Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Poistiť už možno aj zorganizovanie pohrebu
9. 9. 2009
Poistka zabezpečí okrem iného vybavenie potrebnej dokumentácie, asistenčné služby, ako napríklad právne či daňové poradenstvo.
Jedna z poisťovní pôsobiacich na Slovensku dokonca umožňuje takéto poistenie ako samostatnú poistku.
Hlavným predmetom takejto poistky je organizácia a prefinancovanie pohrebu. Poistka zabezpečí okrem iného vybavenie potrebnej dokumentácie, asistenčné služby, ako napríklad právne či daňové poradenstvo pre riešenie pozostalosti, ale aj zabezpečenie prípadnej psychologickej pomoci pozostalým.
Právomoci mestskej polície v súvislosti s vykonávaním cestnej kontroly
7. 9. 2009
Mnohí motoristi nemajú jasno v tom, či ich môže kontrolovať obecná polícia. Väčšina vie, že za nesprávne parkovanie obecní policajti môžu rozdávať "papuče". Podľa zákona o obecnej polícii (zákon č. 564/1991 Zb.), v ktorom sú popísané práva a povinnosti členov obecných polícií, v stanovených prípadoch môžu obecní policajti kontrolovať aj vodičov motorových vozidiel.
§ 3 zákona č. 564/1991 Zb.:
(1) Obecná polícia
f) objasňuje priestupky, ak tak ustanovuje osobitný predpis, prejednáva v blokovom konaní priestupky ustanovené osobitným predpisom a priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky spáchané neuposlúchnutím pokynu vyplývajúceho
1. z dopravnej značky zákaz zastavenia, zákaz státia, zákaz vjazdu, zákaz odbočovania, zákaz otáčania, prikázaný smer jazdy, prikázaný smer obchádzania, vyhradené parkovisko, obytná zóna, pešia zóna, školská zóna, zóna s dopravným obmedzením a parkovisko,
2. zo všeobecnej úpravy cestnej premávky, ktorou sa zakazuje zastavenie, státie a vjazd vozidiel...
Z platného zákona vyplýva, že mestskí policajti majú právo zastaviť auto, ktoré vošlo do zákazu vjazdu a takisto udeliť aj pokutu.
§ 8 zákona č. 564/1991 Zb.:
1) Príslušník obecnej polície pri plnení úloh je oprávnený
b) ukladať a vyberať v blokovom konaní pokuty za priestupky [§ 3 ods. 1 písm. f"> zistené pri plnení úloh,
f) zastavovať vozidlá, ak vodič vozidla spáchal priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, ktorý je oprávnený prejednať v blokovom konaní podľa § 3 ods. 1 písm. f), alebo ak ide o vozidlo, po ktorom bolo vyhlásené pátranie.
Príslušník obecnej polície teda za istých okolností môže zastavovať autá, ktorých vodiči porušili dopravné predpisy. Príslušníci obecnej polície tiež môžu zisťovať totožnosť priestupcu a uložiť mu pokutu za priestupky vymenované v § 3. Iné priestupky nesmú riešiť priamo, ale môžu ich nahlásiť štátnej polícii.
Mestský alebo obecný policajt sa nesmie vyhrážať zadržaním dokladov a ani ich zadržať. Môže si vypýtať doklad totožnosti, teda občiansky preukaz.
§ 9 zákona č. 564/1991 Zb.:
(1) Príslušník obecnej polície je oprávnený vyzvať osobu
a) pristihnutú pri spáchaní priestupku,
b) od ktorej je požadované vysvetlenie podľa § 10 ods. 1, alebo ak ide o hľadanú osobu, aby preukázala svoju totožnosť; osoba je povinná výzve vyhovieť.
(2) Ak odmietne osoba uvedená v odseku 1 preukázať svoju totožnosť alebo ak ju nemôže preukázať ani po predchádzajúcom poskytnutí potrebnej súčinnosti na preukázanie svojej totožnosti, je príslušník obecnej polície oprávnený predviesť takúto osobu na útvar obecnej polície za účelom zistenia jej totožnosti.
Vládny návrh zákona o štátnej službe
7. 9. 2009
Aktuálne platný zákon o štátnej službe ustanovuje, že každé voľné miesto v štátnej službe okrem tých, čo sú menované ako politické, sa musí obsadiť výberovým konaním. Poradie, ktoré stanoví komisia, je pre úrad záväzné.
Tie isté ustanovenia obsahuje aj nový zákon. Majú však platiť len pre vedúcich zamestnancov. Pre ostatných zamestnancov má stačiť len tzv. výber. Výber je nový mechanizmus, ktorý zákon obsahuje. Návrh zákona umožňuje obsadiť miesto vedúceho zamestnanca aj presunom iného vedúceho zamestnanca.
Zákonom sa budú poslanci zaoberať na schôdzi, ktorá začne v utorok.
Prvá pomoc pri uštipnutí vretenicou po novom
4. 9. 2009
Ak dôjde k takémuto úrazu, treba postihnutého upokojiť, zabezpečiť, aby sa čo najmenej hýbal, znehybniť mu postihnuté miesto, dávať mu veľa piť a urýchlene zabezpečiť odvoz do nemocnice.
Lekári už neodporúčajú aplikovať staré "osvedčené" postupy prvej pomoci po uhryznutí vretenicou.
Uhryznutia sú nebezpečnejšie pre deti, starších a chorých ľudí.
Každá nemocničná lekáreň je povinná mať sérum proti hadiemu jedu (antidotum). Rezervnú zásobu séra má Národné toxikologické informačné centrum.
Podľa lekárky však dospelý zdravý človek väčšinou zvláda stav aj bez podania antidota. Po uhryznutí najčastejšie dochádza k poruchám zrážanlivosti krvi, ale to zvyčajne po čase odznie.