Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
S elektronickým podpisom možno ušetriť
25. 11. 2009
Ročne desiatky až stovky eur. O polovicu v porovnaní s „papierovým“ úradom zlacnel napríklad kataster nehnuteľností či obchodný register. Na daňovom riaditeľstve zase možno ušetriť na poštovnom. Tieto výhody budú prvý rok stáť zhruba 100 €, počas nasledujúcich rokov od tridsať do päťdesiat €.
Zhruba za 80 € možno kúpiť takzvaný zaručený elektronický podpis spolu s dátovým nosičom. Nasledujúce roky platíte už len poplatok okolo 30 €. Takéto náklady postačia na komunikáciu s katastrom nehnuteľností a s daňovým riaditeľstvom. Pri súdoch a pri obchodnom registri je potrebné si zakúpiť dodatočnú aplikáciu Q-Sign.
Aj pri prepise nehnuteľnosti je „online papierovanie“ o polovicu lacnejšie. Dom ani byt však väčšina ľudí nekupuje každý deň. Elektronický podpis je skôr pre advokátov a realitné kancelárie. Podľa hovorkyňa Úradu geodézie, kartografie a katastra vlastnia zaručený elektronický podpis súkromné osoby len výnimočne.
Budúci rok by sa elektronické služby mali rozšíriť napríklad o prepis auta cez internet či podanie ročného zúčtovania zdravotného poistenia.
Operátora bude možné zmeniť v priebehu jedného pracovného dňa
25. 11. 2009
Európski spotrebitelia budú mať právo zmeniť v priebehu jedného pracovného dňa operátora pevnej alebo mobilnej siete pri uchovaní rovnakého telefónneho čísla. Spotrebiteľom budú operátori musieť umožniť podpis zmluvy, ktorej platnosť nepresiahne 12 mesiacov.
To sú len niektoré z nových pravidiel, ktoré včera schválil Európsky parlament ako reformný „telekomunikačný balíček“. Pravidlá začnú platiť o rok a pol. Reforma EÚ v oblasti telekomunikácií prinesie lepšie a lacnejšie pevné, mobilné a internetové služby a rýchlejšie pripojenia na internet pre všetkých Európanov a posilní hospodársku súťaž na európskych trhoch telekomunikácií.
České železnice budú mať vlastnú taxislužbu
23. 11. 2009
V prvej etape zavádzania bude takáto služba len v Prahe, Brne a Ostrave. V týchto mestách bude cestujúcich voziť taxislužba s logom Českých dráh ČD).
Cestovné lístky na taxíky sa podľa chystaného projektu budú predávať v pokladniach železničných staníc. Východiskovým miestom pre túto taxislužbu budú práve železničné stanice.
Výhodou ponúkanej služby sa stane nielen garantovaná cena na základe tarifných pásem, ale aj jednoduchý doklad, ktorý napríklad zamestnanci po služobnej ceste ľahšie vyúčtujú svojmu zamestnávateľovi.
České dráhy teraz analyzujú trh taxislužieb a onedlho by sa mali začať aj prvé rokovania s potenciálnymi záujemcami. Podmienky tendra vyplynú z týchto rozhovorov.
ČD uvažujú aj o novej službe školám pri organizovaní výletov. Autobus by žiakov odviezol na najbližšiu stanicu a odtiaľ by pokračovali vlakom do stanice, v ktorej by mohli presadnúť na ďalší autobus, ktorý by ich odviezol do cieľa výletu.
Zbraňová amnestia má zelenú
23. 10. 2009
Schválený návrh novely zákona o strelných zbraniach a strelive zavádza 2. kolo tzv. zbraňovej amnestie, ktoré má trvať od 1. novembra 2009 do 31. mája 2010. Počas tohto obdobia za dobrovoľné odovzdanie nelegálne držanej zbrane alebo streliva nebude hroziť stíhanie za nedovolené ozbrojovanie. Podľa rezortu vnútra by sa tým počet nelegálne držaných zbraní a streliva mal znížiť. Zároveň by sa mala uľahčiť identifikácia zbraní, ktoré mohli byť použité v súvislosti s páchaním trestnej činnosti.
Občania pri prvej zbraňovej amnestii v SR v rokoch 2005-2006 odovzdali celkovo 3490 zbraní. Tento inštitút úspešne zaviedli aj v Českej republike, kde sa osvedčil už trikrát.
Podľa novely sa odovzdaná zbraň bude musieť najskôr podrobiť skúmaniu, či ňou nebol spáchaný trestný čin. Ak sa potvrdí, že zbraň pri trestnej činnosti nebola použitá, ten, kto ju odovzdal, bude môcť požiadať o jej zaevidovanie. Žiadosť bude možné podať na ktoromkoľvek policajnom útvare. V prípade, že o zaevidovanie zbrane nikto nepožiada, zbraň sa stane vlastníctvom štátu. O zlegalizovanie zbrane bude možné požiadať o do dvoch mesiacov od oznámenia výsledku expertízy.
Novela zákona o zbraniach a strelive reaguje tiež na nález Ústavného súdu o protiústavnosti niektorých ustanovení zákona. Napríklad ruší osobitnú komisiu na posúdenie bezúhonnosti a spoľahlivosti a definuje konkrétne trestné činy, ktoré majú za následok stratu bezúhonnosti pre vydanie zbrojného preukazu alebo licencie.