Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Celoslovenská dopravná akcia
24. 9. 2009
Vodiči by mali opäť jazdiť opatrnejšie. Od piatku 25. septembra až do pondelka 28. septembra sa uskutoční celoslovenská dopravno-bezpečnostná akcia.
Akcia bude podľa informácií hovorcu prezidenta Policajného zboru Martina Korcha zameraná najmä na rýchlosť, alkohol či drogy za volantom a ďalšie priestupky, ktoré sú príčinami vážnych dopravných nehôd.
Rezolúcia OSN o jadrovom odzbrojení
24. 9. 2009
Bezpečnostná rada OSN sa na texte rezolúcie dohodla jednomyseľne. Prijatie rezolúcie považujú súčasný predseda rady americký prezident Barack Obama ako aj generálny tajomník OSN Pan Ki-mun za historický okamih.
Text rezolúcie o obmedzení svetového jadrového arzenálu navrhli Spojené štáty na čele s prezidentom Barackom Obamom, ktorý v súčasnosti rade predsedá.
Signatári v rezolúcii vyzývajú na bránenie šíreniu nukleárnych zbraní, propagáciu odzbrojovania a zníženie rizika jadrového terorizmu.
Obama krátko po hlasovaní vyhlásil, že táto historická rezolúcia zachováva spoločný záväzok, ktorého cieľom je svet bez nukleárnych zbraní. Bezpečnostnej rade prináša širokú dohodu na znížení jadrových nebezpečenstiev a na tom, aby sme smerovali naše úsilie k splneniu tohto cieľa, dodal šéf americkej administratívy.
Medzinárodné právo nie je prázdnym sľubom a zmluvy sa musia plniť. K prijatiu rezolúcie sa vyjadril aj generálny tajomník OSN Pan Ki-mun, ktorý ju označil za historickú chvíľu, ktorá ponúka nový začiatok k lepšej budúcnosti.
Neplatiči výživného môžu prísť o vodičský preukaz
23. 9. 2009
Vodiči, ktorí neplatia výživné na svoje dieťa, môžu dostať domov poštou exekučný príkaz na zadržanie vodičského preukazu. Polícia k 31. júlu už eviduje 356 takýchto exekučných príkazov, zadržala 100 vodičských preukazov a ostatné prípady rieši.
Nový spôsob vymáhania dlhov zaviedla novela Exekučného poriadku od apríla tohto roku. Vzorom pre takýto spôsob riešenia problémov s neplatením výživného bola poľská legislatíva, kde takýto zákon platí od mája 2005.
Polícia každý rok zaeviduje okolo osemtisíc prípadov zanedbania povinnej výživy, teda neplatenia výživného. Súdni exekútori zvykli takéto prípady riešiť najmä zablokovaním účtu dlžníka v banke, zrážkami zo mzdy či predajom hnuteľných alebo nehnuteľných vecí. Museli však kvôli tomu prácne zisťovať majetok a majetkové práva dlžníka.
Novela umožnila, že exekútor môže vydať príkaz na zadržanie vodičského preukazu tomu, kto neplatí výživné určené súdom. Dopravný inšpektorát, ktorý vedie evidenciu motorových vozidiel a vodičských preukazov je na základe písomnej žiadosti exekútora povinný mu oznámiť údaje na vykonanie exekúcie. Exekučný príkaz exekútor potom doručí orgánu Policajného zboru, ktorý vodičský preukaz vydal, oprávnenému a povinnému.
Policajt potom vinníka predvolá a vydá mu potvrdenie o zadržaní preukazu. Odo dňa doručenia exekučného príkazu takýto občan nemôže viesť vozidlo. Vodičský preukaz zostáva zadržaný dovtedy, kým exekútor oznámi dopravnému inšpektorátu, že občan si svoje podlžnosti na výživnom splnil. Dlžník musí zaplatiť nielen dlh na výživnom ale aj trovy exekúcie. Až na tomto základe exekútor vydá príkaz na vrátenie zadržaného vodičského preukazu, ktorý musí doručiť príslušnému orgánu Policajného zboru SR. Exekútor súčasne musí o vydané príkazu na vrátenie vodičského preukazu upovedomiť aj povinného. Po oznámení exekútor občan spravidla sám príde na políciu a požiada o vydanie vodičského preukazu.
Voda nemusí všade chutiť rovnako
22. 9. 2009
Na celom Slovensku musí kvalita vody z vodovodu spĺňať rovnaké kritériá, nie všade však chutí rovnako. Chuť vody závisí aj od zdroja, z ktorého ju výrobca odoberá; najkvalitnejšia je vraj voda z podzemných zdrojov. Východné Slovensko má týchto zdrojov menej ako zvyšok krajiny. Chuť vody na juhu údajne ovplyvňuje v minulosti veľké hnojenie poľnohospodárskej pôdy.
Na stretnutí s novinármi to dnes konštatovali zástupcovia Asociácie vodárenských spoločností.
Asociácia združuje sedemnásť vodárenských spoločností, z ktorých väčšina vyrába, distribuuje a predáva pitnú vodu. Vodárne pred pár dňami odštartovali spoločnú kampaň s cieľom spropagovať pitie vody z vodovodu. Predseda miestnej správnej rady Asociácie vodárenských spoločností ubezpečil, že hygienická správa i vodárenská spoločnosť kontrolujú fyzikálne, chemické a mikrobiologické vlastnosti vody každý týždeň na rôznych miestach. Rovnaké kvalitatívne kritériá pre vodu platia na celom Slovensku.