inou osobou ako poplatníkmi v danej obci alebo inej oddelene zbieranej zložky komunálneho odpadu, môže byť spoplatnené.
K
Povinnosti prevádzkovateľa kuchyne v súvislosti s odpadmi
6. 12. 2021
Podľa zákona o odpadoch prevádzkovateľ kuchyne zodpovedá za nakladanie s biologicky rozložiteľným kuchynským odpadom a reštauračným odpadom, ktorého je pôvodcom.
Prevádzkovateľ kuchyne je povinný vytvoriť, prevádzkovať a udržiavať funkčný systém triedeného zberu pre biologicky rozložiteľný kuchynský odpad a reštauračný odpad, ktorého je pôvodcom. Ďalej je povinný nakladať alebo inak zaobchádzať s komunálnym odpadom v súlade so všeobecne záväzným nariadením obce, zapojiť sa do systému zberu komunálnych odpadov v obci, užívať zberné nádoby zodpovedajúce systému zberu komunálnych odpadov v obci a ukladať zmesový komunálny odpad, oddelene zbierané zložky komunálneho odpadu na účely ich zberu na miesta určené obcou a do zberných nádob zodpovedajúcich systému zberu komunálnych odpadov v obci.
Obec je oprávnená požadovať od prevádzkovateľa kuchyne ako držiteľa odpadu potrebné informácie na plnenie si jeho povinností ustanovených v § 14 ods. 1 písm. f) a g) zákona o odpadoch, podľa ktorých je povinný viesť a uchovávať evidenciu o druhoch a množstve odpadov a o nakladaní s nimi, a ohlasovať údaje z evidencie príslušnému orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva a uchovávať ohlásené údaje.
Prevádzkovateľ kuchyne nesmie ukladať biologicky rozložiteľný kuchynský a reštauračný odpad, ktorého je pôvodcom, do nádob určených obcou na zber komunálneho odpadu, ďalej má zákaz používať drviče biologicky rozložiteľného kuchynského a reštauračného odpadu napojené na verejnú kanalizáciu.
Tento zákaz neplatí, ak vlastník verejnej kanalizácie, do ktorej sa tento odpad vypúšťa, s používaním drviča súhlasí a používanie drviča je upravené v zmluve o odvádzaní odpadových vôd uzavretej podľa zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách. Prevádzkovateľ kuchyne sa nesmie tiež zbavovať použitých jedlých olejov a tukov ich vypúšťaním do kanalizácie.
K
Povinnosti obce v súvislosti s odpadmi vo všeobecne záväznom nariadení
3. 12. 2021
Každej obci zákon o odpadoch ukladá povinnosť vo všeobecne záväznom nariadení upraviť v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva viaceré náležitosti.
Vo všeobecne záväznom nariadení obce musia byť uvedené podrobnosti o
a) nakladaní so zmesovým komunálnym odpadom a drobnými stavebnými odpadmi,
b) spôsobe zberu a prepravy komunálnych odpadov,
c) nakladaní s biologicky rozložiteľným komunálnym odpadom,
d) nakladaní s biologicky rozložiteľným kuchynským odpadom a reštauračným odpadom od prevádzkovateľa kuchyne,
e) spôsobe a podmienkach triedeného zberu komunálnych odpadov, najmä zberu elektroodpadov z domácností, odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov zbieraných spolu s obalmi, použitých prenosných batérií a akumulátorov a automobilových batérií a akumulátorov, veterinárnych liekov a humánnych liekov nespotrebovaných fyzickými osobami a zdravotníckych pomôcok a jedlých olejov a tukov,
f) spôsobe zberu objemného odpadu a odpadu z domácností s obsahom nebezpečných látok,
g) spôsobe spätného zberu odpadových pneumatík,
h) spôsobe nahlasovania nezákonne umiestneného odpadu,
i) prevádzkovaní zberného dvora,
j) spôsobe zberu drobného stavebného odpadu a
k) dôvodoch nezavedenia triedeného zberu komunálnych odpadov pre biologicky rozložiteľný kuchynský odpad. Podľa § 81 ods. 21 zákona o odpadoch, povinnosť zaviesť a zabezpečovať vykonávanie triedeného zberu komunálneho odpadu pre biologicky rozložiteľný kuchynský odpad sa nevzťahuje na tú časť obce, ktorá
- má zabezpečené energetické zhodnotenie týchto odpadov v zariadení na zhodnocovanie odpadov činnosťou R1 uvedenou v prílohe č. 1 zákona,
- preukáže, že 100 % domácností kompostuje vlastný odpad alebo
- preukáže, že to neumožňujú technické problémy vykonávania zberu v historických centrách miest a v riedko osídlených oblastiach.
K