Obmedzovacie prostriedky
6. 10. 2023
Dňa 8. 8. 2023 bola schválená VYHLÁŠKA Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 358/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o používaní obmedzovacích prostriedkov a vedení registra obmedzovacích prostriedkov.
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky podľa § 9b ods. 16 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 495/2022 Z. z. ustanovuje, že na účely tejto vyhlášky sa rozumie deeskalačnou technikou špecifická terapeutická technika, ktorá pacientovi pomáha získať kontrolu nad svojím správaním a zabraňuje agresívnemu správaniu voči sebe alebo svojmu okoliu, druhom obmedzovacieho prostriedku fyzické obmedzenie, mechanické obmedzenie, farmakologické obmedzenie a izolácia; typy mechanického obmedzenia sú ustanovené v § 9b ods. 3 zákona, typy farmakologického obmedzenia sú ustanovené v § 9b ods. 4 zákona a typ izolácie je ustanovený v § 9b ods. 5 zákona, miestnosťou na bezpečný pobyt seklúzna miestnosť; seklúzna miestnosť je určená pre pacienta s duševnou poruchou so závažnými poruchami správania, ktorý ohrozuje seba alebo svoje okolie, je uzamknuteľná personálom a materiálno-technicky bezpečná pre pacienta, bezpečnostnou jednotkou špeciálne vyčlenený priestor ústavného zdravotníckeho zariadenia s možnosťou bezpečného zvládnutia porúch správania pacienta, následného kontinuálneho monitorovania pacienta a jeho ďalšej liečby zahŕňajúci seklúznu miestnosť.
Farmakologické obmedzenie môže vykonať lekár alebo sestra. Ak ide o nebezpečné konanie pacienta, ktoré smeruje k priamemu ohrozeniu života alebo zdravia pacienta alebo iných osôb alebo k vzniku škody na majetku, môže fyzické obmedzenie, mechanické obmedzenie alebo izoláciu v spolupráci so zdravotníckym pracovníkom vykonať na základe nariadenia lekára pracovník, ktorého na tento účel určil poskytovateľ ústavnej starostlivosti; typom fyzického obmedzenia je pridržiavanie alebo imobilizácia pacienta zdravotníckym pracovníkom alebo pracovníkom na tento účel určeným poskytovateľom ústavnej zdravotnej starostlivosti pomocou fyzickej prevahy a použitia špeciálnych hmatov s cieľom dosiahnutia manuálnej kontroly nad pacientovým správaním.
Použitiu obmedzovacieho prostriedku predchádza použitie niektorého z miernejších spôsobov zvládnutia situácie. Miernejším spôsobom zvládnutia situácie sa rozumie zvládnutie situácie najmä verbálnou komunikáciou, odvrátením pozornosti, aktívnym počúvaním alebo inou verbálnou deeskalačnou technikou. Verbálnou komunikáciou je verbálna deeskalačná technika používaná počas terapeutického rozhovoru s pacientom zameraná na zníženie jeho vnútorného napätia a riešenie problému, ktorý môže viesť k agresívnemu správaniu. Použitiu obmedzovacieho prostriedku predchádza verbálna komunikácia zameraná na informovanie pacienta o dôvodoch použitia obmedzovacieho prostriedku a postupe zdravotníckych pracovníkov pri jeho použití; verbálna komunikácia pokračuje priebežne počas použitia obmedzovacieho prostriedku a bezprostredne po vykonaní použitia obmedzovacieho prostriedku. Počas používania fyzického obmedzenia, mechanického obmedzenia alebo izolácie je pacient kontrolovaný osobne zdravotníckym pracovníkom pravidelne, najmenej každých 30 minút. Ak kontrola pacienta vykonávaná zdravotníckym pracovníkom osobne z dôvodu bezprostredného nebezpečenstva ohrozenia života alebo zdravia zdravotníckeho pracovníka nie je možná, kontrola sa vykoná na diaľku prostredníctvom signalizačného zariadenia pre obojsmernú komunikáciu. Pri použití farmakologického obmedzenia je pacient kontrolovaný osobne zdravotníckym pracovníkom v súlade so súhrnom charakteristických vlastností lieku. Kontrola pacienta vykonávaná zdravotníckym pracovníkom osobne počas použitia obmedzovacieho prostriedku zahŕňa prevenciu komplikácií plynúcich z použitia obmedzovacieho prostriedku, kontrolu zdravotného stavu, najmä v rozsahu posúdenia stavu psychických funkcií, vrátane rizika agresívneho správania, posúdenie stavu fyziologických funkcií, vrátane vitálnych funkcií, hydratácie, výživy, vyprázdňovania, hygieny, tepelného komfortu a svetelného komfortu.
Okrem kontroly podľa odseku 6 sa v odôvodnených prípadoch vykonáva kontrola pozorovaním pacienta na diaľku alebo pozorovaním pacienta prostredníctvom kamerového systému. Takto vykonaná kontrola nenahrádza kontrolu vykonanú zdravotníckym pracovníkom osobne.
Počas používania mechanického obmedzenia je pacient vizuálne oddelený od ostatných pacientov a návštev ostatných pacientov v zdravotníckom zariadení.
Návšteva pacienta, u ktorého sa používa obmedzovací prostriedok, sa môže zrealizovať po jej schválení lekárom, ktorý rozhodne o jej forme a dĺžke trvania.
Komunikácia medzi pacientom a zdravotníckym pracovníkom počas izolácie prebieha cez signalizačné zariadenie pre obojsmernú komunikáciu, ktoré je bezpečne umiestnené v seklúznej miestnosti. Ak to materiálno-technické vybavenie zdravotníckeho zariadenia umožňuje, pacient má počas izolácie v seklúznej miestnosti zabezpečený bezpečný prístup k čerstvému vzduchu prostredníctvom okna. Počas použitia mechanického obmedzenia alebo izolácie má pacient k dispozícii len tie osobné veci, ktoré nie sú potenciálne ohrozujúce pre neho alebo jeho okolie, a má spravidla oblečené bezpečné nemocničné oblečenie bez šnúrok na účel minimalizácie rizika ublíženia sebe alebo okoliu.
Registrom obmedzovacích prostriedkov sa rozumie osobitný register na zaznamenávanie všetkých prípadov použitia obmedzovacích prostriedkov v ústavnom zdravotníckom zariadení. Register obmedzovacích prostriedkov sa vedie písomne. Údaje z registra obmedzovacích prostriedkov sa na účel vykonania kontroly sprístupňujú len osobe oprávnenej na výkon kontroly a dohľadu, a to v listinnej podobe.
Prokurátorovi vykonávajúcemu dozor v zdravotníckom zariadení sa oznámi použitie obmedzovacieho prostriedku písomne. V oznámení o použití obmedzovacieho prostriedku sa uvedú identifikačné údaje zdravotníckeho zariadenia najmä v rozsahu názov zdravotníckeho zariadenia, sídlo zdravotníckeho zariadenia a identifikačné číslo organizácie, meno, priezvisko a rodné číslo pacienta, druh a typ použitého obmedzovacieho prostriedku, dátum a čas nariadenia použitia obmedzovacieho prostriedku a dátum a čas ukončenia použitia obmedzovacieho prostriedku, ak sa v čase oznámenia použitie obmedzovacieho prostriedku ukončilo.
Osobe, ktorú si pacient spravidla určí pri prijímaní do ústavného zdravotníckeho zariadenia uvedením jej mena, priezviska a telefónneho čísla alebo adresy elektronickej pošty, a osobe podľa § 9b ods. 14 písm. d) zákona, sa v oznámení o použití obmedzovacieho prostriedku uvedie dátum a čas nariadenia použitia obmedzovacieho prostriedku, dátum a čas ukončenia použitia obmedzovacieho prostriedku, dôvod jeho použitia.
K
Zákon LX Ukrajina
23. 5. 2022
Občania z Ukrajiny, ktorí na Slovensku podnikali ako SZČO, dostali povolávací rozkaz a museli odísť bojovať do svojej vlasti.
Takýto Ukrajinec, ktorý je na Slovensku povinne nemocensky a povinne dôchodkovo poistený, si môže prerušiť povinné sociálne poistenie počas obdobia, kedy sa z dôvodu konfliktu zdržiava na území Ukrajiny, konkrétne z dôvodu výkonu služby v ukrajinských ozbrojených silách. Nevznikne mu dlh a dané obdobie si bude môcť neskôr doplatiť, aby napríklad nestratil nárok na dôchodok. Nová právna úprava ďalej stanovuje, že osoba s prideleným dočasným útočiskom nie je ani daňovníkom podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku. Zároveň takejto osobe nevznikne oznamovacia povinnosť k poplatku za komunálne odpady. Vozidlá a jazdné súpravy registrované na Ukrajine sú počas mimoriadnej situácie oslobodené od úhrady diaľničnej známky.
K
Zákony novelizované v rámci LEX Ukrajiny
23. 5. 2022
V rámci LEX Ukrajina sa novelizovali aj viaceré zákony, ako zákon o bankách, zákon o vysokých školách, zákon o sociálnom poistení, zákon o výkone práce vo verejnom záujme, zákon o službách zamestnanosti, zákon o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zákon o zdravotnom poistení, zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku, zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a zákon o sociálnych službách.
Aby bolo možné utečencovi poukazovať výplatu na účet v banke (a počas vojenského konfliktu nie všetci utečenci majú doklady potrebné na otvorenie bankového účtu), na otvorenie účtu v banke SR bude v zmysle novelizovaného zákona o bankách postačovať odídencovi z Ukrajiny doklad, ktorý obsahuje: fotografiu, meno a priezvisko, dátum narodenia, a údaj o trvalom pobyte alebo inom pobyte a štátnej príslušnosti. Údaje o trvalom pobyte alebo inom pobyte a štátnej príslušnosti bude možné preukázať aj na základe čestného vyhlásenia osoby; takto otvorené účty budú časovo obmedzené a platiť budú počas poskytovania dočasného útočiska ukrajinským utečencom. Ďalším zo zákonov, ktoré bolo potrebné novelizovať, je zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších prepisov, nakoľko štátni občania Ukrajiny alebo rodinní príslušníci štátneho občana Ukrajiny majú aktuálne znemožnené získanie dokladu, ktorým môžu preukázať (napr. pri záujme o zamestnanie vo verejnom sektore) svoju bezúhonnosť. V novele zákona bolo ustanovené, že počas mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov bude postačovať na preukázanie bezúhonnosti čestné vyhlásenie, ktoré fyzická osoba musí predložiť zamestnávateľovi pred vznikom pracovného pomeru. Preukázanie nepravdivosti čestného vyhlásenia je dôvodom na okamžité skončenie pracovného pomeru. Novelizovaný bol aj zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch v znení neskorších prepisov (ďalej len „zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch”). Odídenec, ktorý je štátnym občanom Ukrajiny alebo rodinným príslušníkom štátneho občana Ukrajiny, a z objektívnych dôvodov nemôže preukázať bezúhonnosť podľa § 15 ods. 4 zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, môže počas trvania mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie SR preukázať bezúhonnosť formou čestného vyhlásenia, ktoré predloží zamestnávateľovi pred vznikom pracovného pomeru. Ak odídenec z Ukrajiny preukázal bezúhonnosť čestným vyhlásením, zamestnávateľ je povinný pred vznikom pracovného pomeru vyžadovať aj predloženie psychologického posudku o psychickej spôsobilosti nie staršieho ako jeden rok. Psychická spôsobilosť sa posudzuje psychologickým vyšetrením, ktoré môže vykonať len psychológ so špecializáciou v špecializačnom odbore klinická psychológia, ktorý je zdravotníckym pracovníkom.
K
Cena benzínu vystúpila na Slovensku na nové maximum
21. 5. 2022
Priemerná cena najpredávanejšieho benzínu Natural 95 na čerpacích staniciach na Slovensku vystúpila minulý týždeň na rekordných 1,777 eura. Liter nafty sa udržal tesne pod hranicou 1,80 eura. Vyplýva to z dnešných údajov slovenského štatistického úradu. Slovensko na rozdiel od Českej republiky či Maďarska nezaviedlo opatrenia na zlacnenie pohonných hmôt.
Proti rovnakému obdobiu vlani benzín zdražil na Slovensku o takmer tretinu, ceny nafty na čerpacích staniciach stúpli až o polovicu a dostali sa na 1,797 eura za liter.
Slovensko ako jediná zo štyroch stredoeurópskych krajín z Višegradskej skupiny neprijala opatrenia proti vysokým cenám pohonných hmôt. Napríklad Česko od začiatku júna do konca septembra zníži sadzbu spotrebnej dane z nafty a z benzínu o 1,50 českých korún na liter, zatiaľ čo kabinet maďarského premiéra Viktora Orbána zaviedol cenový strop na pohonné hmoty.
V Českej republike cena benzínu štvrtý týždeň v rade výrazne vzrástla. Natural 95 od minulej stredy zdražil o 1,05 Kč na priemerných 45,30 českých korún za liter. Naopak mierne zlacnila nafta, liter dieselu sa predával priemerne za 46,35 českých korún za liter.
Slovenský parlament začal vo štvrtok rokovať o vládnom návrhu, ktorý počíta so zdanením ruskej ropy spracovávanej na Slovensku. Nová daň by zaťažila bratislavskú rafinériu Slovnaft, ktorá patrí do maďarskej skupiny MOL.
V
Chorvátsko je o krok bližšie k euru
16. 5. 2022
Chorvátsky parlament dnes podľa očakávania schválil väčšinou hlasov zákon o zavedení eura ako oficiálnej meny v krajine. Podľa chorvátskych médií v 151-člennom Sabore tento právny akt podporilo 113 prítomných poslancov, 17 bolo proti a jeden sa hlasovania zdržal.
uro by sa malo v Chorvátsku stať oficiálnou menou od januára budúceho roka. Už od 5. septembra sa ale počíta s uvádzaním cien ako v doterajšej mene, teda v kunách, tak aj v eurách. V oboch menách by potom ceny mali platiť celý budúci rok.
Avšak cieľový dátum prechodu na euro ešte vyžaduje kladné hodnotenie zo strany Európskej komisie a zodpovedajúce rozhodnutie Rady Európskej únie. Prezidentka Európskej centrálnej banky (ECB) Christine Lagardeová dnes dala najavo, že v to verí.
"Je úžasné, že pravdepodobne veľmi skoro prijmeme Chorvátsko ako 20. člena. Budeme ešte musieť spočítať dáta a prejsť fakty a všetko zrevidovať. Urobíme to spoločne s Európskou komisiou a ECB sa tohto procesu zúčastní. Doteraz vidíme, že všetko ide podľa plánu," povedala v tejto súvislosti podľa denníka Večernji list šéfka ECB slovinskej televízii.
V