Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Kolektívna správa v autorskom práve
9. 1. 2023
Hlavným sledovaným cieľom novely Autorského zákona je spôsob vyjasnenia kompetenčných oprávnení organizácií kolektívnej správy v prípade tzv. prekrytia oprávnení na výkon kolektívnej správy, a to konkrétne v prípade zastupovania tzv. nezastupovaných nositeľov práv.
Z tohto dôvodu novela zákona uvádza ako riešenie možnosť dohody medzi jednotlivými organizáciami kolektívnej správy. V záujme transparentnosti sa informácia o dohode zverejní v evidencii vedenej Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky. Ak k takejto dohode nedôjde, považuje sa za určenú organizáciu kolektívnej správy tá, ktorá zastupuje najviac nositeľov práv podľa § 164 ods. 1 na území Slovenskej republiky a je takto uvedená v evidencii vedenej Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky (tzv. reprezentatívna organizácia kolektívnej správy).
K
Dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
9. 1. 2023
Právna úprava zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou rieši viaceré oblasti týkajúce sa systému verejného zdravotného poistenia, zdravotných poisťovní a výkonu dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou.
Vo vzťahu k zákonu o zdravotných poisťovniach má novela zákona za cieľ upraviť výkon dohľadu nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti a ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb a zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Taktiež rieši potrebu zverejňovať pravidlá uznávania a uhrádzania zdravotných výkonov (pravidlá kontrolnej činnosti), precizuje postup pri uplatňovaní inštitútu predchádzajúceho súhlasu, spresňuje pravidlá pre výkon dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou podľa potrieb aplikačnej praxe, pravidlá pre inštitút finančného zúčtovania a ustanovuje podrobností pre prehliadky mŕtvych tiel, zabezpečovaných Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Právna úprava tiež zabezpečuje reguláciu tvorby zisku zdravotných poisťovní. Regulácia zisku v novele upravuje cez definovanie tzv. optimálneho výsledku hospodárenia, ktorý má predstavovať sumu, s ktorou bude vlastník zdravotnej poisťovne narábať tak ako doposiaľ, podľa vlastného uváženia. Regulácia spočíva v skutočnosti, že v prípade dosiahnutia zisku vyššieho, ako je optimálny hospodársky výsledok, bude musieť byť suma, o ktorú skutočný zisk presahuje optimálny hospodárky výsledok, použitá iba na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre poistencov zdravotnej poisťovne.
K
Predaj áut v Nemecku ožil vďaka elektromobilom po dvojročnom poklese
6. 1. 2023
Podľa KBA v roku 2022 bolo v najväčšej európskej ekonomike zaregistrovaných celkovo 2,65 milióna vozidiel, čo predstavuje nárast o 1,1 percenta oproti predchádzajúcemu roku.
Predaj nových áut v Nemecku minulý rok mierne vzrástol po dvoch rokoch výrazných poklesov, ktoré spôsobili pandémia nového koronavírusu a problémy v dodávateľských reťazcoch. Ukázali to v stredu údaje Spolkového úradu pre motorové vozidlá (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA). Informujeme o tom na základe správy AFP.
Podľa KBA v roku 2022 bolo v najväčšej európskej ekonomike zaregistrovaných celkovo 2,65 milióna vozidiel, čo predstavuje nárast o 1,1 percenta oproti predchádzajúcemu roku.
A zatiaľ čo predaj benzínových áut v minulom roku klesol o 11,2 percenta a naftových o 9,9 percenta, v prípade elektromobilov sa prudko zvýšil. Celkovo bolo vlani v Nemecku zaregistrovaných 470 559 vozidiel na batérie, čo predstavuje nárast o 32,2 percenta. A v súčasnosti sa tieto autá podieľajú 17,7 percenta na predaji nových áut v Nemecku.
V
Francúzsky priemysel klesol menej, než sa predpokladalo
2. 1. 2023
Index nákupných manažérov pre francúzsky výrobný sektor v decembri stúpol na 49,2 bodu zo 48,3 bodu, uviedla firma S&P Global a revidovala svoj prvý odhad.
Francúzsky priemysel klesol na konci minulého roka menej, než sa predpokladalo. Inflačné tlaky však majú naďalej negatívny vplyv na druhú najväčšiu ekonomiku eurozóny.
Index nákupných manažérov pre francúzsky výrobný sektor v decembri stúpol na 49,2 bodu zo 48,3 bodu, uviedla firma S&P Global a revidovala svoj prvý odhad, ktorý počítal s nárastom len na 48,9 bodu. Index však zostal pod 50-bodovou hranicou, ktorá oddeľuje kontrakciu aktivity od jej expanzie.
"Pokles francúzskeho výrobného sektora pokračoval aj v decembri, keďže inflácia, spomaľovanie ekonomickej aktivity a vyššie ceny energií mali negatívny vplyv na výkon odvetvia," uviedol ekonóm S&P Global Market Intelligence Joe Hayes. Dodal, že pokles sa spomaľuje, pričom produkcia a nové objednávky sa znížili najmenej od mája, respektíve od júna. Zlepšenie podnikateľskej nálady podľa neho signalizuje, že recesia v priemysle zrejme nebude taká hlboká, ako sa predpokladalo.
Francúzsky štatistický úrad INSEE v polovici decembra uviedol, že v poslednom štvrťroku 2022 počíta s medzikvartálnym poklesom hrubého domáceho produktu o 0,2 percenta.
V