Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Lekárom pokuty z jazykového zákona nehrozia
9. 6. 2009
Lekárom a pracovníkom zdravotníckych a sociálnych zariadení za nedodržiavanie jazykového zákona nebudú hroziť pokuty.
Zavedenie sankcií
od 100 do 5000 € by mal počas nasledujúcej schôdze schváliť
parlament. Dnes však jeho kultúrny
výbor prijal niekoľko výnimiek. Od augusta má novela zaviesť napríklad povinnosť hovoriť na úradoch a v médiách po
slovensky.
Spod sankcie bola vyňatá
komunikácia medzi lekárom a pacientom v zariadeniach zdravotníckych a
sociálnych. Aj v týchto inštitúciách by však slovenčina mala byť povinnou a iný
jazyk sa má používať až vtedy, ak ňou pacient nehovorí.
Už počas prípravy zákona prijalo
ministerstvo výnimku pre Čechov, aby
mohli naďalej so slovenskými úradmi komunikovať vo svojej materčine. Od
zavedenia sankcií však ministerstvo neustúpi.
Zdravotné poisťovne a fajčiari
8. 6. 2009
Zdravotné poisťovne v USA. Kanade a Veľkej Británii vlastnia podľa denníka Scientific American akcie tabakových spoločností za 4,5 miliardy dolárov.
Podľa štúdie lekárov z amerického Harvardu
kúpou týchto akcií našli zdravotné poisťovne spôsob, ako zarábať na dvakrát -
na cigaretách i na poistnom. Vyššie poistné požadujú od fajčiarov a zároveň
zarábajú aj na zisku tabakových firiem. Napriek tomu, že náklady zdravotných
poisťovní na fajčiara sú o 230 dolárov ročne vyššie ako na nefajčiara, fajčiari
sa dožívajú priemerne o desať rokov menej. Ak ochorejú na rakovinu pľúc,
choroba má zvyčajne rýchly priebeh. Poisťovne nemusia platiť dlhú a drahú
liečbu ani výdavky na liečenie starých ľudí, ktoré sú vyššie ako náklady na
liečbu fajčiarov. Najväčším tabakovým investorom je 160-ročná britská poisťovňa Prudentila company.
Nasleduje ju kanadská poisťovňa Sun Life Financial. Významné podiely v
tabakových firmách má podľa štúdie
celkovo sedem zdravotných poisťovní.
Takéto
prepojenie spoločností, ktoré sa zaoberajú zdravím a tabakových firiem
nie je podľa autorov dobré. Vlastníci
akcií ťažko budú mať záujem pripojiť sa k protitabakovej koalícii alebo
podporovať protitabakovú legislatívu.
Príprava automobilu pred cestou do zahraničia
8. 6. 2009
Pred dovolenkou v zahraničí je dobré nasmerovať svoje auto do servisu. Prípadná porucha v zahraničí môže vyjsť draho.
Základom prípravy na dovolenku je výmena oleja a filtrov, skontrolované
brzdy či prípadná diagnostika auta. V servise dofúkajú gumy, skontrolujú
ostrekovače, vymenia kvapaliny a ide sa.
Ceny za opravy automobilu doma a v zahraničí
sú rozdielne.
Výmena gúm:
Slovensko 27 €
Maďarsko 30 €
Česko 35 €
Rakúsko 46 €
Chorvátsko 30 - 100
€
Výmena brzdovej kvapaliny:
Slovensko 30 €
Maďarsko 20 €
Česko 40 €
Rakúsko 26 €
Chorvátsko 15 - 50
€
Výmena oleja:
Slovensko 17 €
Maďarsko 35 - 100
€
Česko 40 a
viac €
Rakúsko -
Chorvátsko 15 - 50
€
Vodiči by mali svoje auto pripraviť na
dovolenku v dostatočnom predstihu. Rozsiahle opravy deň-dva pred dovolenkou
servisy neodporúčajú. Auto by bolo dobré po oprave vyskúšať. Nie je vylúčené,
že sa na ňom objaví chyba.
Prehliadka auta spolu s diagnostikou netrvá
viac ako hodinu. Cena závisí od typu auta a pohybuje sa od 13 do 17 €. Ak sa
vykonáva aj diagnostika, či auto nevykazuje nejaké chyby na motore môže
prehliadka vyjsť až na 33 €.
V prípade, že sa auto v zahraničí predsa
pokazí, je dobré si zabezpečiť "odťahovku" zo Slovenska. Zahraničná
vyjde oveľa drahšie. Preto je lepšie jej ponuku odmietnuť, prípadne požiadať,
aby vás odtiahli na najbližšie záchytné parkovisko.
Policajti v cudzine sú nekompromisní
5. 6. 2009
Vodiči musia dávať pozor a dodržiavať dopravné predpisy. Nielen na Slovensku, ale aj v Česku a ostatných krajinách sú za závažné dopravné priestupky vysoké pokuty. Na rozdiel od Slovenska sa však v zahraničí s policajtami nediskutuje. Preto treba zabudnúť na vyjednávanie a jazdiť podľa predpisov.
Podľa portálu uamk.cz platí vo väčšine štátov maximálna povolená
rýchlosť v obciach 50 km/h, na diaľniciach zasa 130 km/h. Opatrní treba byť pri
užívaní alkoholu. Žiadna z krajín alkohol totiž netoleruje. Pokuty hrozia za
chýbajúcu diaľničnú nálepku, autolekárničku či reflexnú vestu. V Rakúsku sa
musia bezpečnostné pásy používať na všetkých sedadlách.
Pripraviť sa treba na platenie poplatkov pri
prejazdoch tunelmi v horských priesmykoch. V Česku platí rovnako ako na
Slovensku povinnosť celoročného svietenia aj diaľničné známky.
Povinné svietenie aj cez deň platí mimo obce v
Maďarsku. So zlými cestami treba rátať v Bulharsku. V Slovinsku si treba dávať
pozor na križovatky. Prestal sa tam totiž používať systém semaforov s
blikajúcou zelenou. Tá sa okamžite mení na oranžovú, na ktorú sa musí zastaviť. Vo viacerých krajinách hrozí za
porušovanie predpisov odobratie vodičského preukazu.