Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Register poskytovateľov voľnočasových aktivít
17. 6. 2022
Zriaďuje sa register poskytovateľov voľnočasových aktivít v oblasti kultúry ako informačný systém verejnej správy, ktorý obsahuje zoznam údajov o fyzických osobách podnikateľoch a právnických osobách, ktoré poskytujú voľnočasové aktivity v oblasti kultúry.
Kontrolu podľa nového zákona o financovaní voľného času dieťaťa budú vykonávať zamestnanci daňových úradov. Vzhľadom na uvedené sa ustanovilo, aby výkon kontroly podľa zákona o financovaní voľného času dieťaťa nebol štátnou službou podľa zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a nepovažoval sa ani za plnenie úloh finančnej správy pri výkone štátnej služby podľa zákona č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe. V súvislosti so zákonnými úpravami daňového bonusu na vyživované dieťa sa zavádza úprava dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa.
K
Zmeny v zákone o cenných papieroch
15. 6. 2022
V nadväznosti na zmeny zákona o riešení krízových situácii sa novelizuje aj zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v rámci ktorého sa ďalej transponuje aj delegovaná smernica, ktorej hlavným cieľom je začlenenie faktorov udržateľnosti do procesu schvaľovania produktu pri každom finančnom nástroji, ako aj v iných mechanizmoch riadenia produktov a dohľadu nad produktmi pri každom finančnom nástroji, ktorý je určený na distribúciu klientom hľadajúcim finančné nástroje s udržateľným profilom. Súčasťou novely zákona sú aj ďalšie legislatívne úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe.
K
Nemecko chce ponechať uhoľné elektrárne dlhšie v pohotovosti
10. 6. 2022
Nemecká vláda chce, aby odstavené uhoľné elektrárne zostali dlhšie v pohotovostnom stave a v prípade potreby mohli začať vyrábať elektrinu.
Mohli by tak vykryť eventuálne problémy s dodávkami plynu z Ruska, napísala dnes agentúra AP. Kabinet kancelára Olafa Scholza však trvá na cieli, že do roku 2030 Nemecko prestane vyrábať energiu z uhlia.
Návrh zákona sa týka uhoľných aj ropných elektrární, ktoré by mali prestať vyrábať v rokoch 2022 a 2023.
Do roku 2024, keď sa Berlín plánuje zbaviť závislosti od ruského plynu, by tieto elektrárne mali zostať v pohotovosti. Berlín sa totiž obáva, že Rusko v reakcii na západné sankcie zníži či úplne ukončí dodávky plynu, ktorý je kľúčovou komoditou pre nemeckú energetiku.
V
Situácia okolo dodávok mikročipov sa zlepšuje
3. 6. 2022
Globálny nedostatok nákladných vozidiel prispel k skokovému nárastu cien za dopravu, pretože všetky spoločnosti sa rýchlo snažili obnoviť vyčerpané zásoby.
Najväčší výrobca nákladných áut na svete, spoločnosť Daimler Truck, pozoruje známky zlepšenia v dodávkach mikročipov. Agentúre Bloomberg to povedala šéfka značky nákladných vozidiel Mercedes Karin Radströmová, ktorá vedie aj podnikanie firmy v Európe a Južnej Amerike. Daimleru sa podľa nej zatiaľ darí vyhnúť sa dopadom narušenia dodávateľských reťazcov kvôli koronavírusovým blokádam v Číne. S nedostatkom čipov sa už dlho stretávajú firmy aj v ďalších odvetviach, ktoré tak nemohli vyrábať s využitím všetkých kapacít.
V