Nový zákon o obecnej polícii
3. 5. 2023
Návrh zákona o obecnej polícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov má pripraviť také zmeny, aby obecné a mestské polície mohli zabezpečiť kvalitnejší výkon kontroly verejného poriadku a užšiu spoluprácu s jednotlivými bezpečnostnými zložkami Policajného zboru.
V rámci prípravy návrhu zákona sa prehodnocovalo postavenie, kompetencie, sociálne zabezpečenie a finančné ohodnotenie obecných (mestských) polícií na skvalitnenie ich práce. Na území Slovenska sa pri zabezpečovaní ochrany verejného poriadku a ďalších bezpečnostných úloh historicky uplatňuje tradičný kontinentálny systém s preferenciou štátnych policajných zložiek, popri ktorých pôsobia miestne zložky na úrovni obcí (miest) s doplnkovými funkciami vo vzťahu k štátnym policajným zložkám. V takom poňatí bolo koncipované i zriadenie a pôsobenie obecných a mestských polícií po roku 1989 (najskôr len priamo v rámci zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, resp. zákona Slovenskej národnej rady č. 204/1991 Zb. o Policajnom zbore Slovenskej republiky, neskôr vo forme samostatného zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii), ktoré nahradili dovtedy pôsobiace inšpekcie verejného poriadku národných výborov. Obecné polície boli konštituované ako poriadkové útvary zriaďované, resp. zrušované, obcami na zabezpečenie obecných vecí verejného poriadku, dbanie o poriadok a o ochranu životného prostredia v obci a plnenie ďalších „miestnych“ úloh vyplývajúcich z nariadení obce, uznesení obecného zastupiteľstva a z rozhodnutí starostu.
Postupne bola novelami zákona o obecnej polícii pôsobnosť obecných polícií rozširovaná i o ďalšie úlohy obdobného charakteru. Rôzne novely však riešili problémy tohto zákona len čiastočne a reagovali spravidla len na problémy, ktoré boli v danej dobe aktuálne a ich vyriešenie bolo nevyhnutné, prípadne sa novelami reagovalo len na zmeny v iných zákonoch. Súčasný zákon o obecnej polícii síce poskytuje nástroje v podobe oprávnení a donucovacích prostriedkov obecnej polície, ktoré sú potrebné na plnenie ich úloh, avšak tieto nástroje už nezodpovedajú potrebám súčasnej spoločnosti a nárokom, ktoré spoločnosť kladie na fungovanie obecných (mestských) polícií. Súčasný zákon neupravuje dostatočne všetky možnosti, ktorými by obecné (mestské) polície mohli a mali pri plnení svojich úloh disponovať. Mnohé inštitúty zákona o obecnej polícii sú upravené nedostatočne či nejednoznačne a celkovo je možné tento zákon považovať už za zastaraný, resp. nemoderný, neposkytujúci príslušníkom obecných (mestských) polícii adekvátne nástroje na plnenie ich úloh.
Ako najvhodnejším spôsobom právnej úpravy postavenia, úloh, oprávnení a donucovacích prostriedkov obecných (mestských) polícií sa preto javí schválenie úplne nového zákona, ktorý by komplexne a systémovo riešil nedostatky súčasného zákona a ktorý by zaradil obecné (mestské) polície pôsobiace v Slovenskej republike medzi moderné bezpečnostné zložky pôsobiace vo vyspelých demokratických krajinách. Navrhuje sa teda zrušenie a nahradenie v súčasnosti účinného zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov.
K
Novelizácia Trestného zákona
12. 10. 2020
Novým zákonom o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku sa má vykonať aj novelizácia Trestného zákona. Zákon by mal nadobudnúť účinnosť 1. 1. 2021 a 1. 7. 2021.
V Trestnom zákone by sa mal zaviesť nový trestný čin zneužitia práva, trestný čin prijatia a poskytnutia nenáležitej výhody, upravuje sa trestný čin neoprávneného vyrobenia a používania platobného prostriedku, trestný čin legalizácie výnosu z trestnej činnosti a trestný čin nepriamej korupcie. Niektoré zmeny či doplnenia sú výsledkom transpozícií niekoľkých smerníc, ktoré sa návrhom zákona vykonávajú. Ďalej návrh zákona zavádza definíciu výnosu na účely Trestného zákona a zavádza sa nový druh ochranného opatrenia zhabanie časti majetku.
Potravinári vstupujú do štrajkovej pohotovosti
9. 10. 2020
Členovia Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory, teda slovenskí chovatelia zvierat, hovädzieho dobytka, oviec, kôz, ošípaných, hydiny a iných, či pestovatelia, zeleninári, ovocinári alebo vinohradníci, vstupujú do štrajkovej pohotovosti.
Pripája sa k nim aj široké spektrum potravinárov, ktorí rovnako mimoriadne kriticky vnímajú situáciu v rezorte, a to slovenskí pekári, mliekari, mlynári, výrobcovia cukru, výrobcovia sladu a piva, liehovarníci a zástupcovia ďalších potravinárskych spracovateľských odvetví.
Ako ďalej informovala Jana Holéciová, hovorkyňa SPPK, rozhodli tak na utorkovom 33. valnom zhromaždení SPPK. Dôvodom vyhlásenia štrajkovej pohotovosti je vážna situácia v agropotravinárskom odvetví, ktorú štát naďalej buď ignoruje, alebo podceňuje.
Získať prácu v banke je čoraz ťažšie
28. 9. 2020
Trend digitalizácie spôsobil, že počet ľudí pracujúcich vo finančných domoch klesol v druhom kvartáli na 19-tisíc, čo je medziročný pokles o 469 ľudí. Banky strácajú záujem o nových ľudí na tradičných bankárskych pozíciách.
Podľa najväčšieho slovenského pracovného portálu profesia.sk oproti minulému roku poklesol počet nových pracovných ponúk v auguste o viac ako tretinu. „Aktuálne evidujeme v tomto sektore približne 34-percentnú medziročnú stratu. Treba zdôrazniť, že v porovnaní s celkovým vývojom ide o nadpriemerný prepad,“ uviedla jeho hovorkyňa Nikola Richterová.
V októbri finišujú v Bratislave dva veľké projekty
28. 9. 2020
Dôležitú tepnu Mlynské nivy sprístupnia o mesiac. Zhruba v rovnakom čase je naplánovaný aj koniec modernizácie Dúbravsko-karloveskej radiály. Hlavné mesto je už týždne posiate stavebnými prácami.
Rekonštrukcia električkovej trate pri Blumentáli, opravy ciest na Palisádach či obmedzenia pri Trnavskom mýte indikujú, že sa blíži koniec stavebnej sezóny. Dávno rozkopané ulice v Karlovej Vsi a najmä na Mlynských nivách však už ostrieľaných šoférov neprekvapia. Ulica pred novou autobusovou stanicou je totiž uzavretá vyše jeden a pol roka. V súčasnosti všetko nasvedčuje tomu, že práce na Nivách sú takmer dokončené.